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dc.contributor.advisor엄경희-
dc.contributor.author이준승-
dc.date.accessioned2020-03-27T17:02:56Z-
dc.date.available2020-03-27T17:02:56Z-
dc.date.issued2010-08-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141536-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000415594en_US
dc.description.abstract사회적으로 고령화와 건강에 대한 관심이 크게 나타남에 따라 실버세대 관련산업은 뉴 실버세대를 새롭게 분류하게 되었고, 다양한 개성에 따른 시장요구를 충족시키기 위해 헬스케어 산업은 발전을 거듭하고 있다. 뉴 실버세대 소비자의 경제력을 바탕으로 한 헬스케어 제품은 생활용품, 식품, 의료기기의 유형 제품에서부터 여가, 관광, 금융 상품의 무형 제품에 이르기 까지 다양하게 개발되고 있는데, 헬스케어 섬유디자인제품은 의료용, 지능형, 건강기능성 소재에 IT, BT, ET, NT 등 다양한 분야의 기술이 융합되어 첨단 기능성 제품으로 개발되고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 헬스케어 섬유디자인제품에 대한 뉴 실버세대 소비자들의 구매행동과 구매 시 선택요인, 구매 후 행동과 만족도를 실증 분석하여 뉴 실버세대 소비자 구매행동을 연구하고, 뉴 실버세대 소비자를 위한 헬스케어 섬유디자인제품 개발전략의 기초자료를 제공하는 것이 그 목적이라 할 수 있다. 연구의 범위와 방법은 연구보고서, 논문, 국내외 단행본, 보도자료 등을 통해 뉴 실버세대의 개념과 라이프스타일, 관련산업 현황, 뉴 실버세대 소비자 구매행동을 고찰하고, 미디어자료, 웹사이트, 제품카다로그 등을 통해 시장성이 유망한 헬스케어 섬유디자인제품을 중심으로 용도, 소재의 기능, 문양, 색상의 특징을 분석하였으며, 헬스케어 섬유디자인제품의 기술개발 제품현황과 시장현황을 고찰하였다. 이를 바탕으로 수도권 강남권(강남구, 서초구)에 거주하는 50~60대 이상의 남녀를 표본으로 선정하여 조사대상의 인구통계학적 분포를 통해 ‘헬스케어 섬유디자인제품의 구매행동’과 ‘헬스케어 섬유디자인제품의 구매 시 디자인 선택요인’, ‘헬스케어 섬유디자인제품의 구매 후 만족도와 재 구매 행동’을 분석하였으며 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, ‘헬스케어 섬유디자인제품의 구매행동’을 분석한 결과 인구통계학적 특성에 따른 뉴 실버세대 소비자의 관심도는 50대 전문직과 사무직의 여성 중에서 월 400만원의 고소득을 올리는 계층에서 가장 관심이 높았고 특히 현금을 보유한 뉴 실버세대 소비자가 관심이 높았다. 헬스케어 섬유디자인제품의 구매도는 스포츠용 기능성 섬유디자인제품이 가장 높았고 인지도는 건강보조 기능성 섬유디자인제품이 가장 높게 나타났으며, 헬스케어 섬유디자인제품의 경보획득경로는 50대의 경우 신문, 잡지광고와 인적정보원을 선호하며, 60대의 경우 TV나 신문, 잡지 광고를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 구매동기는 건강에 대한 관심에 가장 큰 영향을 받고 있고 그 다음으로 헬스케어 섬유디자인제품의 디자인을 고려하는 것으로 나타났으며, 백화점을 구매처로 가장 많이 선택하였다. 둘째, ‘헬스케어 섬유디자인제품의 구매 시 선택요인’을 분석한 결과 뉴 실버세대 소비자는 색상과 소재의 용도성을 가장 많이 고려하여 디자인 요인을 많이 고려하는 것으로 나타났다. 헬스케어 섬유디자인제품의 구매 시 디자인 선택요인인 ‘소재’, ‘문양’, ‘색상’, ‘용도’를 인구통계학적 특성으로 분석한 결과 뉴 실버세대 소비자는 헬스케어 섬유디자인제품의 구매 시 고학력의 전업주부나 전문직에서 문양을 중요한 디자인 선택요인으로 고려하였으며, 46평형 아파트에 거주하는 전업주부나 전문직에서 색상을 중요하게 고려하였다. 그리고 고소득을 올리는 여성 뉴 실버세대 소비자 중에서 소재를 중요하게 고려하였고, 아파트에 거주하는 고학력의 50대의 여성 뉴 실버세대 소비자는 용도를 중요하게 고려하였다. 셋째, ‘헬스케어 섬유디자인제품의 구매 후 만족도와 그에 따른 재 구매행동’을 분석한 결과 헬스케어 섬유디자인제품을 구매한 경험이 있는 뉴 실버세대 소비자들은 만족도와 재 구매행동 비율이 높게 나타났다. 또한 뉴 실버세대 소비자들은 거주평형, 월평균수입, 총자산이 높을수록 헬스케어 섬유디자인제품 구매 후 높은 만족감을 가지는 것으로 나타났고 학력과 월평균 수입이 높을 수록 그리고 총자산이 규모가 클수록 헬스케어 섬유디자인제품의 재 구매 의사가 높게 나타났다. 뉴 실버세대 소비자의 경제력이 높을수록 만족도가 높게 나타나고 학력과 경제력이 높을수록 재 구매의사가 높다고 할 수 있다. 그러므로 뉴 실버세대 소비자를 충족하기 위해서는 여성 뉴 실버세대 소비자의 건강에 대한 관심을 만족할 수 있는 감성적 홍보와 친근한 브랜딩 제품의 마케팅이 중요하다고 할 수 있다. 특히 TV, 신문광고를 중심으로 한 브랜드 제품의 홍보전략과 백화점으로의 판로개척이 중요한 마케팅 전략이라 할 수 있다. 또한 뉴 실버세대 소비자의 감성과 요구를 충족하는 소재와 색상의 헬스케어 섬유디자인제품이 필요하며, 차별화된 고부가가치의 제품이 개발되어야 할 것이다. 더불어 뉴 실버세대 소비자를 충족할 수 있는 다양한 헬스케어 섬유디자인제품의 개발을 위해 뉴 실버세대 소비자가 선호하는 색상, 소재 및 문양의 정확한 연구가 필요하다. 또한 뉴 실버세대 소비자 표준표본의 정확한 통계자료와 객관성을 확보하고 설문조사 시 시제품을 제시하여 검증하는 분석연구가 필요할 것으로 보인다.; In the middle of growing social interest about the aging society, the industries related to the Silver Generation newly classifies the New Silver Generation and the healthcare industries continues to advance in order to meet the market needs in accordance the diversified individualities. In respect of the healthcare products representing the economic power of the consumers in the New Silver Generation, many are variously developed from the tangible products including living goods, foods, groceries and medical instruments, to the intangible products including leisure, tour and financial products. The healthcare textile design products are highlighted as the cutting edge functional products fusing the medical, artificial intelligent and health-functional materials with new technologies in various areas such as IT, BT, ET, NT. Thus, the aim of the research is to study the interest of the New Silver Generation consumers towards the healthcare textile design products, the reasons for purchasing and the behavior and the satisfaction after the purchase through the empirical analysis of the purchasing behaviour of the New Silver Generation consumers and provide the preliminary data in order to establish the design development strategy of the healthcare textile design products for the New Silver Generation Consumers. In respect of research scope, we study the healthcare textile design products through analyzing the design, technology and market trend based on the healthcare textile design products, and empirically analyze purchasing behavior of the New Silver Generation consumers towards the healthcare textile design products through studying the concept of the New Silver Generation, Lifestyle, the status of the related industry and purchasing behavior of the New Silver Generation consumers. In respect of empirical analysis in research method, we select male and female in their 50s'~60s' living in Kangnam area(Kangnam-Gu, Seocho-Gu) based on convenience sampling and analyze the purchasing behavior for the healthcare textile design products, the reasons for purchasing the healthcare textile design products, the level of satisfaction after the purchase of the healthcare textile design products and the behavior of repurchase. As a result, we obtain the findings as follows: Firstly, as a result from the analysis of the purchasing behavior for the healthcare textile design products, the level of interest of the New Silver Generation consumers based on the demographical characteristics is the highest in the class consisting of professional in their 50s' and the office women earning more than 4 million Korean Won a month. Especially it is high among those who have cash in the New Silver Generation consumers. In respect of the purchasing ratio of the healthcare textile design products, the functional textile design products for sports are the highest. In respect of the source of the information for the healthcare textile design products, news paper and magazine advertisement, and the words of the mouths are the most preferred in the 50s', and TV commercial and the advertisement of Newspaper and magazine are the most preferred in the 60s'. In respect of the motives of purchase, the interest about health affected them most for their purchasing and the healthcare textile design affected them as next. The department store is considered as the best place for purchasing. Secondly, as a result form the analysis of " the reasons to select a design when purchasing the healthcare textile design products", the New Silver Generation consumers consider the most the color and the practicality. It is found that there need the detailed understanding about color and materials when purchasing. It is also found that people who consider the design factors when purchasing the healthcare textile design products tend to repurchase. It reveals that the level of satisfaction when the design is considered for purchasing, the level of satisfaction is proportionated to that of the repurchasing. In respect of functional factors and marketing factors, the satisfaction and the will of repurchasing appeared to be opposed by each other. It seems that it is because when they purchase the healthcare textile design products, they relied on the source of information rather than own consideration. Thirdly, as a result of the analysis of the level of satisfaction after the purchase of the healthcare textile design products and the behavior of the repurchase, the repurchase ratio of the New Silver Generation consumers who have, at least once purchased the healthcare textile design products is high and they showed their satisfaction about their purchase. Between the satisfaction after the purchase and design factors, there is negatively significant corelation but between he satisfaction after the purchase and functional factors, there is positively significant corelation. As the corelation between the design selection factors and marketing factors is positively high, it is revealed that the people who consider design factors also tend to consider marketing factors at the same time. We therefore lead to the conclusion that the design development of the healthcare textile design products is less sufficient compared to that of general textile design products which is more sensitive to the trend. Thus, in order to meet the needs from the New Silver Generation consumers, the color, pattern, design and trend should be emphasized when developing the healthcare textile design products. In the consequential research, there need the development of the healthcare design products representing the colors patterns and the designs preferred by the New Silver Generation consumers. For this, it is necessary to secure the accurate statistical data and the objectiveness by securing the sample standards of the New Silver Generation consumers and suggest various samples by the materials and designs to the New Silver Generation consumers for the research to draw more practical results from consumers' purchasing behaviors. Through this research, in respect of strategy development for the success of textile business aiming the New Silver Generation, it is necessary that the design factors including colors, patterns, functional factors and the marketing factors should be integrated for the analysis.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title헬스케어 섬유디자인제품의 소비자 구매행동에 관한 연구-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이준승-
dc.contributor.alternativeauthorLee, Joon Sung-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department섬유패션디자인학과-
dc.description.degreeDoctor-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF TEXTILE & FASHION DESIGN(섬유패션디자인학과) > Theses (Ph.D.)
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