288 0

교육대학원 영어교육전공 교육과정과 중등 영어교사 임용시험의 연계성 분석

Title
교육대학원 영어교육전공 교육과정과 중등 영어교사 임용시험의 연계성 분석
Other Titles
An Analysis of Correlations between the Curricula for the English Education Major in the Graduate Schools of Education and the National Secondary English Teacher Selection Examination
Author
염지연
Alternative Author(s)
Yeom, Ji-Yeon
Advisor(s)
한문섭
Issue Date
2012-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 교육대학원 영어교육전공의 교육과정과 '중등학교 교사 임용후보자 선정 경쟁시험' 영어과 시험 문항을 분석하고, 둘 사이의 연계성에 관하여 분석함으로써, 우리나라 영어교육에 있어서 교사의 양성과 임용이 얼마나 적절하게 연계되어 있는지를 살펴보는 데에 있다. 이를 위하여 먼저, 6개 교육대학원 영어교육전공 교육과정을 영어교육학, 영어학, 영문학, 일반영어의 4대 영역으로 분류하여 영역별 출제 비율을 분석하였다. 그리고 중등 영어교사 임용시험 1차 시험 문항을 위와 같이 4대 영역으로 분류하여 영역별 출제 비율을 연도별로 분석하였다. 마지막으로, 위 결과를 토대로 교육대학원 영어교육전공 교육과정과 중등 영어교사 임용시험 1차 시험 문항의 연계성을 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교육과학기술부가 발표한 교원양성기관 전공별 평가 결과를 바탕으로, 영어교육전공 평가에서 A등급, B등급, C등급을 받은 교원양성기능을 수행하고 있는 교육대학원을 각각 2개씩 선정하여, 각 학교별로 교육과정 전공과목을 4대 영역으로 분류하고, 각 영역별 비율을 산출하였다. 그리고 교육대학원 영어교육전공을 A, B, C등급으로 분류하여 등급에 따라 영역별 평균 비율을 분석한 후, 6개 교육대학원의 영역별 비율의 전체 평균을 산출하여 분석하였다. 먼저, 6개의 교육대학원 영어교육전공 교육과정 전공과목의 비율을 등급별로 분석한 결과, 우수하고 전문성 있는 영어교사를 양성하기에 비교적 적합한 교육과정을 운영하고 있는 교육대학원은 A등급 교육대학원이라고 할 수 있었으나, 전반적으로 교육과정의 운영에 있어서 각 등급 간에 큰 차이를 보이지는 않았다. 이러한 사실로 미루어 보아, 교원양성기관 평가 결과는 교육과정 편성 및 운영의 차이에서 온 결과이기도 하겠지만, 그보다는 교원, 교육성과, 시설 및 행․ 재정, 발전노력 및 특성화 등의 다른 평가항목의 차이에서 온 결과임을 알 수 있었다. 다음으로 6개 교육대학원 영어교육전공 교육과정의 영역별 전체 평균 비율을 분석한 결과, 영어교육학(45.2%), 영어학(22.7%), 영문학(18.6%), 일반영어(13.5%) 영역 순으로 나타났다. 이에 따르면, 교육과정에서 전공과목이 영어교육학 영역에 다소 편중된 모습을 보이고 일반영어 영역은 낮은 비중을 보여, 표면상으로는 영역 간에 다소 불균형을 이루고 있는 것처럼 보인다. 그러나 교육대학원의 입학 자격 요건과 그에 따른 학생들의 학사학위 전공 및 영어능력 수준 등 교육대학원의 특수한 여건, 영어교육에 있어서의 각 영역의 중요도 등을 고려하여 볼 때, 교육대학원이 교육과정을 대체로 적절하게 운영하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 2009학년도부터 2012학년도까지 최근 4년간 실시된 중등 영어교사 임용시험 1차 시험 문항을 연도별로 영어교육학, 영어학, 영문학, 일반영어의 4대 영역으로 출제 비율을 분석하여 4개년의 평균 비율을 산출한 결과, 일반영어(36.9%), 영어교육학(35.3%), 영어학(18.3%), 영문학(9.5%) 영역 순으로 나타났다. 이와 같이 중등 영어교사 임용시험이 일반영어 영역에 가장 큰 비중을 두고 출제되고 있는 모습을 통하여, 임용시험이 현시대가 요구하는 영어교사의 자질 및 능력을 적절하게 평가하고 있음을 알 수 있었다. 현재 제7차 및 개정 영어과 교육과정에서는 학생들이 영어로 의사소통하는 능력을 신장하는 것에 가장 주안점을 두고 있으며, 이에 따라 영어구사력이 우수한 교사의 확보가 중요시되고 있다. 따라서 임용시험 문항의 영역별 출제 비율에서 일반영어 영역이 가장 큰 비율을 차지하고 있는 모습은 임용시험이 이러한 시대적 흐름에 따라 변화된 교사의 역할을 평가에 잘 반영하고 있음을 보여준다. 또한 영어교육학 영역도 일반영어 영역과 비슷하게 높은 출제 비율을 차지하였는데, 이는 임용시험이 영어교사의 자질과 능력을 평가함에 있어서 영어교육에 대한 이론적 지식과 교수 능력을 강조함으로써, 영어교사로서의 전문성을 중시하고 있음을 알 수 있었다. 한편, 교과교육학과 교과내용학의 비율을 살펴본 결과, 임용시험 제도가 개편된 2009학년도부터 출제 영역별 비율을 정해놓음으로써 그 비율이 비교적 일관되게 유지되고 있었다. 따라서 2009학년도에 중등 영어교사 임용시험 제도가 새롭게 개편된 이후로 그 제도가 안정적으로 정착되어 가고 있는 모습을 보이고 있음을 알 수 있었다. 마지막으로, 교육대학원 영어교육전공 교육과정과 중등 영어교사 임용시험 문항의 연계성을 살펴본 결과, 영어학 영역과 영어교육학 영역은 비교적 연계성이 높은 편이었으며, 영문학 영역과 일반영어 영역은 연계성이 낮은 편이었다. 이는 교육대학원 등급별 비율과 임용시험 출제 비율 간의 분석, 그리고 교육대학원 전체 평균 비율과 임용시험 출제 비율 간의 분석에서 모두 유사한 결과를 보였다. 그러나 이러한 결과는 수치상으로만 분석한 것이므로, 이를 그대로 받아들이기보다는 교육대학원의 제반 여건을 고려하여 해석하여야 할 것이다. 본 연구의 결과를 바탕으로, 우수하고 전문성 있는 교사의 양성과 임용을 위하여 교육대학원 영어교육전공 교육과정과 중등 영어교사 임용시험에서 개선되어야 할 점과 둘 사이의 연계성을 높이기 위한 방안에 관하여 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 교육과정에서 일반영어 영역의 심화 과정을 개발할 필요가 있다. 둘째, 교육과정에서 영문학 영역에서 순수학문이나 이론 위주의 교과목들의 비중은 낮추고 영어교육 현장과 연계되는 교과목들을 제공하여, 영어영문학전공 교육과정과 차별화되는 교육과정을 운영하여야 한다. 셋째, 임용시험의 영문학 영역과 영미문화 영역에서는 각 영역에 관한 전문적인 지식이 있어야 풀 수 있는 문항, 그리고 타 영역의 문항과 구별되는 독창성을 지니는 문항이 개발되어야 할 필요가 있다. 넷째, 일반영어 영역에 있어서 교육과정과 임용시험의 연계성을 직접적으로 높이고자 한다면, 임용시험 2․ 3차 시험에 대비하는 교과목을 개발하는 것이 그 방안이 될 수 있을 것이다. 마지막으로, 교육대학원에서 방학기간을 이용하여 임용시험 특강 교육과정을 운영하는 것도 교육과정과 임용시험의 연계를 꾀하는 하나의 방안이 될 수 있을 것이다. 위의 제언이 교육과정과 임용시험에 반영된다면 보다 바람직한 교원 양성과 선발이 이루어질 수 있을 것이라고 본다.| The purpose of this study is to analyze the curricula for the English Education Major in the graduate schools of education and the national secondary English teacher selection examination, and correlations between them. It ultimately aims to evaluate how well educating teachers and selecting teachers are correlated with each other. For these purposes, this study progressed as follows: First, this study selected the English Education Major of six graduate schools of education which give the students a teacher’s certificate, according to the evaluation results for teacher education institutions which the Ministry of Education, Science and Technology announced in 2010 and 2011. The curricula were classified and analyzed into four domains, which are English Pedagogy, English Linguistics, English Literature and General English. Second, the 160 examination items for the national secondary English teacher selection examination from 2009 to 2012 were categorized and analyzed into the same four domains as above, and then each domain was divided into subcategories. Lastly, the correlations between the curricula for the English Education Major in the six graduate schools of education and the national secondary English teacher selection examination were analyzed by comparing the average of the percentages according to each domain of the curricula and the examination items. The results of this study are summarized as follows: First, English Pedagogy domain had the highest average percentage(45.2%) of the four domains when the curricula for the English Education Major in the graduate schools of education were analyzed. This means the curricula reflected well specialization and professionalism of the English Education Major as a teacher education institution. On the other hand, General English domain had the lowest average percentage(13.5%), but that resulted from the special circumstances of the graduate schools of education, for example, the fact that most graduate students already took a lot of General English courses during their undergraduate studies. Second, General English domain had the highest average percentage(36.9%) of the four domains when the examination items for the national secondary English teacher selection examination were analyzed. The results showed that the curricula reflected well the goals of the 7th curriculum and the teacher’s qualities currently required. Also, English Pedagogy domain had the second highest percentage(35.3%) by a narrow margin over General English. This means the examination continues to lay importance on theoretical knowledge and teaching ability as well as English language ability when the teacher’s qualities are evaluated. Lastly, the curricula and the selection examination were closely related to each other in the English Linguistics and English Pedagogy domains, but they were not closely connected in the English Literature and General English domains when connections between the two were analyzed. However, this study drew the conclusion that the curricula and the selection examination tend to be properly correlated on the whole if the special circumstances of the graduate schools of education are considered as mentioned above. Based on the analysis on the curriculum, the selection examination and correlations between the two, five concrete suggestions are made: First, more advanced and intensive courses in General English need to be developed. Second, the importance of the pure literature subjects need to be reduced, and more practical subjects which are related to the education field are required to be developed instead. Third, the English teacher selection examination needs to offer original items which require specialized knowledge in the English Literature and English Culture domains. Fourth, the courses which prepare for the second or the third examination in the teacher selection process are required to be developed. Lastly, the graduate schools of education can open a special lecture series on the English teacher selection examination during vacations. Educating teachers and selecting teachers can be closely related with each other if the suggestions in this thesis are reflected in the curricula for the English Education Major in the graduate schools of education and the national secondary English teacher selection examination.; The purpose of this study is to analyze the curricula for the English Education Major in the graduate schools of education and the national secondary English teacher selection examination, and correlations between them. It ultimately aims to evaluate how well educating teachers and selecting teachers are correlated with each other. For these purposes, this study progressed as follows: First, this study selected the English Education Major of six graduate schools of education which give the students a teacher’s certificate, according to the evaluation results for teacher education institutions which the Ministry of Education, Science and Technology announced in 2010 and 2011. The curricula were classified and analyzed into four domains, which are English Pedagogy, English Linguistics, English Literature and General English. Second, the 160 examination items for the national secondary English teacher selection examination from 2009 to 2012 were categorized and analyzed into the same four domains as above, and then each domain was divided into subcategories. Lastly, the correlations between the curricula for the English Education Major in the six graduate schools of education and the national secondary English teacher selection examination were analyzed by comparing the average of the percentages according to each domain of the curricula and the examination items. The results of this study are summarized as follows: First, English Pedagogy domain had the highest average percentage(45.2%) of the four domains when the curricula for the English Education Major in the graduate schools of education were analyzed. This means the curricula reflected well specialization and professionalism of the English Education Major as a teacher education institution. On the other hand, General English domain had the lowest average percentage(13.5%), but that resulted from the special circumstances of the graduate schools of education, for example, the fact that most graduate students already took a lot of General English courses during their undergraduate studies. Second, General English domain had the highest average percentage(36.9%) of the four domains when the examination items for the national secondary English teacher selection examination were analyzed. The results showed that the curricula reflected well the goals of the 7th curriculum and the teacher’s qualities currently required. Also, English Pedagogy domain had the second highest percentage(35.3%) by a narrow margin over General English. This means the examination continues to lay importance on theoretical knowledge and teaching ability as well as English language ability when the teacher’s qualities are evaluated. Lastly, the curricula and the selection examination were closely related to each other in the English Linguistics and English Pedagogy domains, but they were not closely connected in the English Literature and General English domains when connections between the two were analyzed. However, this study drew the conclusion that the curricula and the selection examination tend to be properly correlated on the whole if the special circumstances of the graduate schools of education are considered as mentioned above. Based on the analysis on the curriculum, the selection examination and correlations between the two, five concrete suggestions are made: First, more advanced and intensive courses in General English need to be developed. Second, the importance of the pure literature subjects need to be reduced, and more practical subjects which are related to the education field are required to be developed instead. Third, the English teacher selection examination needs to offer original items which require specialized knowledge in the English Literature and English Culture domains. Fourth, the courses which prepare for the second or the third examination in the teacher selection process are required to be developed. Lastly, the graduate schools of education can open a special lecture series on the English teacher selection examination during vacations. Educating teachers and selecting teachers can be closely related with each other if the suggestions in this thesis are reflected in the curricula for the English Education Major in the graduate schools of education and the national secondary English teacher selection examination.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/138114http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000418635
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE