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진로진학상담교사의 전문성 인식과 조직 내 갈등이 직무 만족 및 직무 몰입에 미치는 영향

Title
진로진학상담교사의 전문성 인식과 조직 내 갈등이 직무 만족 및 직무 몰입에 미치는 영향
Other Titles
The Influences of Career Education & Guidance Teacher's Professional Recognition and Organizational Conflicts on Job Satisfaction and Job Involvement
Author
강혜정
Alternative Author(s)
Kang, Hye Jeong
Advisor(s)
정기수
Issue Date
2012-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
입학사정관제 실시와 더불어 최근 화두가 되고 있는 진로진학상담교사제도의 성패는 우수한 자질과 전문성을 갖춘 교사의 확보에 있다고 해도 과언이 아니다. 이에 본 연구는 진로진학상담교사의 전문성 인식과 조직 내 갈등이 직무 만족과 직무 몰입에 미치는 영향과 직무 만족이 직무 몰입에 미치는 영향에서 전문성 인식과 조직 내 갈등의 조절효과와 매개효과를 규명하고, 진로진학상담교사의 전문성 향상과 조직 내 갈등의 관리 방안을 모색하여 나아가서는 우리나라 진로진학상담교육의 발전에 도움이 될 수 있는 기초 자료를 제공하고자 하는데 그 의의가 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 진로진학상담교사의 전반적인 전문성 인식 수준과 조직 내 갈등, 직무 만족, 직무 몰입 수준은 어떠한가? 둘째, 전문성 인식과 조직 내 갈등, 직무 만족, 직무 몰입 변인들 간에는 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 인구통계학적 특성에 따른 전문성 인식과 조직 내 갈등, 직무 만족, 직무 몰입 수준은 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 전문성 인식과 조직 내 갈등이 직무 만족, 직무 몰입에 미치는 영향은 어떠한가? 또한 전문성 인식이 조직 내 갈등에 미치는 영향은 어떠한가? 다섯째, 직무 만족이 직무 몰입에 미치는 영향은 어떠한가? 여섯째, 과업 갈등이 관계 갈등에 미치는 영향은 어떠한가? 반대로 관계 갈등이 과업 갈등에 미치는 영향은 어떠한가? 일곱째, 직무 만족이 직무 몰입에 미치는 영향에서 전문성 인식과 조직 내 갈등의 조절효과는 어떠한가? 여덟째, 직무 만족이 직무 몰입에 미치는 영향에서 전문성 인식과 조직 내 갈등의 매개효과는 어떠한가? 또한 전문성 인식이 직무 몰입에 미치는 영향에서 직무 만족의 매개효과는 어떠한가? 이상의 연구 문제를 살펴보기 위해 본 연구는 진로진학상담 부전공 자격 연수를 받고 있는 진로진학상담교사(또는 예정자)를 대상으로, 문헌조사와 설문조사를 바탕으로 하는 실증조사방법을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였다. 자료의 처리를 위해 통계 방법으로는 요인 분석, 신뢰도 분석, 빈도분석, 기술통계분석, 상관관계분석, 독립표본 t-검정, 일원배치분산분석, 위계적 회귀분석, 구조방정식모형분석을 실시하였다. 이상의 과정을 통해 얻어진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 진로진학상담교사의 전문성 인식 정도는 전체 평균 3.617점으로 비교적 높은 수준이었다. 하위 요인으로는 전문적 자율성(M=3.750), 전문적 자질(M=3.681), 자기계발 및 전문성 향상활동(M=3.419)의 순으로 높게 인식하였다. 조직 내 갈등 정도는 전체 평균 2.611점으로 중간 수준이었으며, 과업 갈등(M=2.745)이 관계 갈등(M=2.477)보다 0.268점 높은 것으로 나타났다. 직무 만족 정도는 전체 평균 3.780점으로 높은 수준으로 나타났으며, 직무 몰입 정도는 전체 평균 3.990점으로 매우 높게 나타났다. 둘째, 전문성 인식과 조직 내 갈등, 직무 만족, 직무 몰입의 관계는 전문적 자질과 직무 만족(r=.508)이 가장 높은 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났고, 다음으로 전문적 자질과 직무 몰입(r=.458), 전문적 자율성과 직무 몰입(r=.426) 등의 순으로 정(+)의 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 조직 내 갈등과 직무 만족, 직무 몰입의 관계는 관계 갈등과 직무 몰입(r=-.179), 관계 갈등과 직무 만족(r=-.157) 등의 순으로 유의한 부(-)의 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 인구통계학적 특성에 따른 차이 검증 실시 결과에 따르면, 우선 성별로는 남성이 여성보다 전문성 인식의 하위 요인 중 전문적 자질에 대한 인식과 직무 만족 정도가 유의하게 높은 것으로 나타났다. 연령별로는 30대 교사가 40대·50대 교사보다 조직 내 갈등 수준이 유의하게 높았으며, 특히 과업 갈등에서 30대(M=3.313)교사가 40대(M=2.722)·50대(M=2.701)교사보다 유의하게 높게 나타났다. 즉, 연령이 낮을수록 조직 내 갈등 수준이 높으며, 특히 과업 갈등이 관계 갈등보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 학력별로는 학사 학위 소지자가 석사 학위 이상 소지자보다 전문성 인식 수준이 유의하게 낮은 것으로 나타났으며, 특히 하위 요인 중 전문적 자질에 대한 인식 수준이 학사 학위 소지자(M=3.565)가 석사 학위 이상 소지자(M=3.755)보다 유의하게 낮은 것으로 나타났다. 직위별로는 전반적으로 평교사가 부장 교사보다 전문성 인식, 직무 만족, 직무 몰입에서 모두 유의하게 낮은 것으로 나타났다. 교직 경력별로는 경력 20년 미만인 교사가 경력 25년 이상인 교사보다 전문적 자질에 대한 인식이 유의하게 낮게 나타났으며, 조직 내 갈등은 경력 20년 미만인 교사가 경력 25년 이상인 교사보다 유의하게 높게 나타났다. 즉, 교직 경력이 짧을수록 전문적 자질에 대한 인식 수준은 낮고 조직 내 갈등 수준은 유의하게 높은 것으로 나타났다. 학교 설립 유형별로는 국·공립학교 교사가 사립학교 교사보다 전문성 인식 수준이 유의하게 높은 것으로 나타났으며, 특히 하위 요인 중 특히 전문적 자질에 대한 인식 수준이 국·공립학교 교사(M=3.780)가 사립학교 교사(M=3.533)보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 근무 지역별로는 서울 지역 교사(M=3.391)가 서울 외 지역 교사(M=3.743)보다 전문성 인식의 하위 요인 중 전문적 자질에 대한 인식 수준이 유의하게 낮은 것으로 나타났다. 전교생수와 학급수에 따른 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 집단 간 비교에 의한 차이 검증 실시 결과에 따르면, 전문성 인식 수준이‘상’인 교사가‘중·하’인 교사보다 직무 만족과 직무 몰입이 유의하게 더 높게 나타났다. 또한 조직 내 갈등 수준이‘상’인 진로진학상담교사가‘중·하’인 진로진학상담교사보다 직무 만족과 직무 몰입이 유의하게 더 낮게 나타났다. 즉, 전문성 인식 수준은 높고, 조직 내 갈등 수준은 낮은 교사 집단이 직무 만족과 직무 몰입 수준이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 인구통계학적 변인을 통제변수로 하여 전문성 인식이 직무 만족과 직무 몰입에 미치는 영향을 분석한 결과, 전문성 인식은 직무 만족과 직무 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 조직 내 갈등이 직무 만족과 직무 몰입에 미치는 영향을 분석한 결과, 조직 내 갈등 요인 중 관계 갈등은 직무 만족과 직무 몰입에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 직무 만족이 직무 몰입에 미치는 영향을 분석한 결과, 직무 만족은 직무 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 조직 내 갈등의 하위 요인인 과업 갈등과 관계 갈등 상호 요인 간의 영향력을 분석한 결과, 과업 갈등과 관계 갈등은 상호 간에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 전문성 인식이 조직 내 갈등에 미치는 영향을 분석한 결과, 전문성 인식의 하위 요인 중 자기계발 및 전문성 향상활동은 과업 갈등에 정(+)의 영향을, 전문적 자율성은 관계 갈등에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 직무 만족이 직무 몰입에 미치는 영향에서 전문성 인식과 조직 내 갈등의 조절효과를 분석한 결과, 전문성 인식은 조절효과를 가지는 것으로 나타났으나, 반면 조직 내 갈등은 조절효과를 가지지 않는 것으로 밝혀졌다. 일곱째, 직무 만족이 직무 몰입에 미치는 영향에서 전문성 인식과 조직 내 갈등의 매개효과를 분석한 결과, 전문성 인식과 조직 내 갈등의 하위 요인 중 관계 갈등은 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 다음으로 전문성 인식이 직무 몰입에 미치는 영향에서 직무 만족의 매개효과를 분석한 결과, 직무 만족은 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이상의 논의에서 얻은 결론은 다음과 같다. 진로진학상담교사들의 전반적인 전문성 인식과 직무 만족, 직무 몰입 수준은 높은 편이며, 조직 내 갈등은 중간 수준으로 매우 고무적이라 할 수 있다. 또한 전문성 인식의 하위 요인인 전문적 자질과 직무 만족, 직무 몰입은 높은 상관관계를 가졌으며, 전문성 인식은 직무 만족과 직무 몰입에 정(+)의 영향을, 조직 내 갈등 중 관계 갈등은 직무 만족과 직무 몰입에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는 진로진학상담교사의 전문성을 지속적으로 향상시키고, 조직 내 갈등을 해소할 수 있는 관리 방안이 마련되어야 함을 시사하고 있다.| Along with the admission officer system, the success and failure of the career education & guidance teacher system is depending on procuring qualified and professional teachers. The purpose of this study was to investigate the influences of career education & guidance teacher's professional recognition and organizational conflicts on job satisfaction and job involvement. Also, the study investigated the moderating and mediating effect of their professional recognition and organizational conflicts and its influences of job satisfaction on job involvement. Furthermore, the study seek for ways to develop the career education & guidance teacher's professionalism and manage organizational conflicts to provide basic information that can be helpful in the development of career education & guidance education. The following questions were raised to achieve the research goal. 1. How high is the career education & guidance teacher's overall level of professional recognition and organizational conflicts, job satisfaction, and job involvement? 2. What is the correlation between the professional recognition and organizational conflicts, job satisfaction, and job involvement? 3. Do professional recognition and organizational conflicts, job satisfaction, and job involvement vary based on a demographic factors of the career education & guidance teacher? 4. Does professional recognition and organizational conflicts have influence upon job satisfaction and job involvement? Also, Does recognition of professionalism have influence upon conflict in organization? 5. Does job satisfaction have influence upon job involvement? 6. Does task conflict have influence upon relationship conflict? On the other hand, does relationship conflict have influence upon task conflict? 7. Does professional recognition and organizational conflicts have mediating effects between job satisfaction and job involvement? 8. Does professional recognition and organizational conflicts have moderating effects between job satisfaction and job involvement? To achieve the study’s purpose, the literature investigation and empirical study were conducted. The survey data were collected from career education & guidance teachers who were taking the training program as a minor. The data were analyzed by using the SPSS ver. 18.0 and AMOS ver. 18.0. More specifically, Factor Analysis, Reliability Analysis, Frequency Analysis, Descriptive Analysis, Correlation Analysis, two-independent samples t-test, one-way ANOVA, Hierarchical Regression Analysis, and Structural Equation Modeling techniques were used for the statistical analysis. The result findings were as follows: First, the level of career education & guidance teacher's professional recognition(M=3.617) and job satisfaction(M=3.780), job involvement (M=3.990) were generally high. And the level of organization conflicts was average(M=2.611). Second, this research indicated there is significant correlation between the professional qualification and job satisfaction(r=.508). Also, there is significant correlation between the professional qualification and job involvement(r=.458). Third, the study variables varied by career education & guidance teacher's demographic characteristics such as gender, age, educational background, job position, job experience, school types, area, the entire student body, and class size: The male teachers had the higher professional recognition and job satisfaction than the female teachers. The teachers in their thirties had the highest task organizational conflicts(M=3.313). The teachers with a bachelor’s degree(M=3.565) had the lower professional recognition than with a master’s or doctor’s degree(M=3.755). And in general, the head teacher's professional recognition and job satisfaction, and job involvement were higher. Under 20 years of job experience group had the lowest professional recognition
however, under 20 years of job experience group had the organizational conflicts. The public school teachers had the higher professional recognition than private school teacher. And the teachers from Seoul showed lower professional recognition. The entire student body and class size did not vary by career education & guidance teacher's demographic characteristics. Fourth, the higher professional recognition group had the higher job satisfaction and job involvement. On the other hand, the higher organizational conflicts group had the lower job satisfaction and job involvement. Fifth, the professional recognition had positive effects on job satisfaction and job involvement. The organizational conflicts had negative effects on job satisfaction and job involvement. And the relationship conflict was the significant factor. The job satisfaction had positive effects on job involvement. The task conflict had positive effects on relationship conflict. Also, The relationship conflict had positive effects on task conflict. The self-development & professional improvement had negative effects on task conflict in organization. But professional autonomy had positive effects on relationship conflict in organization. Sixth, the professional recognition had a mediating effect between job satisfaction and job involvement. But the organizational conflicts did not have a mediating effect between job satisfaction and job involvement. Seventh, the professional recognition and relationship conflict in organization had a moderating effect in relationship between job satisfaction and job involvement. Also, the job satisfaction had a moderating effect in relationship between professional recognition and job involvement. This study shows that the influences of career education & guidance teacher's professional recognition and organizational conflicts on job satisfaction and job involvement. It is meaningful that the result of the study can be used as basic information to resolve organizational conflicts and support educational programs for career education & guidance teachers.
Along with the admission officer system, the success and failure of the career education & guidance teacher system is depending on procuring qualified and professional teachers. The purpose of this study was to investigate the influences of career education & guidance teacher's professional recognition and organizational conflicts on job satisfaction and job involvement. Also, the study investigated the moderating and mediating effect of their professional recognition and organizational conflicts and its influences of job satisfaction on job involvement. Furthermore, the study seek for ways to develop the career education & guidance teacher's professionalism and manage organizational conflicts to provide basic information that can be helpful in the development of career education & guidance education. The following questions were raised to achieve the research goal. 1. How high is the career education & guidance teacher's overall level of professional recognition and organizational conflicts, job satisfaction, and job involvement? 2. What is the correlation between the professional recognition and organizational conflicts, job satisfaction, and job involvement? 3. Do professional recognition and organizational conflicts, job satisfaction, and job involvement vary based on a demographic factors of the career education & guidance teacher? 4. Does professional recognition and organizational conflicts have influence upon job satisfaction and job involvement? Also, Does recognition of professionalism have influence upon conflict in organization? 5. Does job satisfaction have influence upon job involvement? 6. Does task conflict have influence upon relationship conflict? On the other hand, does relationship conflict have influence upon task conflict? 7. Does professional recognition and organizational conflicts have mediating effects between job satisfaction and job involvement? 8. Does professional recognition and organizational conflicts have moderating effects between job satisfaction and job involvement? To achieve the study’s purpose, the literature investigation and empirical study were conducted. The survey data were collected from career education & guidance teachers who were taking the training program as a minor. The data were analyzed by using the SPSS ver. 18.0 and AMOS ver. 18.0. More specifically, Factor Analysis, Reliability Analysis, Frequency Analysis, Descriptive Analysis, Correlation Analysis, two-independent samples t-test, one-way ANOVA, Hierarchical Regression Analysis, and Structural Equation Modeling techniques were used for the statistical analysis. The result findings were as follows: First, the level of career education & guidance teacher's professional recognition(M=3.617) and job satisfaction(M=3.780), job involvement (M=3.990) were generally high. And the level of organization conflicts was average(M=2.611). Second, this research indicated there is significant correlation between the professional qualification and job satisfaction(r=.508). Also, there is significant correlation between the professional qualification and job involvement(r=.458). Third, the study variables varied by career education & guidance teacher's demographic characteristics such as gender, age, educational background, job position, job experience, school types, area, the entire student body, and class size: The male teachers had the higher professional recognition and job satisfaction than the female teachers. The teachers in their thirties had the highest task organizational conflicts(M=3.313). The teachers with a bachelor’s degree(M=3.565) had the lower professional recognition than with a master’s or doctor’s degree(M=3.755). And in general, the head teacher's professional recognition and job satisfaction, and job involvement were higher. Under 20 years of job experience group had the lowest professional recognition
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/138098http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000419415
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