323 0

이경미 작곡 "두 대의 가야금을 위한 "분석

Title
이경미 작곡 "두 대의 가야금을 위한 "분석
Other Titles
An analysis of "for two Kayakeum" composed by Rhee, Kyung Mee
Author
오지연
Advisor(s)
양연섭
Issue Date
2010-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국 문 요 지 1970년대 이후 국악 작품의 창작활동에 한국의 서양 음악전공 작곡가들의 참여가 활발해짐에 따라 국악창작의 영역이 확대 되면서 새로운 시각으로 작품을 해석하고 있다. 본 논문에서는 이러한 작품들 가운데 이경미 작곡 “두 대의 가야금을 위한 ”를 분석하였다. 분석방법으로는 선율, 리듬에 따라 5단락으로 나누어 단락의 각 부분에 따른 선율과 리듬을 분석 하여 이 작품에 나타난 작곡가의 국악작곡 접근 방법과 그 특징을 분석연구 하였다. “두 대의 가야금을 위한 ”를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 이 곡은 단악장의 곡으로 음악적 양식과 선율, 리듬의 진행에 따라 󰍽 - 󰍾 - 󰍽 ′- 󰍿 ″의 다섯 단락으로 구분하며 각 단락에 따라 부분을 나누어 선율과 리듬을 분석하였다. Tempo =50과 =50의 빠르기의 변화가 있으며 󰍽 를 제외한 단락에서는 한 마디 안에 박자가 불규칙하게 나타난다. 둘째, 󰍽 는 우리나라의 전통음계를 바탕으로 tonic(g′)과 dominent(c′)의 관계로 서양음악의 Fuga형식에 의해 주제와 응답의 형태로 진행된다. 리듬에 따라 a-b-b′-c-d의 5부분으로 나누어지며 를 한 박으로 리듬이 점차 분할되어 두 대의 가야금 수평적 리듬이 으로 점점 촘촘한 모습을 나타낸다. 한마디가 12박으로 되어 있고 우리나라의 장단 중 굿거리에서 차용되었음을 짐작할 수 있다. 셋째, 󰍾 는 한 마디 안에 박자가 불규칙하게 나타나며 리듬에 따라 e-f-g-h-i의 5부분으로 구분한다. 3연음, 5연음의 서양기법에 준거한 리듬진행이 나타나고, 클러스터(cluster)기법과 화성적면의 등장을 통해 현대 음악적 모습을 나타낸다. 넷째, 󰍽 ′는 한 마디 안에 박자가 불규칙하게 나타나며 리듬에 따라 a-a′-c로 구분한다. 󰍽 를 변형하여 축소된 형태로 나타나고 있다. 다섯째, 󰍿 는 한마디가 125박인 긴 마디가 나오며 리듬의 진행에 따라 j-k-l-m-n-o으로 나눈다. 화성적 진행을 하는 한 대의 가야금과 다른 한 대의 가야금은 선율적 진행을 하여 서로 대조적인 선율과 리듬의 모습이 나타난다. 따라서 제 4단락은 우리 나라의 전통 음계에 제 2단락의 리듬특징인 3연음의 출현과제 4단락 화성적 진행의 복합적인 모습을 중심으로 선율을 쌓아가고 있다. 여섯째, 󰍽 ″는 g′와 c′중심의 주제와 응답을 주고 받으며 󰍽 의 선율과 리듬을 동일 반복한다. 󰍽 의 변형된 형태로 󰆳 와 󰆴 의 특징적인 음정(장2도, 완전4도, 단3도)과 리듬(5연음, 6연음)을 나타낸다. 이상과 같이 “두 대의 가야금을 위한 ”는 우리나라의 전통음계를 바탕으로 서양음악의 화성적, 대위법적인 진행에 의해 선율을 전개하며 한국음악과 서양음악의 동질성과 대조를 공존하고자 하는 작곡가의 의도가 보인다.; ″, according to musical styles and progression of melodies and rhythms, and each paragraph was divided into sections to analyze melodies and rhythms. There are changes in Tempo =50 and =50, and beats are irregular in one measure for paragraphs, excepting 󰍽 . Second, 󰍽 An analysis of "for two kayakeum" composed by Rhee, Kyung Mee Oh, Ji Yeon Dept, of Korean Traditional Music The Graduate School Hanyang University With more active participation in activities of creating Korean traditional music pieces by composers majoring in Western music since the 1970s, the area of Korean traditional music creation has been expanded, leading to interpretation of those pieces from a new perspective. This study analyzed " for two kayakeums" composed by Rhee Kyoung-mee. It was divided into five paragraphs according to melodies and rhythms to analyze melodies and rhythms in each section of those paragraphs and to make an analytical research on approaches to Korean traditional music composition by the composer and characteristics of those approaches in this piece. The analysis of " for two kayakeums" obtained the following results. First, this one-movement piece was divided into five paragraphs, 󰍽 has relations between tonic (g′) and dominent (c′) on the basis of the Korean traditional scale in the form of themes and responses by the Fuga form for Western music. It is divided into five sections, a-b-b′-c-d, by rhythms, which are gradually divided with as one beat, with horizontal rhythms of two kayakeums showing an increasingly dense form of . One measure consists of 12 beats, and is adopted from gutgeori among Korean rhythms. Third, 󰍾 has irregular beats in one measure and is divided into five sections, e-f-g-h-i, according to rhythms. Rhythm progression based on the Western technique of three- and five-fermate is found, showing a feature of modern music through appearance of cluster technique and harmony. Fourth, 󰍽 ′ has irregular beats in one measure and is divided into a-a′-c according to rhythms. It is shown as the transformation and reduction of 󰍽 . Fifth, 󰍿 has a long measure of 125 beats and is divided into j-k-l-m-n-o according to rhythm progression. One kayakeum with harmonic progression and the other one with melodic progression have opposite melodies and rhythms to each other. Therefore, the fourth paragraph has melodies cumulated on the basis of the mixed form of harmonic progression in four paragraphs in three-fermate appearance which characterizes rhythms of the second paragraph in the Korean traditional scale. Sixth, 󰍽 ″ repeats melodies and rhythms of 󰍽 while giving and receiving themes and responses based on g′ and c′. As a transformation of 󰍽 , it shows intervals (long 2 degree, complete 4 degree, and short 3 degree) and rhythms (5- and 6-fermate) that characterize 󰆳 and 󰆴 . " for two kayakeums" develops melodies by harmonic and contrapuntal progression of Western music on the basis of the Korean traditional scale, showing the composer's will to coexist homogeneity and contrast between Korean and Western music.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141403http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000415302
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE