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매체(on, off-line)환경에서 효과적인 교육용 컨텐츠 개발을 위한 방안 연구

Title
매체(on, off-line)환경에서 효과적인 교육용 컨텐츠 개발을 위한 방안 연구
Other Titles
A Study on Plans to Develop the Effective Educational Contents under On & Off-line environments
Author
김성훈
Keywords
Web; CD-ROM Title; Multimedia Contents
Issue Date
2004-05
Publisher
한국디자인과학학회
Citation
디자인과학연구, v. 7, No. 1, Page. 65-73
Abstract
멀티미디어가 발달함으로 온라인과 오프라인을 통한 교육용 컨텐츠들이 쏟아져 나오고 있다. 현대사회에 교육은 평생교육으로 변화하기에 가상교육은 새로운 교육으로 자리 잡고 있다. 이러한 가상 교육의 수요가 확대됨에 따라 온라인 & 오프라인에서의 학습이 어떻게 전개되며 얼마나 사용자가 그것들을 이해하고 사용되어 지며 상호작용을 통한 정보전달과 학습효과가 이루어 지는지 라는 사용성에 관한 문제가 더욱 중요해질 것이라고 판단된다. 이러한 매체(On-line & Off-line)환경에서 사용자가 최대한의 학습 효과를 얻으려면 사용자의 능동적인 학습태도가 중요하다. 그리고, 사용자의 능동적인 학습 형태를 이끌어갈 교육용 컨텐츠 구성요소가 더욱 중요시 되어 진다. 그렇게 함으로 사용자의 자발적 참여가 이루어지며 온라인, 오프라인 서로의 장,단점이 드러나며 두 매체를 통해 서로 보안되며 두 매체간의 멀티미디어 요소를 포함한 교육용 컨텐츠를 선호하게 됨으로써 멀티미디어의 각 요소들에 대하여 심도 있는 고찰과 연구가 필요한 시점이라 생각된다. 이에 본 연구는 매체(On-line & Off-line) 환경에서의 교육되어지는 학습들이 기존의 텍스트 중심의 내용이 아닌 멀티미디어 요소들을 사용하여 사용자들의 학습 효과를 높일 수 있는 교육용컨텐츠 개발에 도움이 되고자 한다. 따라서, 현재 이루어지는 교육용 컨텐츠물의 두 가지 형태를 집중 분석하고 사용자가 교육에 참여할 때 이독성, 편의성, 효율성과 같은 높은 학습 효과를 얻을 수 있도록 디자인 요소들을 분석하여 사례연구로써 해결안을 제시하고자 한다. As multi-media develop, educational contents through on-line and off-line are pouring out now. In modern society, education turns the lifelong education, therefore Cyber education is occupying its position as new education. As the demand for this cyber education spreads, it is estimated that the aspect of use that how the study develops on-line & off-line and how much the users understand and use the contents and how effective the communication between users and media for delivery of information and learning is will get more important. In order to get the maximum learning effect under these On-line & Off-line environments, it is important for users to get active learning attitude. And, educational contents to lead the users' active learning attitude are considered more importantly. By doing so, users' spontaneous participation is done and the merits and demerits of both On-line & Off-line are revealed and the two media supplement each other, and as people prefer educational contents including the multi-media components of the two media, I think that now is the time when profound consideration and study about each component of multi-media are needed. Therefore this study aims at helping develop educational contents that can heighten users' learning effects by using multi-media components not by existing text focused components in studies educated under On-line & Off line environments. In consequence, we are to analyze the two types of educational contents being done nowadays intensively and to suggest the solutions by case study by analyzing design elements for users to get a high learning effect such as easy-reading, convenience and effectiveness.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2382329https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/139427
ISSN
1229-1072
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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