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製品디자인의 美的側面이 製品評價에 미치는 影響

Title
製品디자인의 美的側面이 製品評價에 미치는 影響
Other Titles
Effects of aesthetic aspects of product design on the product evaluation: based on consumer characteristics and product category
Author
이명우
Alternative Author(s)
Lee, Myoung Woo
Advisor(s)
홍성태
Issue Date
2010-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
기술의 보편화, 평준화 현상이 나타남에 따라 차별화 전략으로서의 제품 디자인의 중요성은 날로 증가하고 있다. 그러나 그 중요성에 비해 제품 디자인에 관한 선행연구는 부족하였다. 제품 디자인을 구성하는 요소에는 기능적 측면, 기술적 측면, 미적 측면이 있는데 그 간의 제품 디자인 연구에서는 미적 측면에 대한 연구가 특히 미흡하였다. 본 논문은 이점에 착안하여 소비자들에게 디자인의 문제가 무엇인지, 소비자들이 평가하는 좋은 디자인은 무엇인지, 소비자들이 미적 측면을 어떻게 평가 하는지를 알아보고 향후 Design Attitude Index를 연구하기위한 기초연구로 AFGI(Advanced Focus Group Interview)를 활용한 심층조사와 SNST(Strategic Needs-Surfacing Technique) 기법을 활용한 소비자 욕구 추출조사를 실시하였다. 먼저 AFGI 심층조사를 통하여 소비자가 생각하는 좋은 디자인의 개념과 디자인 평가 요소에 대해 알아보았다. 참여자들의 의견을 분류하고 분석한 결과 소비자들이 제품 디자인의 기능적, 기술적, 그리고 미적 측면을 혼동하고 있으며 여러 측면 중에서 특히 기능적 측면을 많이 이야기 하는 것을 알 수 있었다. 이는 본 연구가 알고자 하는 제품 디자인의 미적 측면에 집중하지 못한 것으로 이를 위해 선별적이고 집중적으로 미적 측면에 관해 조사할 필요성이 제기되어 두 번째 정성조사로 제품 디자인에 관한 SNST 소비자 욕구 추출 조사를 진행하였고 이를 통하여 소비자의 디자인에 대한 욕구를 도출 하였다. 정성조사에서 추출된 결과의 확인과 미적 디자인의 이해를 위해 다시 정량조사를 실시하였다. 정성조사 결과를 토대로 47개의 디자인 평가 문항을 만든 후 사전조사를 거쳐 13가지의 디자인 요인을 추출하였고 이를 토대로 18개 문항을 만들어 780명의 표본을 대상으로 설문 조사를 시행하였다. 정량조사의 결과분석을 위해서는 SPSS 17.0이 사용되었으며 이를 통해 T-test, ANOVA, 회귀분석을 하여 결과를 분석하고 정리 하였다. 이 결과를 바탕으로 제품 디자인의 미적 측면(aesthetic aspect of product design)을 통해 이루고 싶은 소비자들의 욕구가 제품군(기능제품/감각제품, 개인제품/공개제품)에 따라, 인구통계적(성별, 연령, 소득, 학력) 그리고 심리통계적(Big Five, MBTI)으로 어떻게 유의한지를 해석하였다. 본 논문에서는 마케팅에서 제대로 연구되지 않았던 제품 디자인을 기능적 측면, 기술적 측면, 미적 측면으로 분류하여 연구함으로서 ?디자인의 본질?에 대한 향후 연구의 기반을 구축 하였고, 디자인에서 소비자가 보는 미적 측면을 연구하여 소비자들이 새로운 디자인을 받아들이는 태도를 측정하기 위한 Design Attitude Index의 기초를 만드는데 기여하였다. 또한 두 단계의 정성 조사를 실시하면서 Zaltman의 ZMET을 근간으로 한 AFGI와 DDB의 ROI기법을 근간으로 한 SNST의 조사 기법을 개발하여 향후 감성적이고 우뇌적 분석을 하여야하는 유사한 주제들의 연구에 새로운 접근 방법론을 제시하였다. 실무적으로도 본 연구에서 논의된 좋은 디자인의 개념, 잘 된 디자인과 잘 못된 디자인의 평가 기준, 소비자 욕구 분석을 통하여 도출된 디자인에 대한 13가지 욕구 등은 상품 기획 및 디자인 그리고 광고 등의 마케팅 업무에 많은 시사점을 줄 것이다. 마지막으로 소비자들의 디자인 욕구가 제품별(기능 제품과 감각 제품, 개인 제품과 공개 제품), 인구 통계적, 심리 통계적 차이에 따라 다르게 나타난다는 결과를 얻었는데 이는 신제품 개발 및 마케팅을 수행함에 있어 동 결과를 해당 제품의 시장 세분화 전략 수립 등에 활용할 수 있도록 한 점에서 그 의의가 있다고 볼 수 있다.; ABSTRACT Effects of aesthetic aspects of product design on the product evaluation : based on consumer characteristics and product category Lee, Myoung Woo Department of Business Administration The Graduate School Hanyang University In pursuit of differentiation strategies in this technologically universalized and standardized market, product design has become increasingly important. Three elements are key inputs composing product design: the functional aspect, the engineering aspect, and the aesthetic aspect. However, to date, research on the aesthetic aspects of product design has been sparse. This paper first explores the facets of design which appeal to consumers as good design and how consumers evaluate aspects of product design, in particular aesthetic factors. Then the paper conducts a consumer needs survey utilizing the SNST(Strategic Needs-Surfacing Technique) method, as well as an in-depth research employing the AFGI(Advanced Focus Group Interview) process to prepare grounds for Design Attitude Index in the future. Through the AFGI research, the characteristics of good design and the elements of consumers' design assessments were first studied. The research showed that many consumers had blurred perceptions of what constitutes product design and they frequently commented regarding the functional aspects of design. It was concluded that the AFGI research was not sufficient to provide an adequate conclusion for this paper’s objective, and a more selective and focused research on aesthetic aspects of product design was necessary. As a second qualitative research, SNST was conducted to draw consumer needs on design. A quantitative research was then conducted in order to confirm the qualitative research and to gain further understanding on the aesthetic aspects of product design. Forty seven design assessment questions were formed and thirteen design elements were identified through a pre-assessment research based on the results of the qualitative research. Eighteen final survey questions were prepared and 780 consumers were used as the sample population. SPSS 17.0 was employed to analyze quantitative research and the results were further analyzed through T-test, ANOVA and regression analyses. The research came to a conclusion that consumers’ needs realized through aesthetic aspects of product design differ based on products(functional/ feeling product, personal/public product), demographics(sex, age, income and education) and psychographics(Big Five, MBTI). This paper prepares groundwork for future research on the fundamentals of design through investigating the three aforementioned core aspects of product design: function, engineering and aesthetics, which were rarely covered in antecedent research. The paper also contributes to building the foundation for Design Attitude Index that measures consumers’ attitude in accepting new design. In conducting the qualitative research, AFGI, which is founded on Zaltman's ZMET, and SNST, which bases its methodologies on DDB's ROI Method, were developed for future research subjects which will require emotional and aesthetic analyses. This research will be able to supply many implications on product planning and design as well as marketing of such products through providing the thirteen desires on design that were drawn from this research. The concept of a good design, measures that differentiate a good design from a bad one and consumer needs analysis were also explored. Lastly, the research generated results that consumer needs differ based on product type, demographics and psychographics. This conclusion has a practical significance due to its direct applicability to new product development and marketing strategy as well as market segmentation strategy development.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141353http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000415393
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Ph.D.)
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