433 0

중국인 학습자와 한국인의 억양 비교 연구

Title
중국인 학습자와 한국인의 억양 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study of Korean Intonation produced by Korean Speakers and Chinese Speakers
Author
박지현
Alternative Author(s)
Park, Ji Hyun
Advisor(s)
조성문
Issue Date
2012-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 일반 목적이나 특수 목적으로 한국어를 배우고자 하는 학생의 증가와 함께 한류의 영향으로 한국어 학습자가 늘어나고 있다. 이 중 절반 이상이 중국인이지만 이들에 대한 이해를 바탕으로 한 한국어 억양 교육은 현재 이뤄지지 않고 있다. 본 연구에서는 중국인 학습자가 비성조어인 한국어의 억양에 대해 낯설게 반응할 것이라는 점에 관심을 두고 살펴보고자 한다. 따라서 한국인 모어 화자와 중국인 학습자에게 동일한 한국어 문장을 제시한 후 녹음하여 억양 패턴과 피치값을 중심으로 비교 분석하였다. 분석 시 프랏(Praat)이라는 음성 분석 프로그램을 사용하였으며, 이를 그림으로 나타내 처음 접하는 이들도 쉽게 억양 패턴을 확인 할 수 있도록 하였다. 억양 패턴 분석에서는 중국인 학습자의 경우 초급에서 고급으로 갈수록 한국어 화자와 유사한 억양 패턴을 발화하기보다는 수평조로 평이한 억양 곡선을 자주 보였다. 또한 의문문에서는 판정 의문문과 의문사 의문문 구분에 혼란을 느꼈으며, 명령문과 청유문에서는 문미 억양을 올리는 등의 오류를 나타냈다. 감탄문에서는 한국인과 가장 유사하게 발화하는 것으로 나타났다. 음높이값(피치값)의 비교 분석에서는 남성이 여성에 비해 일관된 결과를 보였으며 이는 초급보다 고급 화자가 한국인과 유사한 피치값을 보인 것으로 나타났다. 여성의 경우 문장 유형별 차이를 보였으며 급별 유의미한 관계는 나타나지 않았다. 각 문장 유형에 나타난 남성과 여성의 피치값을 분석한 결과 모국어 간섭과 수평조로 발화하려는 경향 등이 초급과 고급에 골고루 나타나 억양 교육의 필요성을 확인 할 수 있었다. 본 연구를 통하여 한국어 기본 문장 유형에 나타난 억양 패턴을 간단하게 정리하고 이를 통하여 실제 중국인 학습자가 한국어 발화시 나타날 수 있는 오류와 영향을 미친 요인들에 대해서 생각해 볼 수 있을 것이다. 이를 통하여 억양 교육의 필요성과 중요성을 밝히는데 근거가 될 것으로 보인다. |A Comparative Study of Korean Intonation produced by Korean Speakers and Chinese Speakers PARK, JI HYUN The Department of Korean as a Second Language The Graduate School of Education Hanyang University The purpose of this paper is to examine how Chinese speakers realize Korean intonation. For this purpose, by using Praat(Phonetics Program), Intonation pattern and pitch value were produced through analyzing the Korean utterance of 5 sentences including statement, interrogative sentence, hortatory sentence, imperative sentence, and the exclamatory sentence. Korean intonation has regular rules, and these rules are very simple, if these rules are taught to Korean Learner, they can understand Korean intonation very easily, and adopt these rules on their speaking. Pitch value shows the degree of pitch of Korean Intonation and the intonation pattern shows the aspects of intonation type for each sentence. The intonation pattern and the pitch value of Chinese speakers were produced on the basis of the result and they were compared. Consequently, In the case of Korean speakers, the intonation pattern of LHLH type is showed. And I found that a boundary tone at the end comprises the statement with L(Low), the interrogative sentence with H(High)/HL(High Low), hortatory sentence with HL(High Low), imperative sentence with HL(High Low) and the exclamatory sentence with HL(High Low). In the case of Chinese speakers, under the influence of the mother tongue when they speak Korean, their intonation seemed to be uttered with the level pitch and the difference of Chinese primary grade and high class was not big and the necessity of the Korean intonation education could be confirmed.; A Comparative Study of Korean Intonation produced by Korean Speakers and Chinese Speakers PARK, JI HYUN The Department of Korean as a Second Language The Graduate School of Education Hanyang University The purpose of this paper is to examine how Chinese speakers realize Korean intonation. For this purpose, by using Praat(Phonetics Program), Intonation pattern and pitch value were produced through analyzing the Korean utterance of 5 sentences including statement, interrogative sentence, hortatory sentence, imperative sentence, and the exclamatory sentence. Korean intonation has regular rules, and these rules are very simple, if these rules are taught to Korean Learner, they can understand Korean intonation very easily, and adopt these rules on their speaking. Pitch value shows the degree of pitch of Korean Intonation and the intonation pattern shows the aspects of intonation type for each sentence. The intonation pattern and the pitch value of Chinese speakers were produced on the basis of the result and they were compared. Consequently, In the case of Korean speakers, the intonation pattern of LHLH type is showed. And I found that a boundary tone at the end comprises the statement with L(Low), the interrogative sentence with H(High)/HL(High Low), hortatory sentence with HL(High Low), imperative sentence with HL(High Low) and the exclamatory sentence with HL(High Low). In the case of Chinese speakers, under the influence of the mother tongue when they speak Korean, their intonation seemed to be uttered with the level pitch and the difference of Chinese primary grade and high class was not big and the necessity of the Korean intonation education could be confirmed.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/138119http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000419362
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE