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녹색도로 시스템을 위한 압전발전 에너지 회수 연구

Title
녹색도로 시스템을 위한 압전발전 에너지 회수 연구
Other Titles
A Study on Piezoelectric Power Harvesting for Green Road System
Author
황창연
Alternative Author(s)
Hwang, Chang Yeon
Advisor(s)
조병완
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Recently, 'green growth' study base on IPCC are in the limelight from global warming, or abnormal climate changes, and due to the instability oil prices. In particular, Korea with a heavy reliance on fossil fuel, So it is to make environmental disruption and resource crisis. These carbon emissions have anxiety environmental as well as social and economic. Green growth policy are global topic proposed to solve the problem of carbon emissions and that solve global warming, troubleshooting resource and energy crisis. Also, the policy have synergy effect from green economy. In this study, research and development about green road system for carbon emissions on the reduction of building road and traffic and high efficiency of renewable energy production or application, that is base on green infrastructure. This green road system is to reduce of carbon emissions on the goal. the design of system limited 1km with carbon emissions of structure and vehicles that load (pressure) to electrical energy using piezo. Through this study, produce clean electrical energy from numberous vehicle and carbon emissions are decrease from reduce power production of necessary electronic for road. Theses effect of green technology and green economy are to core research from green road .; 최근 지구 온난화, 이상기후 및 유가의 불안정 등으로 국내외로 기후변화협약의 규제대응을 바탕으로 녹색성장 연구가 조명을 받고 있다. 특히, 우리나라는 화석연료에 대한 과도한 의존으로 자원위기와 환경위기를 동시에 초래하고 있다. 이러한 탄소 배출량은 환경적인 문제뿐만 아니라 사회적, 경제적 불안 심리를 지니고 있다. 탄소 배출 문제를 해결하고자 제시된 녹색성장 정책은 지구적 화두가 되고 있으며, 온난화 문제와 자원 및 에너지 위기 문제 해결은 물론 녹색환경 경제 시너지효과를 나타내는 정책이다. 본 연구에서는 녹색 사회기반시설을 바탕으로 녹색 교통망을 구축하여 도로에 발생되는 이산화탄소 저감에 영향을 끼치고 고효율 재생 에너지 생산 및 활용을 위한 녹색도로 시스템을 개발 연구를 하였다. 녹색도로 시스템 연구는 도로 1km를 한정하여 설계에 발생되는 이산화탄소 탄소 배출량과 교통차량 하중(압력)에 압전소자를 이용한 전기에너지 회수를 통한 이산화탄소 저감에 최종목적을 두었다. 본 연구를 통하여 수많은 교통차량으로부터 무공해 청정전기 에너지를 생산하고 도로교통 유지관리를 위한 전력생산을 줄이게 됨으로써 전력생산에서 발생되는 CO2 배출량을 저감시킬 수 있다. 이에 녹색기술 및 녹색 환경 경제 효과로 녹색 도로 핵심 연구로 영위할 수 있다고 판단된다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/142007http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000413535
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF CIVIL ENGINEERING(토목공학과) > Theses (Master)
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