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e-learning 콘텐츠 유형에 따른 학습 만족도 연구 -H 사이버대학 사례를 중심으로-

Title
e-learning 콘텐츠 유형에 따른 학습 만족도 연구 -H 사이버대학 사례를 중심으로-
Other Titles
A Study on Learning Satisfaction of e-Learning Content Types - In the Case of H Cyber University -
Author
박진아
Alternative Author(s)
Park, Jina
Advisor(s)
서병설
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
사이버대학은 가상공간에서 수업이 이루어지기 때문에 사이버 콘텐츠의 질은 학생들의 학습 만족도를 좌우한다고 볼 수 있다. 또한 타 교육기관과 달리 사이버대학은 학습자의 연령, 직업, 학습 수준 등이 매우 다양하다. 따라서 이들 학습자의 기호와 상황에 맞는 콘텐츠를 제공하는 것이 학습자의 요구를 충족시킬 것이다. 본 연구는 사이버대학에서의 바람직한 사이버 학습을 위한 콘텐츠 구현 방안을 모색하고 강의 유형에 따른 보다 효율적인 수업 방식에 대한 제언에 그 목적이 있다. 각각의 콘텐츠 유형에 따라 학습자의 만족도가 어떠한 차이가 있는가를 분석하기 위한 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 콘텐츠의 유형별 학습 만족도는 학습자의 특성(연령별, 학년별, 계열별)에 따라 차이가 있는가? 둘째, 학습 만족도는 콘텐츠의 유형에 따라 차이가 있는가? 본 연구에서 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 콘텐츠의 유형별 학습 만족도는 학습자의 특성(연령별, 학년별, 계열별)에 따라 차이가 존재한다. 하지만 학년별 만족도의 편차가 연령별, 계열별 만족도의 편차보다 작다는 것을 알 수 있었다. 둘째, AOD 유형의 경우 전체적인 맥락에서 상대적으로 가장 낮은 만족도를 나타내고 있다. 하지만 상대적으로 50대 이상의 학습자에게 만족도가 높은 것으로 보아 다양한 멀티미디어 요소에 익숙하지 않은 50대 이상의 학습자에게는 교수자의 음성 강의와 함께 강의내용을 제시하는 방식인 AOD 유형이 적합하다는 것을 알 수 있다. 셋째, VOD 유형의 경우 40세~49세와 50대 이상의 학습자에게 높은 만족도를 보였다. 이는 곧 AOD 유형과 마찬가지로 다양한 멀티미디어 요소에 익숙하지 않은 장년층의 학습자에게는 강사 상반신 동영상과 함께 강의 내용이 정리된 화면을 제시해 주는 VOD 유형이 적합하다는 것을 알 수 있다. 넷째, 칠판강의 유형의 경우 공학계열에서 상대적으로 낮은 만족도를 나타내고 있다. 학습자 스스로가 직접 실습을 통해 이해해야 하는 점이 많은 공학계열에서는 한계점이 존재하므로 이러한 결과가 나온 것으로 판단된다. 다섯째, 혼합강의 유형의 경우 전체적인 맥락에서 가장 높은 만족도를 나타내고 있다. 여섯째, 전자칠판의 경우 40세~49세와 50대 이상의 학습자에게 만족도가 높았다. 이는 40세~49세와 50대 이상의 판서강의에 익숙하지 못한 학습자 층이 칠판 강의 유형과 비교하여 교수자의 동영상 또는 음성에 전자 판서 도구를 활용한 판서를 제공하는 방식인 전자칠판을 선호한 것으로 판단된다. 이에 대한 제언은 크게 3가지로 정리해 볼 수 있다. 첫째, e-Learning 콘텐츠의 학습자는 다양한 계층이기 때문에 콘텐츠 제작 시 어느 계층을 대상으로 제작 할 것인지를 사전에 정해야 한다. 둘째, 각각의 콘텐츠 유형은 다른 특성을 가지고 있으므로 콘텐츠를 제작 할 때에는 5가지 유형의 콘텐츠 특성을 종합적으로 고려해야 한다. 셋째, 본 연구는 콘텐츠 학습 후 학습자와 학습내용 간의 상호작용을 중심으로 학습 만족도가 분석된 것이므로 다른 상호작용(교수자와 학습자의 상호작용, 운영자와 학습자의 상호작용 등)과 같은 다양한 요인에 따른 학습 만족도 분석에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 한다.| Cyber university give a lecture in virtual space, The quality of cyber contents are up to student’s learning satisfaction. Also, unlike other educational institution, Cyber university has variety of student’s age, job and academic standards. So, we can satisfy student’s demands to provide appropriate student’s situation and prefer. We are gonna find the way to Cyber contents realization for learning in Cyber space. And also give proposal about efficient teaching process(method) each type of lecture. this report is for analysis about difference of learner satisfaction, depending on type of contents. And The subject for inquiry is as in the following. First, Does The learning satisfaction have difference of learner’s characteristic(like age, grade, affiliation)? Second, Does The learning satisfaction have any difference of type of contents? Results are the following. First, It has The learning satisfaction difference of learner’s characteristic(like age, grade, affiliation). But, deviation of satisfaction with each grade is fewer than each age and affiliation. Second, Relatively, AOD type has lowest satisfaction in overall context. However, Relatively, It has high contentment between The learner has over fifty age. It means that AOD(The way to provide voice lecture and lecture content) is suitable to The learner, over fifty age, unfamiliar to use the multimedia. Third, VOD type has high satisfaction between The learner has 40~49 and over fifty age. It is like AOD. VOD(The way to provide teacher’s upper body video lecture and lecture content) is suitable to The learner, has 40~49 age and over fifty age. Because they are unfamiliar to use the multimedia also. Fourth, The lecture, Only use black board, has relatively lowest satisfaction in Engineering. We can judge The Engineering has critical point. Because It has special quality that learning the theory through practice. Fifth, Blended lecture has highest satisfaction in general context. sixth, electronic board has high satisfaction between The learner, has 40~49 age and over fifty age. It means the learner who feels unfamiliar to black board character, prefer the way to provide electronic board. This report provide three proposal. First, When make the contents, We consider that who use the contents. Because various leaner grade use the E-Learning contents. Second, When make the content, We have to consider about 5 types of content. because, each contents type has characteristic. Third, This report for analysis satisfaction between students and learning content after learning. so we have to keeping studying about another interactivity(between teacher and student, manager and student etc.)
Cyber university give a lecture in virtual space, The quality of cyber contents are up to student’s learning satisfaction. Also, unlike other educational institution, Cyber university has variety of student’s age, job and academic standards. So, we can satisfy student’s demands to provide appropriate student’s situation and prefer. We are gonna find the way to Cyber contents realization for learning in Cyber space. And also give proposal about efficient teaching process(method) each type of lecture. this report is for analysis about difference of learner satisfaction, depending on type of contents. And The subject for inquiry is as in the following. First, Does The learning satisfaction have difference of learner’s characteristic(like age, grade, affiliation)? Second, Does The learning satisfaction have any difference of type of contents? Results are the following. First, It has The learning satisfaction difference of learner’s characteristic(like age, grade, affiliation). But, deviation of satisfaction with each grade is fewer than each age and affiliation. Second, Relatively, AOD type has lowest satisfaction in overall context. However, Relatively, It has high contentment between The learner has over fifty age. It means that AOD(The way to provide voice lecture and lecture content) is suitable to The learner, over fifty age, unfamiliar to use the multimedia. Third, VOD type has high satisfaction between The learner has 40~49 and over fifty age. It is like AOD. VOD(The way to provide teacher’s upper body video lecture and lecture content) is suitable to The learner, has 40~49 age and over fifty age. Because they are unfamiliar to use the multimedia also. Fourth, The lecture, Only use black board, has relatively lowest satisfaction in Engineering. We can judge The Engineering has critical point. Because It has special quality that learning the theory through practice. Fifth, Blended lecture has highest satisfaction in general context. sixth, electronic board has high satisfaction between The learner, has 40~49 age and over fifty age. It means the learner who feels unfamiliar to black board character, prefer the way to provide electronic board. This report provide three proposal. First, When make the contents, We consider that who use the contents. Because various leaner grade use the E-Learning contents. Second, When make the content, We have to consider about 5 types of content. because, each contents type has characteristic. Third, This report for analysis satisfaction between students and learning content after learning. so we have to keeping studying about another interactivity(between teacher and student, manager and student etc.)
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136690http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000419883
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