372 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor박경진, 한영희-
dc.contributor.author박문희-
dc.date.accessioned2020-03-27T16:46:35Z-
dc.date.available2020-03-27T16:46:35Z-
dc.date.issued2010-08-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141195-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000414914en_US
dc.description.abstract최근 우리 사회의 국제결혼 증가로 인해 다문화가정 아동에 대한 관심이 증대되고 있다. 특히 다문화가정의 아동이 지닌 이중문화의 가정 배경은 일반 아동에 비해 학교생활 적응에 많은 어려움을 겪고 있는 것으로 보고되고 있다. 따라서 긍정적인 자아존중감 형성을 위하여 학교생활 부적응 다문화가정 아동을 대상으로 미술치료적인 접근의 필요성이 제기되고 있다. 본 연구의 목적은 초등학교 저학년 다문화가정 아동을 대상으로 동화(그림)를 활용한 집단미술치료를 실시하여 긍정적 자아성장에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 연구대상은 경기도 A시에 소재한 A초등학교 1학년에 재학 중인 다문화가정 아동 27명중 16명을 선정하였다. 이중 집단미술치료의 참가의사를 밝힌 8명은 실험집단, 나머지 8명은 비교집단으로 하였다. 실험집단은 자아성장 집단미술치료를 2009년 11월부터 2009년 12월까지 주 3회 50분, 집단미술치료 14회기와 사전 사후 검사로 자아존중감, 나무그림검사를 2회기로 설계하여 총 16회기로 진행하였다. 측정도구로는 Coopersmith(1981)가 수정 개발한 자아존중감 검사를 최보가와 전귀연(1993)이 번안하여 수정 보완한 것을 본 연구에 맞게 수정 보완하였으며, 두 변수 값의 평균 차를 검정하기 위하여 대응비교분석(paired-samples t-test)을 통하여 검사 간 사전 사후 차이를 알아보았다. 유의수준은 p<.05로 하였다. 자기보고식 질문지를 보완하는 도구로 그림 투사 검사인 HTP중 나무그림검사(Buck, 1948)의 방법을 사용하여 사전, 사후 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 듣고 나무를 키우는 미술활동을 통한 집단미술치료가 다문화가정 아동의 자아존중감 검사의 하위영역인 총체적, 사회적, 가정 내, 학교 내 자아존중감이 모두 향상되었다. 둘째, 나무그림검사에서 형식 내용의 구조적 해석을 통해 개인마다 미비한 차이는 있지만 사전보다 사후에 긍정적인 자아성장에 변화가 있었다. 이러한 결과로 보면, 본 연구는 다문화가정 아동의 연구에 있어 급격히 늘어나고 있는 다문화가정 아동의 자아존중감에 대한 우려의 인식이 증가하고 있는 시점에서 초등학교 저학년아동에게 연구 프로그램을 집단미술치료에 적용하였다는 점에서 의의가 있으며, 또한 사회적으로 증가하고 있는 다문화가정 아동의 집단미술치료 프로그램에서 나무 그림 활동은 다문화가정 아동의 자아성장의 필요성을 인식하였다는 점에 가치가 있다. 이 연구에서는 한국인 아버지와 중국인 어머니를 둔 다문화가정 아동을 대상으로 하였으나 다양한 형태의 학교생활 부적응 다문화가정 아동을 대상으로 한 연구가 폭넓게 지속적으로 이루어질 필요가 있다.; Recently, the concerns about children from multicultural families have been increased with the growth of international marriages. Especially, when compared with other students, their bicultural family background may cause a lot of difficulties in educational aspects. As these difficulties may influence their self-esteem, the necessity of art-therapeutic approach is suggested. The purpose of this study is to conduct group art therapy using fairy tale(illustration) for the lower elementary students from multicultural families and to find out the efects on their positive self growth. For this study's subjects, out of 27 children from multicultural families who are first graders of A elementary school in A city, Gyeonggi province, 16 children were selected. Among them, 8 students who expressed the willingness to participate in the study were classified into experimental group, the rest 8 into control group. For experimental group, self growth group art therapy was conducted for 50 minutes three times a week from November, 2009 to December, 2009, 14 rounds of group art therapy, self esteem and tree picture test as pre-test and post-test, and two rounds of tree picture test were designed. A total of 16 rounds were conducted. As a measurement scale, self esteem test modified and developed by Coopersmith(1981); and translated and modified by Choi Bo-ga & Jeon Gui-yon(1993) was amended and modified for this study. For examination of the differences of means of the two variables, paired- samples t-test was conducted to examine the difference between pre-test and post-test. The significance level was p<.05. As a tool to complement self-reporting questionnaire, among HTP picture projection test, tree picture test(Buck, 1948) was used and pre-test and post-test were conducted. The findings are like the following. First, group art therapy through the art activity of listening to a fairy tale and raising a tree improved general self esteem, social self esteem, within family self esteem, within school self esteem of the children from multicultural families which are the sub-categories of self esteem test. Second, through structural interpretation of the tree picture test, it was found that there was a change in positive self growth in the post-test even though there were marginal differences between individuals. As a result, this study on the children from multicultural families is significant in that at the time of increasing concerns about self esteem of children from multicultural families which is rapidly increasing, it applied research program to group art therapy of lower elementary students. In addition, tree picture activity is meaningful in that it realized the need for self growth of children from multicultural families. But this study is limited to the children of Korean fathers and Chinese mothers. Therefore, additional study should be made for the children from multicultural families of many types.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title그림동화를 통한 집단미술치료가 다문화가정 아동의 자아존중감에 미치는 효과-
dc.title.alternativeThe Effects of Group Art Therapy with Fairy Tale Illustration on Self-esteem of the Children from Multicultural Families:Focusing on the Tree-Growth-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor박문희-
dc.contributor.alternativeauthorPark Moon Hee-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak산업경영디자인대학원-
dc.sector.department디자인학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation미술치료전공-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE