811 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author주미경-
dc.date.accessioned2020-03-25T01:19:22Z-
dc.date.available2020-03-25T01:19:22Z-
dc.date.issued2019-03-
dc.identifier.citation학습자중심교과교육연구, v. 19, NO 6, Page. 1229-1261en_US
dc.identifier.issn1598-2106-
dc.identifier.issn2671-776X-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027090432-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/139428-
dc.description.abstract최근 들어 역량 기반 교육과정은 미래사회의 변화에 따른 교육적 요구를 반영하는 대안적 교육 패러다임으로서 사회적 관심이 증가하며 세계적으로 확장되어 가는 상황이다. 이러한 맥락에서 본 연구에서는 미래사회의 교육적 요구를 반영하는 수학 교과 역량의 함양을 위한 수학 교육 실천 모델을 모색하고자 한다. 이를 위해 UNESCO, OECD, WEF 등 세계 기구 및 단체가 발간한 교육개혁 관련 보고서, 외국의 역량 기반 교육과정 사례, 국내 수학교육 전문가 설문 분석을 종합하여 역량 기반 수학교육 실행 방안을 탐색하였다. 본 연구에서 제안하는 수학교육모델은 미래사회의 변화에 대응하여 수학교과에서 지향할 교육 목표와 핵심역량을 도출하고 핵심역량 함양을 위한 교육 내용, 교수·학습 및 평가 방법, 학습 환경 관련 요소를 구체화하였다. This research is conducted as an exploratory study to identify a model for compe tence-based mathematics education to guide the implementation of competence-based mathematics curriculum in school. For the inquiry, we analyzed the documents re garding education reform published by UNESCO, WEF, and OECD. We also analyze d the national curricula of Finland, Canada, Australia, and Singapore. We conducted survey to investigate Korean mathematics education professionals perspectives of c ompetence-based curriculum. This research synthesized the results of the analyses to identify the key factors to construct a model for competence-based mathematics education and discuss what the model implies to the future direction of school mathe matics.en_US
dc.description.sponsorship이 연구는 2015년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행되었음 (NRF-2015S1A5A01014365)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher학습자중심교과교육학회en_US
dc.subject미래사회en_US
dc.subject역량 기반 교육과정en_US
dc.subject역량en_US
dc.subject수학교육en_US
dc.subjectfuture societyen_US
dc.subjectcompetence-based curriculumen_US
dc.subjectcompetencyen_US
dc.subjectmathematics educationen_US
dc.title미래사회 핵심 역량 함양을 위한 수학교육 모델 탐색en_US
dc.title.alternativeAn exploratory study of a model for competence-based mathematics educationen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no6-
dc.relation.volume19-
dc.identifier.doi10.22251/jlcci.2019.19.6.1229-
dc.relation.page1229-1261-
dc.relation.journal학습자중심교과교육연구-
dc.contributor.googleauthor주미경-
dc.contributor.googleauthor강은주-
dc.contributor.googleauthor김래영-
dc.contributor.googleauthorJu, Mi-Kyung-
dc.contributor.googleauthorKang, Eun-Ju-
dc.contributor.googleauthorKim, Rae-Young-
dc.relation.code2019034293-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF MATHEMATICS EDUCATION-
dc.identifier.pidmkju11-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > MATHEMATICS EDUCATION(수학교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE