206 0

초등학교 5학년의 진로교육을 위한 연극 프로그램 개발 및 연구

Title
초등학교 5학년의 진로교육을 위한 연극 프로그램 개발 및 연구
Other Titles
The Development of a Drama Program for the Future Career Guidance of the Fifth Grade Elementary School Children
Author
송영주
Alternative Author(s)
Song, Young Ju
Advisor(s)
김미혜
Issue Date
2010-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문초록 본 연구는 초등학생의 진로교육을 위한 연극 프로그램을 개발하여, 적용한 뒤 문제점을 수정하여 보다 나은 프로그램을 개발하는 것을 목적으로 하였다. 프로그램 개발을 위하여 외국의 진로발달 지침을 참고로 공통된 영역과 발달과업을 선정하고 그에 따른 목표를 설정하였다. 프로그램은 총 13회기로 되어 있으며 각 회기별로 웜업, 연극 활동, 마무리의 3단계로 구성하였다. 프로그램 적용 대상은 인천의 모 초등학교 5학년 학생들이며 1, 2차에 걸쳐 두 번의 실험을 실시하였다. 1차와 2차 실험은 대상과 기간에 차이를 두었다. 1차 실험은 5학년을 마무리 짓는 시기에 한 학급을 대상으로 하루에 한 회기씩 실시하였고, 2차 실험은 이제 막 5학년이 된 학생들을 대상으로 일주일에 한 회기 또는 두 회기씩 실시하였다. 프로그램 적용 전과 적용 후 진로인식 검사지를 통해 진로인식이 향상되었는지 양적 결과를 비교 분석하였으며, 수업일지, 학습일지, 프로그램 참가문을 토대로 질적 결과를 분석하였다. 프로그램을 적용한 후 시간, 장소, 위험요소 등의 수정이 필요한 부분들을 보완하여 프로그램을 완성하였다. 본 연구를 토대로 도출한 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 5학년을 대상으로 진로교육 프로그램을 적용한 후 실험집단의 자아인식, 일과 직업의 세계에 대한 탐색, 삶과 일에 대한 설계 세 가지 영역 모두 유의수준 p<.05로 평균치가 향상 되어 진로인식수준이 높아졌음을 알 수 있었다. 둘째, 세 가지 영역 중에서 자아인식 영역에서 가장 높은 변화를 보여 연극 프로그램이 자아인식 영역에서 큰 효과가 있음을 알 수 있었다. 셋째, 연극 프로그램은 몸으로 활동하는 것을 좋아하는 초등학생들에게 수업에 대한 흥미를 불러일으키고, 즐거운 학습 분위기를 형성시켰다. 넷째, 연극 프로그램을 통해 학급이 하나 되는 분위기가 형성되었고, 교우 관계가 좋아졌다. 다섯째, 수업에 흥미를 느끼고 학습에 참여하려는 의욕이 높아져 자기 주도적 학습 능력이 향상되었다. 여섯째, 즉흥적인 활동을 통해 표현력과 창의력이 신장되었다. 이러한 결과를 통해 진로교육을 위한 연극 프로그램이 초등학생의 진로인식 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것과 동시에 연극이 가지는 교육적 효과를 통해 진로교육 이외에도 다양한 교육적 상황에 하나의 방법으로 활용될 수 있음을 알 수 있었다.; ABSTRACT The Development of a Drama Program for the Future Career Guidance of the Fifth Grade Elementary School Children Song, Young Ju Major in Theater and Cinema Education The Graduate School of Education Hanyang University This study purposed to develop a drama program for career education of elementary school children and to improve the program by applying it and solving problems in it. For the development of the program, we selected common areas and development tasks based on foreign and Korean guidelines for career development, and set the goals of the program. The program consisted of a total of 13 sessions, and each session had three steps (warming‐ up, drama activity, and conclusion). The subjects for applying the program were fifth graders at an elementary school, and the experiment was conducted twice. The 1st and 2nd experiments were performed with different students and at a different time from each other. The 1st experiment was performed with a class during the concluding part of the school year and a session each day, and the 2nd experiment was with students who had just started their fifth year and one or two sessions each week. Before and after the application of the program, the students’ career awareness was tested using a career awareness scale and the results were compared quantitatively. In addition, qualitative analysis was made based on the students’ and teacher's writings on their impression after participating in the program. After the program was applied, it was revised in terms of time, place, risk factors, etc., and the final program was completed. Results obtained from this study are summarized as follows. First, after the career education program was applied to 5thgraders, the experimental group showed significant improvement in their mean scores of the three areas (self perception, exploration of the world of works and occupations, and design of life and work) at significant level p<.05. This shows that their career awareness level was raised. Second, among the three areas, self‐ perception showed the largest change. This shows that the drama program is highly effective in the self‐ perception area. Third, the drama program stimulated the children’s interest in the class and created a joyful learning environment for children who love activities using their body. Fourth, the drama program strengthened unity among the classmates and improved peer relations. Fifth, as the students became interested in the class and eager to participate in learning, their self‐ directed learning abilities were improved. Sixth, improvised activities enhanced their expressive skills and creativity. These results suggest that the drama program for career education has positive effects on elementary school children’s career awareness and that, because of the educational effects of drama play, the program is applicable to various educational situations in addition to career education.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141840http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000415475
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE