29 0

수용전념치료(ACT) 부모교육 집단상담프로그램에서 치료과정 변인의 매개효과

Title
수용전념치료(ACT) 부모교육 집단상담프로그램에서 치료과정 변인의 매개효과
Other Titles
The Mediation Effect of Process Variables of the ACT Parenting Group Counseling Program
Author
조한익
Keywords
수용전념치료; 부모교육 프로그램; 양육스트레스; 부모효능감; 양육수용; Acceptance Commitment Therapy; ACT; parenting program; parenting stress; parenting sense of competence; parental acceptance
Issue Date
2019-03
Publisher
열린부모교육학회
Citation
열린부모교육연구, v. 11, NO 1, Page. 157-186
Abstract
본 연구에서는 수용전념치료 부모교육 프로그램이 양육스트레스, 양육효능감 및 양육수용행동 등에 미치는 효과에 대해 검증하였고, 다음으로 수용전념치료이론에 따라 수용행동, 자기자비, 마음챙김 주의자각 등을 치료과정변인으로 선정한 후 세 변인들의 매개효과를 검증하였다. 수용전념 치료집단은 양육스트레스점수가 90점 이상이며 학령기 자녀를 둔 주부들로 구성되었고, 총 8회기에 걸쳐 진행되었다. 결과분석에는 수용전념 치료집단 32명과 통제집단 38명 등 총 70명의 자료가 사용하였다. 먼저 반복측정 변량분석을 통한 사전·사후 비교검증 결과, 수용전념 치료집단은 통제집단에 비해 유의하게 양육스트레스가 감소되고, 양육효능감과 양육수용행동이 증가되었다. 그리고 매개효과검증을 위한 MEMORE Macro 분석 결과, 세 개의 치료과정변인들 중 수용행동변인은 양육효능감의 증가에, 자기자비변인과 마음챙김 주의자각변인은 양육스트레스의 감소와 양육수용행동의 증가에 유의한 매개효과를 지닌 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점을 살펴보고, 후속 연구에 대해 제안하였다. The present study examined the effectiveness of the parenting group counseling program based on Acceptance Commitment Therapy(ACT) on parenting stress, parenting sense of competence and parental acceptance. And according to ACT theory, we tested the mediational effect of therapeutic process variables- acceptant behavior, self compassion, and mindful attention awareness. Participants were consisted of 70 child-rearing mothers who got above 90 score in PSI/SF. ACT parenting program was administered on ACT treatment group for 8 sessions and each session consisted of 3 hours. Data were collected from 32 subjects in the ACT treatment group and 38 in the control group. Through repeated-measures ANOVA, results showed significant changes of parenting related variables. And through MEMORE, acceptance behavior had a significant mediational effect on parenting sense of competence, and self-compassion and mindful attention awareness had significant mediational effect on parenting stress and parental acceptance. Finally the therapeutic role of process variables on parenting related variables and also the significance and limitations of this research, as well as implications for future research, is discussed.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3668879https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/139431
ISSN
2092-5743
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE