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유니버설디자인을 고려한 케이크 패키지디자인 지기구조 연구

Title
유니버설디자인을 고려한 케이크 패키지디자인 지기구조 연구
Other Titles
Study on the Paper Structural Cake Package Design from the Universal Design
Author
김민기
Alternative Author(s)
Kim, Min ki
Advisor(s)
김응화
Issue Date
2010-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대사회에서 소비자들은 편리하게 사용할 수 있는 환경과 제품 창조를 추구한다. '모든 사람을 위한 디자인'이라는 개념을 가진 유니버설디자인은 모든 사람들이 평등하게 생활하는데 필요한 디자인 혜택을 받아야 하며, 모든 연령 및 장애를 수용할 수 있는 디자인을 통해 안전하고 기능적이며, 변화하는 개개인의 요구에 대해 지원 가능한 개념이다. 또한, 법규의 규정이기 보다는 포괄적이고 개념적인 디자인의 원리로, 모든 사람을 위한 디자인과 평생을 위한 디자인의 개념이다. 즉 유니버설 디자인은 다양한 사용자들을 디자인의 근원으로 삼는 것이다. 단순하게 소수만을 위한 디자인이 아닌, 소수도 만족할 수 있는 디자인. 그리고 그로 인해 다수도 이용하는 데 훨씬 편리한 디자인, 이것이 바로 유니버설디자인이다. 지기구조는 오래전부터 사용해왔던 패키지 방식이지만 그 중요성은 환경문제가 심각한 최근에 들어 관심이 높아지고 있다. 하지만 지기구조 활용 방안은 매우 일괄적이고 평준화 되어있으며, 생산자나 중소기업 입장에서 양산 및 단가 등의 문제 때문에 표면 그래픽에만 치중하고 있는 실정이다. 현대사회의 발달로 소비자의 니즈(needs)는 높아만 가고 있으며, 이것을 충족시키기 위해 지기구조는 누구나 제품을 쉽게 개봉하고 보관, 폐기하는 사용자 편의성의 개념이 필요하다. 하지만 현실은 원활한 사용에 필요한 편리성 및 효용가치와 관련된 부분들이 소비자들로 하여금 불만요인으로 지적되고 있다. 이와 같은 문제를 총체적으로 해결하기 위해서는 유니버설디자인을 고려한 지기구조 접근이 전제되어야 했으며, 실질적인 지기구조를 통한 소비자의 만족으로 구현될 수 있는 해결대안이 필요했다. 이에 본 연구에서 최근 지속적인 발전과 시장 확장으로 경쟁이 심화되고 있는 국내 프랜차이즈 베이커리를 중심으로 케이크 패키지의 사례분석을 통해 치열한 시장경쟁에 대비하여 사용자의 만족도를 높이기 위한 지기구조를 개발하고자 하였다. 연구 범위로 국내 프랜차이즈 베이커리 중 파리바게뜨(Paris Baguette), 파리크라상(Paris croissant), 뚜레쥬르(Tous Lesjours), 크라운베이커리(Crown Bakery)에서 판매되는 선물용 케이크 중 카스텔라, 파운드케이크, 데코레이션 케이크 패키지 지기구조 12개에 대해 사례분석을 통해 문제점에 대해 접근하였다. 분석방법은 지기구조에 대한 유니버설디자인의 관점으로 이론적 고찰을 통한 지기구조의 유형과 접착에 관해 분석하고, 사용자 행동 분석을 육안으로 개폐횟수 및 여는 방법에 대해 분석하였다. 또한 이론적 고찰을 통한 그동안의 광범위한 유니버설디자인의 개념에 대해 일본에서 정의하는 유니버설 패키지디자인에 대한 평가표를 지기구조 관점으로 재정리한 유니버설디자인 지기구조 평가표를 기준으로 선택 및 운반, 사용, 보관, 분리 및 배출로 나누어 사용자 중점의 평가를 하였다. 케이크 패키지 지기구조를 사용자 중점의 평가를 통해 조사 분석 해본 결과, 카스텔라 지기구조는 파리크라상을 제외하고 대부분은 지기구조유형은 획일화 되어있었으며, 여는 방식은 OUT BOX는 파리크라상의 UPPER 방식을 제외하고 모두 COVER 방식이고 IN BOX는 독창적인 트레이방식으로 다양하게 나타났다. 계폐횟수는 크라운베이커리가 3회로 가장 적게 나타나 쉽게 꺼낼 수 있었으며 파리크라상은 총 5회로 복잡하였다. 유니버설디자인 관점의 사용자 지기구조 분석에 대해 사용, 분리폐기, 보관 등에 대해 파리크라상의 카스텔라가 지기구조가 높게 나타났고, 선택 및 운반에 대해서는 파리바게뜨가 높게 나타났으나 전반적으로 보관에 대한 사항은 다른 사항보다 적게 나타났었다. 파운드케이크 지기구조는 파리크라상을 제외하고 지기구조유형은 위아래 개폐형 상자로 획일화 되어있었다. 여는 방식은 OUT BOX는 파리크라상의 UPPER 방식을 제외하고 모두 COVER 방식이고 IN BOX는 독창적인 트레이방식으로 다양하게 나타났다. 계폐횟수는 총 2회로 쉽게 꺼낼 수 있었으나 전반적으로 동일하게 나타났다. 유니버설디자인 관점의 사용자 지기구조 분석에 대해 선택 및 운반, 사용, 분리폐기에 대해 뚜레쥬르의 파운드 케이크 패키지 지기구조가 높게 나타났고, 보관에 있어서는 파리크라상이 높게 나타났으나 전반적으로 보관에 대한 사항은 다른 사항보다 적게 나타났었다. 데코레이션 케이크 지기구조는 손잡이 형 위아래 개폐형 상자로 지기구조유형이 모두 획일화 되어있고. 여는 방식 역시 모두 Side 방식으로 되어 있었다. 계폐횟수는 총 2회로 쉽게 꺼낼 수 있었으나 전반적으로 동일하게 나타났다. 또한 그래픽성격 이외에는 모두 동일한 형식, 유형의 지기구조였다. 유니버설디자인 관점의 사용자 지기구조 분석에 대해서는 다른 항목에 비해 보관에 대한 부분이 적게 나타났었다. 이렇듯 사례분석을 통해 나타난 전반적인 케이크 패키지는 다른 사용자 기능에 비해 보관에 대한 사항은 대체적으로 부족하였다. 해결방안으로 보관의 기능을 보완하여 단순히 지기의 성질을 이용한 결구방식으로 패키지의 형태를 변형시킴으로 보관 시 축소가 가능한 지기구조를 개발하였다. 이러한 개발이 주는 이점은 사용자 측면에서 첫째, 구입 시에는 선택, 운반 등의 기능과 기존 패키지와의 일관성이 있어 식별이 쉬우며 적절한 구매 기준을 제공받는다. 둘째, 개봉 및 재 밀봉이 쉽고 위생적인 장점이 있다. 셋째, 보관 시 부피를 줄일 수 있으므로 편리하다. 넷째, 누구나 쉽게 지기구조의 기능적인 성격만으로 밀어서 쉽게 줄일 수 있다. 다섯째, 폐기가 쉽고 분리가 가능하였고 생산자 측면에서는 첫째, 해외 베이커리 시장에서 타사와의 차별화로 판매 촉진이 발생한다. 둘째, 편리성으로 인한 기업이미지 상승으로 재 구매 등 긍정적인 파급효과가 이루어진다. 셋째, 보관, 운반 시 공간 활용이 용이하다. 넷째, 차별화 된 지기구조로 브랜드 이미지 각인이 쉬운 이점을 줄 수 있다. 마지막으로, 본 연구를 시작으로 패키지 지기구조에서의 유니버설디자인에 대한 연구가 활발해지고 패키지디자인이 넓은 소비자층을 수용될 수 있기를 기원하며, 또한 본 논문이 유니버설디자인을 고려한 패키지 지기구조에 대한 초석이 되어 더욱 더 창의적이면서 실용적인 연구들이 지속적으로 이루어지길 기대한다.; Consumers of the modern society seek user friendly products and environments. Universal design refers to the motto "Design for All," which aims for all people to benefit from designs that yields equality our everyday living. It is not a legislation but a broad spectrum principle that refers to designs for all, and designs for life. Universal design therefore originates from designs from various users. Designs that are not made for minorities, but satisfies all including the minorities. Designs that therefore becomes more user friendly for all. That is the essence of universal design. paper structural packaging was a common packaging method in the past, but its importance is growing in face of serious environmental problems nowadays. But the paper structural packaging is very simple and mundane and heavily concentrated on surface graphics because of mass production and cost issues for producers and small and mid-sized companies. To cope with the development of modern society to match growing consumer needs, paper structural packaging should adopt a user friendly concept so that it may be easily opened, stored and discarded. But in reality, customers complain about problems concerning convenience and efficiency. For a total solution, paper structural packaging should be dealt with and underlying concept of universal design to realize consumer's satisfaction through solid paper structural packaging structures. Hence this research aimed to develop a paper structural packaging that meets the user's satisfaction in the growing market of domestic franchise bakeries-which is witnessing high competition with the recent steady development- through case studies on cake packaging. The research scope included case studies on 12 paper structural gift packages for cakes-castella, pound cake, decoration cake- in domestic franchise bakeries Paris Baguette, Paris Croissant, Tous Les Jours, Crown Bakery. The analysis method of paper structural packaging included a theoretical observation in the universal design concept; analysis of the paper structural structure's type and adhesion; user behavior analysis of opening methods and counting the number of opening and closing. For further theoretical analysis, a universal design paper structural structure evaluation mark-an application of the univeral package design evaluation table reorganized by Japan, under the broad concept of universal design- was given in the user's perspective, to the selection and transportation, usage, storage, separation and disposal. After research analysis in the user's point of view on the paper structural cake packaging, the castella paper structural structure was nearly identical except Paris Croissant, and the method of opening was all cover method except Paris Croissant's upper method for the out box, whereas the in box showed a variance of unique trays. The number of opening and closing was the smallest in Crown Bakery, recording three; while Paris Croissant recorded five, being the most complex. According to this user paper structural packaging structure under the universal design concept, for the use, separation and disposal, storage, Paris Croissant's castella package scored the high test, whereas for the selection and transportation, Paris Baguette scored the highest but overall, storage scored lower than any other agendas. The paper structural packaging structure for pound cakes had identical top down opening boxes except for Paris Croissant. The opening method was all cover method except the upper method in Paris Croissant for the out box, and the in box showed a variance of unique trays. The opening number was two, and was easily accessible overall. According to this user paper structural packaging structure under the universal design concept, for the transportaion, use, separation and disposal, Tous Les Jours' pound cake paper structural packaging structure scored the highest, while Paris Croissant scored the highest in storage, but overall, storage scored lower than any other agendas. The paper structural packaging structure for decoration cakes was identically the handle type top down opening box. The opening method was identically side opening method. The opening number was two, and easy to access overall. Also, all whad identical form and type except for the graphics. According to this user paper structural packaging structure under the universal design concept, storage scored lower than any other agendas. As the case studies show, the overall cake packaging showed that storage scored lower than any other agendas. As a solution, the storage function was strengthened by developing a package structure which can be minimized for storage by using the simple aspect of paper structural via transformation of frame. This development had an advantage in the user's side; firstly, in purchase, the selection, transportation and other functions and the original package has common features, making it easy to discern, and provide appropriate purchase standards; secondly, there is an advantage of hygiene with the easy opening and closing method; thirdly, it is easy to store because it can minimize bulk; fourthly, the functional aspects of the structures enables anyone to easily minimize it by pushing it; fifth, disposal is easy, separation is possible. In the producer's side; firstly, differentiation spurs purchase compared to foreign bakery markets; secondly, the convenience enhances the corporate image and sends a positive ripple effect of repurchasing; thirdly, space use is efficient in storage and transportation; fourthly, the differentiation of the paper card packaging structure makes a strong impression concerning brand imaging. Lastly, I hope this research brings about further active research in the application of universal design in cardboard packaging structures, and hope the packaging design can be accepted in a broader consumer scope, and hope this research becomes the cornerstone of more creative and practical research, and hope the researches continue in cardboard packaging design that applies universal design.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141200http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000415279
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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