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국·공립 무용공연단체의 Web-site 활용현황 연구

Title
국·공립 무용공연단체의 Web-site 활용현황 연구
Other Titles
The research on utilization of the web-site by a national and public dance company
Author
윤옥화
Alternative Author(s)
YOUN, OK-HWA
Advisor(s)
손각중
Issue Date
2010-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
21세기 정보통신의 발전으로 인터넷이 확산되면서 무용분야에서도 인터넷 마케팅은 중요하게 작용하고 있다. 인터넷은 인간의 커뮤니케이션 방법을 변화시키고, 공간개념이나 가치관에도 변화를 가져왔으며 새로운 구매방법을 창출하는 등 인류의 생활 방식을 크게 변화시키고 있다. 본 논문에서는 국· 공립 무용단의 Web-site를 분석하고 이를 통해 전략적인 방안을 모색하고자 하였다. 분석방법으로는 인터넷 마케팅의 전략방안으로 제시되어진 6C(컨텐츠(Centents), 커뮤니티(Community), 커뮤니케이션(Communication), 커머스(Commerce), 커넥션(Connection), 커스터마이징(Customizing))를 수정· 보완하여 구성하였다. 그 결과 항목별 최우수 Web-site는 컨텐츠영역에는 서울시 무용단, 커머스 영역은 경기도립무용단, 커뮤니티 영역은 서울시 무용단, 커넥션 영역은 경기도립무용단, 커스터마이징 영역은 경기도립무용단, 커뮤니케이션 영역은 경기도립무용단으로 나타났다. 그러나 공연예술극장과 비교해보면, 무용단체는 평균점수에도 미치지 못할 만큼 그 활용현황이 미흡하다. 국· 공립 무용단체는 공연예술극장의 전속단체라는 이유로 자체 Web-site를 구축하지 않고 공연예술극장의 Web-site에 의존하고 있다. 유일하게 자체 Web-site를 구축하고 있는 서울시 무용단은 Web-site만을 구축하고 있을 뿐 제대로 활용 하지 못하고 있다. 그리하여 Web-site를 좀 더 체계적으로 활용하기 위해 다음과 같은 방안을 제안하고자 한다. 첫째, 공연예술극장의 Web-site에 의존하지 않고 자체 Web-site를 구축하는 것이 무엇보다 시급하다. 둘째, Web-site만을 구축해 놓고 관객이 찾아올 것이라고 기대하는 것이 아니라 다양한 컨텐츠를 제공 하고 관객들이 접근하기에 편리하도록 하여 관객들이 찾아오는데 용이하게 한다. 셋째, 관객의 요구사항과 개개인의 특성을 파악하고 그들을 대상으로 설문조사 활동 등을 통해 작품에 대한 정보와 의견, 반응을 살피는 것이 무엇보다 중요하다. 이러한 문제점이나 의견을 반영하고 개선한다면 긍정적인 반응을 기대할 수 있을 것이다. 넷째, One stop service가 가능하도록 한다. 그리하여 공연정보 취득부터 공연예매와 확인을 자체적으로 해결한다면, 고객의 편의를 도모할 뿐만 아니라 무용단체도 이익적인 면에서 영향을 받을 수 있을 것이다. 인터넷의 발전으로 인해 전 분야에 걸쳐 Web-site는 관련 분야를 결정짓는 이미지라고해도 과언이 아니다. 무용단체의 Web-site 또한 그 단체를 결정짓는 중요한 이미지이다. 즉, Web-site는 브랜드 이미지를 확립하고 높이는 일에 중요하게 작용한다. 그러므로 Web-site내에서도 관객의 다양한 요구에 신속하게 대응하여야 하며 적극적인 활용이 필요하다. 이것이 무용분야에 더욱 가치 있는 일이 될 것이다.; As the advance in IT has contributed to the spread of the Internet in the 21st century, the importance of Internet marketing is increasingly accentuated in the field of dance. The Internet has brought huge changes to communication, the concept of space and values and has created new ways of purchasing. Thus, there is a tremendous shift in the lifestyle of mankind due to the Internet. The purpose of this study was to analyze the websites of the national and public dance troupes and to explore feasible strategies geared toward the development of their websites. The analysis criteria were prepared based on the 6C Internet marketing strategy that consisted of contents, community, communication, commerce, connection and customizing strategies. As a result of assessing the websites of the national and public dance troupes by the criteria, the website of Seoul Metropolitan Dance Theatre ranked first in the contents domain, and that of Gyeonggi Provincial Arts Groups ranked first in the commerce domain. The website of Seoul Metropolitan Dance Theatre ranked first in the community domain, and that of Gyeonggi Provincial Arts Groups ranked first in the domains of connection, customizing and communication. When their websites were compared to those of performing arts theatres, however, the dance troupes didn't make use of the websites properly, and their scores in the utilization of the websites were below the average. The national and public dance troupes just relied on the websites of performing arts theatres without setting up their own websites on the grounds that they were attached to the theatres. Seoul Metropolitan Dance Theatre was the only dance troupe to have its own website, but its website was rarely put to use. There are some suggestions on the utilization of websites by the dance troupes. First, the dance troupes should set up their own websites instead of merely relying on the websites of performing arts theatres. Second, their websites should provide a variety of easily accessible contents to guarantee the ease of use to lure a large audience instead of simply waiting for them to hit their websites. Third, the needs and characteristics of an audience should accurately be grasped, and they should be surveyed to get feedback. If the websites are improved in response to their needs, the websites will be better received by the audience. Fourth, one-stop service from information acquisition to ticket ordering and confirmation should be offered. That will ensure customer convenience and have a favorable effect on the profit of the dance troupes at the same time. It is no exaggeration to say that the website of a group is one of the decisive factors to determine the image of the group because of the development of the Internet, and dance troupes are no exception. Since a website of an organization exerts a tremendous influence on the enhancement of its brand image, every organization should put its efforts into taking advantage of its own website and promptly coping with diverse customer needs through the website, which is especially necessary and worth doing in the area of dance.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141467http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000414883
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