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환자-의사관계에서 환자 중심적 태도에 대한 심혈관 질환자의 인식

Title
환자-의사관계에서 환자 중심적 태도에 대한 심혈관 질환자의 인식
Author
박영선
Alternative Author(s)
Park, Young Sun
Advisor(s)
한동운
Issue Date
2011-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
BACKGROUND: Internationally, health care sector have been experiencing an increased consumer choice and this is reflected in the rise in consumer centered health care. Patients with chronic diseases are more informed regarding medical interventions and, with this increase in information, has come a demand for more involvement in the decision making process concerning the interventions that they may receive. However, researches related to patient centered attitudes has shown that health care providers do not always follow what is considered best practice by professional bodies. OBJECTIVE: The objective of this study was to assess attitudes toward patient centered care in patients with cardiovascular diseases during the consultation. Then, this study determined the influencing factors related to the level of perception on patient centered attitudes among the patients. METHODS: The data were collected with a questionnaire for this study from May 25 2011 to May 30 2011. The study design was descriptive cross-sectional, and data were collected using a 58-items questionnaire. Data were analyzed using 'SPSS Statistics 18.0 Network Version(on release 18.0.1 of PASW Statistics)' program to determine the perception of patients with cardiovascular diseases toward patient centered attitudes during the consultation and to identify predicting factors related to the level of perception on patient centered attitudes. The subjects were three hundred forty four patients with cardiovascular diseases who visited A university hospital in Seoul. Various statistical methods were applied for analyzing the data to obtain a profile for participants and to identify the patients' perceptionon patient centered attitudes among the patients. Logistic regression analysis was employed to determine the predicting variables of the level of perception on patient centered attitudes among the patients. RESULTS: Of nine items for measuring caring score, less than 40% of respondents gave positive answers to items related to importance of culture and private life. Of nine items for measuring sharing score, less than 40% of respondents gave positive answers to items related to patients' responsibility and independency in managing diseases. Smoking, drinking, the level of health status, having an interest in health, healthy behaviour, the severity of diseases, income level, level of education and residential area were influencing factors on the difference in the level of patient centered attitudes. There were a weak correlation between the level of patients satisfaction and the level of patient centered attitudes. Age and total cost of treatment were significant predictors of the level of sharing attitude and the severity of disease and income level were significant predictors of the level of caring attitude. CONCLUSION: Our findings suggest that patients’ perception of patient-centered attitude was associated with patients’ satisfaction with consultation. The patient-centered behaviour of health care providers seems to be the most important factor in determining the outcomes of treatment for patients with cardiovascular Disease. These results provide support for the theory that patient satisfaction is improved when physicians incorporate patient-centered attitude into their practice. |이 연구는 의료서비스 분야에서 환자 중심적 진료에 대한 논의가 활발히 이루어지고 있는 시점에 환자 중심적 의료서비스 제공을 위해 환자의 정보요구와 진료참여 등에 대한 생각과 의사에 대한 기대와 감정의 수준을 파악하는 실증적 연구다. 무엇보다 이 연구는 첫째, 국내 연구가 병원 내 집단이나, 시설, 의사나 의대생을 대상으로 한 제한적 영역에서 연구가 이루어진 점, 둘째, 비약적인 과학과 의학의 발전으로 환자-의사관계가 지나치게 의사중심, 질병중심으로 형성되어 의사와 환자간의 인간적인 영역이 간과되고 있는 점에 주목하였다. 그리고 환자중심의 의사-환자관계는 환자의 진료만족도를 증가시키고 치료결과에 긍정적인 영향을 준다는 논의를 바탕으로 심혈관 질환자의 환자 중심적 태도에 대한 인식 정도를 연구하였다. 구체적으로 이 연구는 서울소재 3차 전문종합병원에 방문한 심혈관 질환자를 대상으로 이루어졌다. 이 연구에 사용된 조사 도구와 설문항목은 환자 중심적 성향에 대한 측정으로 크루팻과 동료들(Krupat 등, 2000)이 개발한 환자 의사 지향성척도(Patient-Practitioner Orientation Scale, 이하 PPOS)를 기본으로 하였다. 이 연구의 자료 수집을 위한 설문은 2011년 5월 25일부터 5월 30일까지 실시하였다. 연구자가 직접 또는 연구자로부터 사전교육을 받은 조사자를 통해 심장병원 외래에서 심혈관질환자를 대상으로 연구의 취지를 설명하고 참여의사를 묻거나 동의서를 받은 뒤 대상자가 직접 설문지를 작성하도록 하였다. 배부되었던 설문지의 총수는 400부였으나 실제로 설문지를 작성하고 제출한 수는 354부였다. 이중 작성의 완성도가 미흡한 설문지 10부는 제외하였으며, 실제로 분석에 이용된 설문지의 총수는 344부로 배부된 설문지 대비 회수율이 86.0%였다. 이 연구를 위하여 수집된 자료는 SPSS Statistics 18.0 Network Version(on release 18.0.1 of PASW Statistics) 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 기술통계, t-test 및 ANOVA, 회귀분석을 이용하여 분석하였고 그 주요 결과는 다음과 같다. 환자 중심적 태도에 영향을 미치는 요인들 간의 유의한 차이를 살펴보았고 공유척도(Sharing)의 평균은 30.4이고 돌봄 척도(Caring)의 평균은 31.2로 공유척도에 비해 높게 나타났다. 이는 환자와 의사가 정보를 공유하고 등등한 의학적 결정권을 가진다는 측면이 환자를 대하는 태도나 의사 전달의 좋고 나쁨, 치료 못지않은 위안을 얻고 싶어 하는 측면 보다 낮은 것으로 외국의 경우와 차이를 보인다. 미국의 연구결과와 직접적인 비교는 어렵지만 심혈관 질환자의 돌봄 척도는 공유척도 보다 높은 것으로 나타났다. 국내 기존 연구 중 일반인을 대상으로 한 환자 중심적 태도에 대한 연구결과에도 돌봄 척도가 공유척도에 비해 높은 것으로 확인되었으나 의료소비자주의가 대두하고 환자의 기대수준이 높아지고 있기 때문에 향후 질병 외에 인간적, 감정적 교류를 원하는 돌봄 차원과 정보, 힘의 공유, 의사결정참여를 원하는 공유차원 간 비교하기 보다는 두 차원을 동시에 원할 가능성도 있을 것으로 예측된다. 즉 질병의 치료와 감정적 교류를 충분히 할 수 있는 전인격체로 소통하고 싶은 욕구가 있음을 반영하는 부분이다. 병원에서 기술적으로 세련된 의료서비스를 제공하고 있는데 반해 환자들은 과거보다 더 높은 치료효과를 기대하고 병원을 찾게 된다. 아울러 정서적 보호 기능을 수행하던 가족이나 친족이 쇠퇴하게 되어 의료부문이 심신이상을 상당부분 담당하게 된 면도 있다. 또한 환자는 의료를 광범위하게 정의하는 경향이 있어 의료제공자가 제공하려 하거나 제공할 수 있는 것보다 더 많은 것을 기대한다는 기존의 연구 결과들은 이 연구의 결과를 해석하는 과정에 시사점을 제시한다. 이 연구의 대상인 심혈관 질환자의 경우 인구사회학적 요인, 건강행태별, 질환특성이나 병원 이용경험, 건강정보추구경험, 보완대체이용 경험, 진료만족도 등의 변인과 환자 중심적 태도 간 통계학적 유의성은 확인되었으나 돌봄 차원이나 공유차원 중 특정한 차원에 집중된 결과는 얻지 못 하였다. 환자-의사지향성의 공유차원 문항 중 ‘의사가 건상상태에 대해 자세히 설명하는 것이 좋다’고 생각하는 질문에 그렇다고 98.0%가 답변하였다. 또한 ‘건강상태에 대해 확신이나 안심보다 정확한 정보를 원한다‘ 고 답변한 경우가 95.1%로 조사되었다. 그리고 환자-의사지향성의 돌봄 차원 문항 중에는 ‘의사가 개방적이고 따뜻함을 중시하는 경우 더 좋은 치료결과를 얻을 것이다 ’는 질문에 94.2%가 그렇다고 답변한 것으로 나타났다. 이는 국내 환자 만족도 조사 연구에서도 ‘의사의 설명을 가장 중요한 만족도 요인으로 인식하는 것과 일치하는 결과이며 의학정보에 대한 공유의 개념은 지속적으로 증가 추세에 있는 것으로 추정된다. 그러나 ’치료과정에 의사의 결정보다 환자 스스로 알아보거나 판단 할 수도 있다‘는 질문과 ’의사의 의견에 동의하지 않는 것은 의사가 존경이나 신뢰를 얻지 못해서이다‘는 질문에 ’아니다‘에 많은 점수를 준 것은 의사의 설명이나 정보공유에 대해 중요하게 생각하지만 의사의 전문성을 신뢰하고 의존하는 성향이 높은 것으로 생각된다. 이 연구에서 인구사회학적 변인 중 나이가 젊을수록 환자 중심적 태도를 보였고 건강행태 중 건강에 대한 관심이 높고 실천력이 있는 대상자가 더 환자 중심적인 것으로 나타났지만 공유차원과 돌봄 차원의 큰 차이는 없었다. 마지막으로 진료만족도가 높은 대상자일수록 환자 중심적 태도를 보였고 이는 향후 변화된 의사-환자관계 형성을 위해서는 의학적 의사결정권과 관련된 공유 개념과 개방적이고 인간적인 관계 형성 모두를 원하는 고객의 요구가 강해질 것으로 추정할 수 있다.
BACKGROUND: Internationally, health care sector have been experiencing an increased consumer choice and this is reflected in the rise in consumer centered health care. Patients with chronic diseases are more informed regarding medical interventions and, with this increase in information, has come a demand for more involvement in the decision making process concerning the interventions that they may receive. However, researches related to patient centered attitudes has shown that health care providers do not always follow what is considered best practice by professional bodies. OBJECTIVE: The objective of this study was to assess attitudes toward patient centered care in patients with cardiovascular diseases during the consultation. Then, this study determined the influencing factors related to the level of perception on patient centered attitudes among the patients. METHODS: The data were collected with a questionnaire for this study from May 25 2011 to May 30 2011. The study design was descriptive cross-sectional, and data were collected using a 58-items questionnaire. Data were analyzed using 'SPSS Statistics 18.0 Network Version(on release 18.0.1 of PASW Statistics)' program to determine the perception of patients with cardiovascular diseases toward patient centered attitudes during the consultation and to identify predicting factors related to the level of perception on patient centered attitudes. The subjects were three hundred forty four patients with cardiovascular diseases who visited A university hospital in Seoul. Various statistical methods were applied for analyzing the data to obtain a profile for participants and to identify the patients' perceptionon patient centered attitudes among the patients. Logistic regression analysis was employed to determine the predicting variables of the level of perception on patient centered attitudes among the patients. RESULTS: Of nine items for measuring caring score, less than 40% of respondents gave positive answers to items related to importance of culture and private life. Of nine items for measuring sharing score, less than 40% of respondents gave positive answers to items related to patients' responsibility and independency in managing diseases. Smoking, drinking, the level of health status, having an interest in health, healthy behaviour, the severity of diseases, income level, level of education and residential area were influencing factors on the difference in the level of patient centered attitudes. There were a weak correlation between the level of patients satisfaction and the level of patient centered attitudes. Age and total cost of treatment were significant predictors of the level of sharing attitude and the severity of disease and income level were significant predictors of the level of caring attitude. CONCLUSION: Our findings suggest that patients’ perception of patient-centered attitude was associated with patients’ satisfaction with consultation. The patient-centered behaviour of health care providers seems to be the most important factor in determining the outcomes of treatment for patients with cardiovascular Disease. These results provide support for the theory that patient satisfaction is improved when physicians incorporate patient-centered attitude into their practice.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000061556https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/138963
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GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC POLICY[S](공공정책대학원) > HEALTHCARE ADMINISTRATION(의료행정학과) > Theses (Master)
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