473 0

드뷔시 『목신의 오후에의 전주곡』에 나타난 플루트의 역할연구

Title
드뷔시 『목신의 오후에의 전주곡』에 나타난 플루트의 역할연구
Author
맹복현
Advisor(s)
신인선
Issue Date
2011-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국 문 요 지 본 논문은 독일의 전통적인 음악양식과 차별화 된 프랑스식 예술을 추구했던 드뷔시(Achille Claude Debussy, 1862~1918)의『목신의 오후에의 전주곡』(Pré lude à l'apré s-midi d'un faune, 1894)에 대한 연구이다. 연구의 주 과제는『목신의 오후에의 전주곡』에서 주제선율을 담당한 플루트의 역할에 대한 내용이다. 드뷔시는 다른 예술 장르와의 교류를 통해 많은 영향을 받았다고 알려졌는데 이와 같은 사실은 본 연구를 통해 다시 한 번 확인 되었다. 첫째, 인상주의 화가들이 명확한 선 대신 터치나 점을 이용하여 대상을 그렸듯이 드뷔시는 기존의 전통적 화성진행을 무시하고 낱개의 독립적 화음을 통해 하나의 음향으로 표현해냈다. 둘째, 인상주의 화가들이 사실적인 묘사를 배제하고 모호한 표현기법을 사용한 것처럼 상징주의 문인들 또한 언어의 경계를 지우고자 노력하였다. 그 표현방법으로 사용된 모호한 단어와 암시적인 내용은 드뷔시가 선율선을 구체적으로 드러내지 않고 모호한 상태로 남기는 음악을 추구했던 것과 밀접한 관련이 있다. 셋째, 인상주의 화가들이 팔레트 위에 순수한 물감을 섞지 않고 나란히 포개어 새로운 색깔로 보이게 한 것처럼 드뷔시는 각 악기의 특성을 부각시켜 악기의 색채를 음색팔레트로 보고 다양한 색채를 모색하였다. 즉, 본 연구를 통해 인상주의 회화와 상징주의 문학의 표현양식이 드뷔시의 음악언어와 공통점을 갖는다는 사실을 구체적으로 확인하였다. 『목신의 오후에의 전주곡』은 플루트를 잘 표현한 대표적인 관현악 작품이다. 당대 작곡가들은 플루트의 불안정한 음정과 다이내믹의 폭이 좁은 특징 때문에 플루트를 외면했으나, 드뷔시는 오히려 플루트의 제한적인 특징을 효과적으로 사용했다. 예를 들면 『목신의 오후에의 전주곡』의 첫 음인 c♯ 2는 플루트에 있어 가장 불안정한 음이다. 이 불안정한 음으로 시작하는 주제선율은 c♯ 2에서 g1사이를 반음과 온음으로 상·하행하여 조성의 모호성을 갖는다. 다시 말해서 드뷔시는 주제선율의 모호한 특징에 플루트의 불안정한 음색적 특징을 더해 주제의 모호함을 잘 드러냈다. 주제변형의 분석을 통해서는 플루트의 독주적 또는 앙상블적인 역할을 찾아볼 수 있었고 그에 따른 연주법을 제시해 보았다. 또한 드뷔시만의 독자적인 관현악법을 유추해볼 수 있었는데 그 내용은 첫째, 오버랩 효과이다. 이는 제 1변형에서 유추한 것으로 악기의 등장과 퇴장을 겹치는 형태이며 형식적 이음새 역할을 한다. 둘째, 다이내믹의 표현이다. 이는 제 2변형에서 확인한 내용으로 악기의 첨가와 삭제를 통해 독특한 효과를 만들어 냈다. 셋째, 음색팔레트이다. 이는 작품전체에 걸쳐 사용되고 있는데 같은 주제이지만 악기의 채색방법을 달리하여 끊임없이 색채를 변화시키는 기법이다. 이와 같은 내용을 통해 19세기 후반의 낭만어법을 사용한 다른 작곡가들과 전혀 다른 드뷔시만의 독자적인 음악어법을 엿볼 수 있었다. 본 논문에서는 이러한 내용에 따른 플루트의 연주내용 또한 자세히 다루어 보았다. 다양한 음색적 특징으로 주제표현에 적합했던 플루트의 역할에 대해 이해하고, 이를 연주하는데 있어 도움이 되길 바란다. |ABSTRACT Study on Importance of the Flute in 『Pré l’apré smidi d’un faune』 by Debussy Maeng, Bok Hyun Dept. of music The Graduate School Hanyang University The thesis covers『Pré smidi d’un faune』by Debussy who sought the traditional musical style of Germany and the unique arts of France at the same time. The main topic of the study is the importance of the flute which is in charge of the theme melody in『Pré smidi d’un faune』.Dubussy was well-known for his being influenced by exchanges with many other genres of arts, and this was proved to be true again while the study was conducted. First, as the impressionist painters used touches and dots instead of clear lines, Debussy also expressed the sounds through each individual chord, hardly concerned about the traditional way of chord process which has existed for long. Second, as the impressionists chose ambiguous expression techniques while putting a realistic description aside, writers of the symbolism also tried to pull down the boundaries between languages. The ambiguous words and suggestive expression of them are closely related to the music of Debussy which never revealed the melodies concretely but kept them vague. Third, as the impressionist artists did not mix paints on a pallette but just put them on another color, Debussy also always took an individual care of each characteristic of a musical instrument, considering each colors of the instruments as the tones of the pallette. In other words, the study successfully verified that the expression styles of both the impressionist artists and the writers of the symbolism are closely connected to the musical language of Debussy. 『Pré smidi d’un faune』is the orchestral music which maximizes the role of the flute. Even though composers of that time did not care about the flute for its unstable notes and limited range of dynamics, Debussy used the best of the negative aspects of the instrument. For instance, the very first note c♯ 2 in『Pré smidi d’un faune』is the most unstable one that the flute can make. The theme melody starting with this note has the ambiguity of construction while it goes up and down between c♯ 2 and g1 in both of the semitone and the whole tone. In other words, Debussy completed the ambiguity of the main theme by adding the flute's unstable tone to the vagueness of the theme melody. Through the analysis on the theme transformation, the study was able to see that the flute is capable of not only the ensemble but also the solo, which led the study to suggest the performance technique of the instrument. In addition, the unique methods of the orchestral music of Debussy was inferred which is, first, the overlap effect which has been induced from the first transformation. It simultaneously occurs with the appearance and the withdrawal of the instrument which is in charge of connection. Second, it is how to express the dynamics. This has been determined in the second transformation which created a specific effect through addition and elimination of the instrument. Third, it is the pallette of tones. This has been adopted throughout the piece and it is the technique which continuously changes the colors as it uses different coloring of the instruments. Through the findings mentioned the above, the study was able to have a glimpse of the unique musical language of Debussy which is completely different from the ones of other composers who preferred the romanticism in the late 19th century. Based on the results of the research, the thesis also carefully studied what the flute plays. It would be great if the study is helpful understanding the role of the flute which is appropriate to express a theme with various musical tones as well as playing the instrument.; ABSTRACT Study on Importance of the Flute in 『Pré
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/140141http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000416242
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE