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『孤臺日錄』을 통해 본 鄭慶雲의 師友關係와 學問 傾向

Title
『孤臺日錄』을 통해 본 鄭慶雲의 師友關係와 學問 傾向
Other Titles
Relations with master and companion, and Academic tendency of Jeong Gyeong Woon, examined through 『Godaeillok』
Author
최경진
Advisor(s)
이석규
Issue Date
2012-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 조선중기 慶尙右道 咸陽에서 南冥學派의 일원으로 활동한 鄭慶雲(1556〜 ?)이 기록한 『孤臺日錄』을 통하여 그의 師友關係 및 관계의 양상을 살피고, 정경운의 학문 경향과 남명 학문의 연관성을 구명하고자 한 것이다. 정경운에 대한 이러한 이해를 토대로 당시 남명학파의 기반을 확대하는 데 크게 기여하였으나 후세에 이르러 상대적으로 평가 절하된 그의 위상이 재조명되기를 기대한다. 정경운은 선조들의 명성과 지위를 배경으로 지역의 영향력 있는 사족으로 활동할 수 있었다. 또한 16세기 중반 이후 그의 거주지였던 경상우도를 중심으로 曺植의 학문과 사상을 계승한 남명학파가 형성되어 있었다. 따라서 이러한 배경 아래 영향을 받은 정경운은 지역의 여러 인물들과 관계를 맺으며 내적 동질성을 형성하였다. 특히 정경운의 사우관계는 그의 학문 및 사상 형성에 큰 영향을 미친 것으로, 師承과 交友 관계로 나누어 살펴볼 수 있다. 정경운은 남명학파의 중심인물인 鄭仁弘을 스승으로 모시면서 항상 그를 존경하며 따르는 충실한 제자였다. 또한 정경운은 來庵 門人들과 정치적․ 사회적 현안들에 대해 공론을 형성하며 친밀한 관계를 유지하였고, 함양 및 주변 지역의 향촌 사족들과도 밀접한 관계를 유지하고 있었다. 정경운의 사우관계의 양상은 정치적․ 사회적 활동과 일반적 교유 활동으로 나타난다. 정경운과 이들의 대표적인 정치적․ 사회적 활동으로는 義兵, 鄕會, 書院 활동을 들 수 있다. 임진왜란 시기 의병 활동은 경상우도의 남명학파 구성원들을 중심으로 전개되었다. 이 가운데 특히 정경운을 비롯한 내암 문인들은 적극적인 의병 활동을 통해 전후 향촌 복구의 중심 세력으로 성장하였고 정인홍을 중심으로 한 북인 정권 성장의 계기를 마련하였다. 다음으로 정경운과 함양의 사족들은 향회 활동을 통해 의병 활동을 지원하고 고을의 폐단을 지적하며 이에 대한 개선을 요구하였다. 또한 이들은 향민에 대한 처벌에 있어 전보다 강력해진 자체적 권한을 드러내기도 했다. 한편 향촌지배의 효율적 기구로 작용해 온 灆 溪書院의 운영 문제를 둘러싸고 정경운과 함양 지역 사족들은 분열의 조짐을 보였다. 예전부터 함양 사족을 주도해오던 豊川 盧氏로 대표되는 세력은 선조와 가문의 지위, 향촌에서의 주도권 확보를 위해 전란 이후 새롭게 부상한 정인홍과 그 문인 세력에 맞섰으며, 이러한 대립은 중앙의 당쟁 여파를 타고 西人과 北人의 대립으로 이어졌다. 이처럼 정경운을 비롯한 경상우도 함양 및 주변 지역 사족들의 정치적․ 사회적 활동은 그들의 향촌지배력을 향상하고 그 지위를 공고히 하고자 하는 목적에서 이루어졌던 것이었음을 알 수 있다. 한편 정경운과 교유 인물들은 일상에서의 다양한 교유 활동을 통해 더욱 밀접한 관계를 유지해 나갔다. 이들은 빈번한 왕래를 통해 각종 정보를 접하기도 하였고, 서로를 향한 배려는 환란시에 경제적 지원으로 이어지거나 서로의 경사에 참석하며 축하해주는 모습으로 나타났다. 또한 이들은 활발한 교유 활동으로 서로가 인맥을 이어주는 고리 역할을 하면서 교유의 폭을 확대하기도 했다. 이러한 일상에서의 다양한 교유 활동은 정치적․ 사회적 활동을 통한 결집력 형성과 유기적으로 작용하며 교유 인물들간의 친밀도를 더욱 강화시키는 역할을 하였다. 이렇듯 정경운은 선조들에 의해 조성된 가계적 배경과 경상우도 함양의 지역적 배경으로 자연히 조식의 영향을 받아왔으며, 정인홍을 스승으로 모시게 되면서 남명의 학문 및 사상을 본격적으로 수용하게 된 것으로 보인다. 정경운은 ‘敬’으로써 스스로를 경계하며 끊임없이 수양에 힘썼으며 특히 ‘義’의 실천을 중시하여 이를 주변 인물과 모든 행위에 대한 판단 기준으로 정하고 있다. 이러한 양상을 통해 남명 학문의 핵심이 정경운에게 계승되고 있었음을 엿볼 수 있다. 또한 그가 남명의 강력한 실천정신 아래 전개된 의병 활동에 적극적으로 동참하고, 불합리한 현실과 위정자들을 비판하며 향촌에서의 정치적․ 사회적 활동을 통해 백성들의 문제에 근심하며 이를 해결하고자 하였으며, 관직 및 정치 참여에 대한 꾸준한 관심과 과거 응시를 통한 개혁의 의지를 보였던 것이 남명 학문이 추구한 지향점과 일치하였음을 알 수 있다. 이처럼 정경운의 학문은 남명의 학문을 淵源으로 한 것으로, 남명 학문의 핵심적 특징들은 정경운의 삶의 자세 및 활동의 방향을 결정하는 데 상당한 영향력을 미쳤음을 분명하게 보여주었다. 이상으로 볼 때 남명학파의 일원으로서 정경운의 삶은 관련 인물들과의 교류 속에서 남명 학문의 핵심을 실천하며 남명학파의 정체성으로 어느 정도 규정된 것이었다고 할 수 있겠다.| This study aims to examine the relations with master and companion and the aspects of relations of Jeong Gyeong Woon (1556〜 ?) who was a member of Nammyeong School(南冥學派) in Gyeongsangwoodo Hamyang area(慶尙右道 咸陽) in the middle period of Joseon Dynasty through his 『Godaeillok』 and to establish the association between the academic tendency of Jeong Gyeong Woon and the studies of Nammyeong School. It is expected that the status of Jeong Gyeong Woon who contributed much to the expansion of basis of Nammyeong School at that time but was relatively devaluated later will be reinterpreted on the basis of this understanding of him. Jeong Gyeong Woon could act as Sajok(士族) with influence in the local communities with the background of fame and status of his ancestors. In addition, Nammyeong School that succeeded to the studies and thoughts of Jo Sik was formed centering on Gyeongsangwoodo, where he lived, since the middle 16th century. Therefore, Jeong Gyeong Woon, who was influenced by these backgrounds, formed an internal homogeneity establishing relationships with several figures in local community. In particular, the relations with master and companion of Jeong Gyeong Woon had a big impact on the formation of his studies and thoughts and can be divided into the relations with master and the relations with companion. Jeong Gyeong Woon was a faithful disciple respecting and following his master, Jeong In Hong, who was a central figure of Nammyeong School. In addition, Jeong Gyeong Woon maintained a close relationship with Naeam‘s disciples(來庵 門人) forming public opinions on pending political and social issues, and also maintained with the Sajok of country villages in Hamyang and surrounding regions. The aspects of Jeong Gyeong Woon's relations with master and companion are political and social activities and general activities of companionship. The representative political and social activities of Jeong Gyeong Woon and those people are the activities in Euibyeong(義兵), Hyanghoe(鄕會) and Seowon(書院). The activities of Euibyeong in the period of Japanese Invasion of Korea in 1592 unfolded centering on the members of Nammyeong School in Gyeongsangwoodo. Among the members, Naeam‘s disciples including Jeong Gyeong Woon, in particular, grew as the central power in recovery of country villages through positive activities in Euibyeong after the war and arranged the chance of growth of Bukin(北人) regime centering on Jeong In Hong. Next, Jeong Gyeong Woon and the Sajok in Hamyang supported the activities of Euibyeong through the activities in Hyanghoe and pointed out the evil practices of districts and demanded the improvement of these practices. In addition, they revealed their own authority which was stronger than before in the punishment of residents. Meanwhile, Jeong Gyeong Woon and the Sajok in Hamyang showed signs of disruption around the issue of operation of Namgye Seowon(灆 溪書院) that had functioned as an efficient organization governing country villages. The power represented by Poongcheon Noh family that had led the Sajok in Hamyang since the old days opposed Jeong In Hong and his disciples power that emerged newly after the war in order to secure the status of their ancestors and family and the initiative in country villages, and this confrontation led to the confrontation between Seoin(西人) and Bukin through the aftermath of central party strife. Like this, it can be known that the political and social activities of the Sajok in Gyeongsangwoodo Hamyang area and surrounding regions including Jeong Gyeong Woon were conducted for the purpose to enhance their control over country villages and to solidify their status. Meanwhile, Jeong Gyeong Woon and his people in companionship maintained a closer relationship between them through various activities in companionship in daily lives. They obtained a variety of information through frequent visits, and their care for each other led to economic support in the period of war and appeared as participation in and celebration for each other's happy events. In addition, they also broaden their companionship connecting each other's personal connections with lively activities in companionship. These diverse activities in companionship in daily lives played the part to form the concentration through political and social activities and to more strengthen the intimacy between the people in companionship functioning systematically. In this way, it seems that Jeong Gyeong Woon had been naturally influenced by Jo Sik with the family backgrounds formed by his ancestors and the regional background of Gyeongsangwoodo Hamyang area and came to accept the studies and thoughts of Nammyeong in earnest as Jeong In Hong became his master. Jeong Gyeong Woon continuously cultivated his mind being on his guard against himself with ‘Gyung(敬)’ and especially attached importance to the practice of ‘Eui(義)’ and set it as the standard of judgment on the people around him and all acts. It can be seen that the core of Nammyeong Studies was being inherited to Jeong Gyeong Woon through these aspects. In addition, it can be known that the what was pursued by Nammyeong Studies was at one with the fact that he actively participated in the activities of Euibyeong that unfolded under the strong spirit of practice of Nammyeong and criticized the irrational realities and statesmen and troubled himself about the problems of the people through political and social activities in country villages and tried to solve these problems and showed the will to reform through continuous interest in participation in government post and politics and applying for the state examination. Like this, the studies of Jeong Gyeong Woon originated in Nammyeong Studies, and it was clearly shown that the core characteristics of Nammyeong Studies had considerable impacts on the decision of the attitude in life and directions of activities of Jeong Gyeong Woon. Taken together, it can be said that the life of Jeong Gyeong Woon as a member of Nammyeong School was fixed with the identity of Nammyeong School to some extent as he practiced the core of Nammyeong Studies in his exchanges with related figures.; This study aims to examine the relations with master and companion and the aspects of relations of Jeong Gyeong Woon (1556〜
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/137365http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000418573
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > HISTORY(사학과) > Theses (Master)
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