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온라인 관광정보 전달매체로써 DMO 블로그와 웹사이트 비교 연구

Title
온라인 관광정보 전달매체로써 DMO 블로그와 웹사이트 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study between DMO Blog and Website as a OnlineTravel Information Channel : Focusing on Content Factors and Users' Continuance Intention
Author
김정미
Alternative Author(s)
Kim, Jeongmi
Advisor(s)
이훈
Issue Date
2010-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Wide use of Social Network Service and development Information Communication Technology are heavily effected on online tourism marketing. In recent years, source for finding and providing tourism information has varied from website to blog and virtual communities, use of blog as an additional tourism information channel are getting popular by destination marketing organizations and tourism enterprises. However, despite of high researcher and practitioner interest in this area, only little empirical research exists, and strategic use of blog is still unsuccessful. Previous research asserts that website and blog have different functions and contexts, it is expected that users perception, satisfaction and continuance intentions can be different. The purpose of this paper is to aim to compare different perception between DMO blog and website and also to identify the antecedents of both user’s perception and continuance intentions of the two means as a tourism information source. To achieve these goals effectively, three characteristics of online tourism information content such as information, user interface and design be derived from existing literature. And then study built a conceptual model of the attributes of online tourism information content, perceived usefulness, perceived enjoyment satisfaction and continuance usage intention to use this information based on post-acceptance model. The main findings concern the user's different perception between blog and website despite of containing same information as well as perceived enjoyment and perceived usefulness play key roles in forming continuance intention through information satisfaction Study findings provide several theoretical implications. Firstly, it provides fundamental apprehension for DMO blog as a tourism information channel. Secondly, it asserts that we should consider various character and circumstances to establish study model. Lastly, this study demonstrates perceived enjoyment and perceived usefulness and satisfaction as the antecedents of the users' continuance intention for online tourism information. As practical implications, practitioners should pay attention to information quality as well as visual presentation to improve user's satisfaction and keep their customers. And also they need to maximize a user experience value by giving both usefulness and enjoyment during use information. Finally since the findings of this study indicate that blog can be an important tool for tourism marketing, DMO and other tourism enterprises are expected to adopt blog's significant advantages to implicate online marketing.; 오늘날 Social Network Service 이용 확대와 정보커뮤니케이션 기술의 발달은 온라인 관광정보 제공과 다양한 마케팅 활동에 큰 영향을 끼쳐왔다. 특히 최근 온라인 관광정보 검색과 제공 채널이 기존 웹사이트 중심에서 블로그, 온라인 커뮤니티 등으로 다양화됨에 따라 많은 DMO와 관광관련 기업에서 블로그 활용이 증가하고 있으나, 아직까지 높은 관심에 비해 온라인 관광정보 전달 채널로써 블로그에 관한 학문적 연구와 전략적 활용은 미진한 수준이다. 이에 본 연구는 DMO 블로그와 웹사이트에 대한 이용자의 인식 차이를 비교하고, 이러한 인식 차이를 유발하는 선행요인으로서 온라인 관광정보 특성과의 영향 관계를 분석하고자 하였다. 선행연구 결과 블로그와 웹사이트가 지닌 기능 및 내용의 차이가 있으며, 이는 온라인 관광정보 전달 채널로써 두 매체에 대한 이용자 인식과 이용만족, 지속이도에 차이로 이어질 것으로 예상된다. 위의 연구목적을 달성하기 위하여 우선 온라인 관광정보에 관한 선행연구를 바탕으로 정보성, 사용자 인터페이스, 디자인의 콘텐츠특성을 도출하였으며, 온라인 정보의 지속이용의도를 예측하기 위한 이론모형인 PAM을 바탕으로 구성개념과 연구가설을 설정하였다. 가설 검증을 위하여 한국관광공사 국문 여행정보 블로그와 웹사이트 이용자를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였으며, 구조방정식을 통한 연구 모형분석을 실시하였다. 주요 연구결과 동일한 정보를 제공하고 있는 블로그와 웹사이트의 경우에도 이용자의 매체에 대한 인식은 차이가 있으며, 인지된 유희성과 인지된 유용성은 이용만족과 함께 온라인 관광정보의 지속 이용의도를 결정하는데 중요한 역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구의 학문적 시사점으로는 우선 온라인 관광정보 전달 매체로서 DMO 블로그에 대한 이해의 기초를 제공하였으며, 다양한 매체의 특성과 환경을 고려한 연구 모형의 개발이 이루어 져야 한다는 점을 제시하였다. 마지막으로, PAM의 적용을 통하여 온라인 관광정보의 지속이용에 영향을 미치는 선행변수로 인지된 유희성과 유용성, 이용만족의 영향관계를 검증하였다. 실무적 시사점으로는 첫째, 온라인 관광정보에서 이용자의 만족을 증가시키고, 지속적으로 이용자를 유지하기 위해서는 보다 양질의 정보와 시각적 표현에 집중해야 하며, 온라인 관광정보 제공자는 서비스 과정의 유용성과 함께 즐거움을 줄 수 있는 요소를 제공하여 이용자의 경험 가치를 극대화 시킬 수 있는 방안을 강구해야 할 필요가 있음을 시사한다. 마지막으로 온라인 관광마케팅 도구로써 블로그의 중요성이 높게 평가되고 있으므로, 향후 블로그의 장점을 적극 활용한 온라인 마케팅 활동이 필요할 것으로 예상된다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141376http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000415259
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TOURISM (관광학과) > Theses (Master)
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