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잠재적 관객개발을 위한 소극장 무용교육 프로그램 개발

Title
잠재적 관객개발을 위한 소극장 무용교육 프로그램 개발
Other Titles
A development of small theater dance education program for potential audience development
Author
안준희
Alternative Author(s)
An, Jun Hee
Advisor(s)
이숙재
Issue Date
2010-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 잠재적 관객개발을 위하여 외국 소극장에서 운영되고 있는 무용교육 프로그램 사례를 분석하여 우리나라에 맞는 소극장 무용교육 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 공연장에서의 관객개발 방법은 예술교육 프로그램, 관객지원시스템, 관객개발 공연 프로그램, 관개개발 마케팅 등 여러 가지 방법이 있는데 그 중 잠재된 관객을 개발하기 위해 예술교육의 중요성이 부각되면서 정책적 지원이나 현장 프로그램이 늘어나고 있다. 특히 소극장은 대도심에 위치한 문턱이 높은 이미지의 대극장과는 달리 지역마다 위치하여 지역문화에 대한 관심과 발전을 일으켜 문화 인프라의 고른 배치로 수도권과 지방문화의 편차를 줄여 문화발전을 균등하게 할 수 있다는 장점을 가지고 있다. 이에 본 연구자는 자율성을 가진 문화공간인 소극장에서 지역 주민들에게 예술 활동의 기회를 제공하여 공연예술을 활성화시키고, 지역문화공간으로서 교육 프로그램을 운영하는 문화예술 커뮤니티 센터로서의 기능을 다할 수 있도록 무용교육 프로그램「그림자를 만들어볼까요?」를 개발하였다. 잠재적 관객개발을 위한 소극장 무용교육 프로그램의 개발절차는 다음과 같다. 1단계, 무용교육 프로그램 학습주제 및 교육목표 설정, 2단계, 라반의 움직임 교육모형을 활용한 무용교육 프로그램 구성, 3단계, 도입, 전개, 발달, 정리 4단계에 따라 프로그램을 개발하였으며, 수업시간은 50분으로 정하였다. 무용교육 프로그램의 교육목표는 극장안의 조명을 이용해 신체를 움직여 봄으로써 조명의 역할을 이해하고 다양한 동물모양의 그림자를 만들어 움직임으로써 자기의 생각과 감성을 효과적으로 표현하는 것이다. 무용교육 프로그램 수업내용은 크게 4단계로 구성하였다. 도입단계는 Floor에서 워밍업(warming up), 전개단계는 움직임 수행(반구조화된 움직임), 발단단계는 움직임을 응용한 그룹 활동, 정리단계는 움직임을 객석에서 관찰, 감상하는 것이다. 이러한 연구결과는 향후 잠재적 관객을 개발하는데 유용한 가치를 부여해줄 것이다. 그 이유는 입시위주의 교육으로 예술교육이 학교교육에서 축소되었으므로 이렇게 개발한 프로그램을 현장에 적용하여 아동의 무용 체험에서 오는 인식의 변화가 성인이 되었을 때 공연 관객의 일원으로 지역 커뮤니티 공간인 소극장을 찾게 되어 공연관객 인프라를 구축할 수 있으며, 지역사회에 문화예술 향유라는 점에서 고부가가치를 생산해 낼 수 있기 때문에 무용교육 프로그램을 소극장에 적용하여 잠재적 관객 개발하는데 활용할 수 있다. 따라서 본 연구에서 개발한 소극장 무용교육 프로그램의 교수-학습 자료를 적극적으로 소극장을 운영하는 기관에서 적용하여 잠재적 관객 개발을 위한 하나의 방법으로 활용할 수 있을 것이라고 사료된다.; This study aims to analyze the dance education programs operated by small theaters in foreign countries, and to develop a program that would be suitable for small theaters in Korea, in order to develop potential theater-goers. There are various ways of developing audiences at performing venues, including arts education programs, audience support systems, arts programs to develop theater-goers, and audience development marketing. As arts education has been identified as an effective way of developing potential audiences, political assistance or spot programs to fund such initiatives have increased. Unlike large theaters, which tend to be located downtown and present an image of not easily allowing access by ordinary people, small theaters are located in all parts of the city, and generate interest in regional cultures and development. Small theaters can also contribute to balanced cultural development by narrowing the culture gaps between the Metropolitan area and the provinces through a balanced arrangement of the cultural infrastructure. Accordingly, I developed a dance education program, titled "Shall we make shadows?" so that small theaters, cultural spaces with independence, could activate performing arts by offering local residents opportunities to take part in artistic activities, and carry out their functions as cultural & artistic community centers, operating educational programs as local cultural spaces. The process by which Ideveloped a dance education program to help small theaters to develop a potential audience is as follows. The first phase was to establish a theme for the dance education program, and to set educational goals. The second phase was to organize a dance education program using Lavan’s Movement Education Model. The third phase was to develop a program according to the four steps of introduction, development, advancement and arrangement. The lesson time was 50 minutes. The educational purpose of the dance education program was to understand the roles of lighting by moving the body while using lighting in the theater, and to effectively express thoughts and emotions by making various animal-shaped shadows and moving them. The dance education program consisted of four stages. The introduction involved warming up on the floor. The development involves the execution of movement (semi-structuralized movement). The advancement involves group activities applying the movement. The arrangement involves observing and appreciating the movement from the seat. The results of this study will be useful for developing potential audiences in the future. Arts education has been weakened in the schools due to the emphasis placed on university entrance examinations. By applying a program developed in this way, students can change their awareness through the dance experience. When they grow up and visit a small theater, which is a regional community space, as a part of the audience, an infrastructure to support an arts audience can be established, and high added value can be produced, to the extent that the regional community can enjoy culture and the arts. Ultimately, we can apply a dance education program to small theaters, and use them to develop the potential audience. As a result, institutions operating small theaters can actively apply the teaching and learning materials I developed for a small theater dance educational program in this study, which can be used as a way of developing potential theater-goers.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141530http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000415350
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF DANCE & WELL-BEING(생활무용예술학과) > Theses (Master)
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