Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 주미경 | - |
dc.date.accessioned | 2020-03-25T01:19:22Z | - |
dc.date.available | 2020-03-25T01:19:22Z | - |
dc.date.issued | 2019-03 | - |
dc.identifier.citation | 학습자중심교과교육연구, v. 19, NO 6, Page. 1229-1261 | en_US |
dc.identifier.issn | 1598-2106 | - |
dc.identifier.issn | 2671-776X | - |
dc.identifier.uri | http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027090432 | - |
dc.identifier.uri | https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/139428 | - |
dc.description.abstract | 최근 들어 역량 기반 교육과정은 미래사회의 변화에 따른 교육적 요구를 반영하는 대안적 교육 패러다임으로서 사회적 관심이 증가하며 세계적으로 확장되어 가는 상황이다. 이러한 맥락에서 본 연구에서는 미래사회의 교육적 요구를 반영하는 수학 교과 역량의 함양을 위한 수학 교육 실천 모델을 모색하고자 한다. 이를 위해 UNESCO, OECD, WEF 등 세계 기구 및 단체가 발간한 교육개혁 관련 보고서, 외국의 역량 기반 교육과정 사례, 국내 수학교육 전문가 설문 분석을 종합하여 역량 기반 수학교육 실행 방안을 탐색하였다. 본 연구에서 제안하는 수학교육모델은 미래사회의 변화에 대응하여 수학교과에서 지향할 교육 목표와 핵심역량을 도출하고 핵심역량 함양을 위한 교육 내용, 교수·학습 및 평가 방법, 학습 환경 관련 요소를 구체화하였다. This research is conducted as an exploratory study to identify a model for compe tence-based mathematics education to guide the implementation of competence-based mathematics curriculum in school. For the inquiry, we analyzed the documents re garding education reform published by UNESCO, WEF, and OECD. We also analyze d the national curricula of Finland, Canada, Australia, and Singapore. We conducted survey to investigate Korean mathematics education professionals perspectives of c ompetence-based curriculum. This research synthesized the results of the analyses to identify the key factors to construct a model for competence-based mathematics education and discuss what the model implies to the future direction of school mathe matics. | en_US |
dc.description.sponsorship | 이 연구는 2015년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행되었음 (NRF-2015S1A5A01014365) | en_US |
dc.language.iso | ko_KR | en_US |
dc.publisher | 학습자중심교과교육학회 | en_US |
dc.subject | 미래사회 | en_US |
dc.subject | 역량 기반 교육과정 | en_US |
dc.subject | 역량 | en_US |
dc.subject | 수학교육 | en_US |
dc.subject | future society | en_US |
dc.subject | competence-based curriculum | en_US |
dc.subject | competency | en_US |
dc.subject | mathematics education | en_US |
dc.title | 미래사회 핵심 역량 함양을 위한 수학교육 모델 탐색 | en_US |
dc.title.alternative | An exploratory study of a model for competence-based mathematics education | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.relation.no | 6 | - |
dc.relation.volume | 19 | - |
dc.identifier.doi | 10.22251/jlcci.2019.19.6.1229 | - |
dc.relation.page | 1229-1261 | - |
dc.relation.journal | 학습자중심교과교육연구 | - |
dc.contributor.googleauthor | 주미경 | - |
dc.contributor.googleauthor | 강은주 | - |
dc.contributor.googleauthor | 김래영 | - |
dc.contributor.googleauthor | Ju, Mi-Kyung | - |
dc.contributor.googleauthor | Kang, Eun-Ju | - |
dc.contributor.googleauthor | Kim, Rae-Young | - |
dc.relation.code | 2019034293 | - |
dc.sector.campus | S | - |
dc.sector.daehak | COLLEGE OF EDUCATION[S] | - |
dc.sector.department | DEPARTMENT OF MATHEMATICS EDUCATION | - |
dc.identifier.pid | mkju11 | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.