334 0

성취목표와 학습적 의지통제력이 전문계 고등학생의 학교적응에 미치는 영향

Title
성취목표와 학습적 의지통제력이 전문계 고등학생의 학교적응에 미치는 영향
Author
이미경
Advisor(s)
조한익
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
과거와는 달리 최근에는 학업중단의 주요 원인으로 가정의 경제적 빈곤이 아닌 학교생활부적응이 등장하고 있다. 본 연구는 성취목표와 학습적 의지통제가 전문계 고등학교 학생들의 학교생활적응에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구문제1. 성취목표가 학교생활적응에 미치는 영향은? 연구문제2. 학습적 의지통제력이 학교생활적응에 미치는 영향은? 위의 문제에 답하기 위해서 본 연구는 경기도에 위치한 전문계 고등학교 1학년 학생 382명을 표집 하였으며, 연구문제를 해결하기 위한 도구로 의지통제 척도, 학교적응 척도 및 성취목표 척도 등을 사용하였다. 연구를 위한 자료 분석은 SPSS/WIN (18.0) 프로그램을 사용하였으며, 연구 분석을 위한 모든 가설은 유의수준 p<.05이하에서 t검정 및 F검정을 하였다. 세부 연구가설을 검증하기 위한 통계방법으로 단순상관관계분석과 중다회귀분석 등을 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 전문계 고등학생의 성취목표와 의지통제와의 관계를 살펴보면 성취목표의 하위요인들이 의지통제에 상대적인 영향력을 미치고 있었으며 숙달목표와 접근목표는 효능고양, 흥미증진, 필요강조와 정적 상관이 있고, 회피목표는 필요강조와 정적 상관을 보였다. 둘째, 학교생활적응에 영향을 미치는 성취목표의 하위요인의 독립적인 영향을 살펴보고자 하였다. 분석결과 학업성취목표를 예언하는데 있어서는 숙달목표와 수행접근목표가 높을수록 학교적응(교사 관계, 친구 관계, 학습 활동, 규칙준수, 학교 행사, 학교 적응 전체)을 잘하게 되고 회피목표가 높을수록 학교적응을 잘 못하게 된다. 이는 숙달목표나 수행접근목표가 학교생활적응에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있다. 셋째, 위의 연구결과에 이어서 학습적 의지통제가 학교적응에 미치는 영향을 확인하고자 할 때 각 변인들 간의 관계를 보기 위해 단순상관분석을 실시한 결과 의지통제 경로가 학교적응과 정적으로 유의한 상관관계를 보여 의지통제력이 높은 학생이 학교적응력이 높은 것으로 나타났다. 이에 학교적응에 대한 학습적 의지통제를 독립변인으로 하여 투입하고, 학교적응을 종속변인으로 하여 단순회귀분석을 실시하였다. 그 결과 학습적 의지통제가 학교생활적응에 미치는 효과가 통계적으로 유의하였다. 이것은 학습자가 학습적 의지통제력이 높을 때 학교생활적응도 잘 할 수 있다는 것을 의미한다. 본 연구에서는 의지통제를 동기통제와 정서통제로 구분하여 하위요인의 의지통제 척도를 개발하였다. 의지내용은 다시 효능고양, 흥미증진, 필요강조를 포함하는 동기통제와 정서고취, 평상회복, 경계유발을 포함하는 정서통제로 구분하였다. 학교적응과의 관계를 예측한 결과 의지통제의 하위요인인 효능고양과 필요강조는 높은 영향력을 미치는 예언변인으로 나타났으며, 흥미증진은 유의미하게 설명하지 못하는 변인으로 나타났다. 또한, 동기통제의 하위요인 중 정서고취와 평상회복은 매우 유의한 관계를 보였으며 경계유발은 유의미하지 못했다. 본 연구 결과를 바탕으로 보면 청소년기의 과정에서 학습자에게 있어 즐거운 학교생활이 될 수 있으려면 성취목표에 대한 동기부여와 이를 꾸준히 달성하기위한 의지통제력이 증가하도록 해야 한다는 점을 교사는 유의해야한다. 학습자의 의지통제력과 성취목표가 높을수록 학교생활적응력이 높아짐으로 교사는 학습자가 학업적 의지통제 전략을 세울 수 있도록 하려면 숙달목표를 갖도록 학습자가 긍정적으로 판단하고 결정하는 많은 경험을 하도록 도와주는 역할을 해야 할 것이다. 또한, 학교생활적응에 따르는 성취목표나 학습적 의지통제력을 기를 수 있는 프로그램에 대한 개발과 연구가 다각적으로 이루어질 필요가 있다. 주요어 : 성취목표(숙달목표, 수행목표, 수행회피목표), 의지통제(인지통 제, 정서통제, 행동통제, 환경통제), 학교적응 |Unlike the past, the main reason for quitting school or not having a successful school life is not currently related to the financial reason but to being unable to get used to school life. The purpose of this study is to analyze the Influence on vocational high school students' adaptation to school life by academic accomplishment and volitional control. Research Question 1;   What influence does academic accomplishment have on school life? Research Question 2; What influence does volitional control have on school life? To answer the above questions, 450 freshman students of one vocational high school in Gyunggi province have been sampled and examined. The tools that have been used are volitional control scale, school life adaptation scale, and academic accomplishment scale. The data were evaluated by SPSS/WIN (18.0) program. All hypotheses for analysis were based on t and f inspections below the attention standard p<.05. The methods of Simple Correlation Analysis and Multiple Regression Analysis have been  used to verify detailed hypotheses of research. The results of study are as follows; First, in relations between achievement goal and volitional control of vocational high school students, subordinate factors of achievement goal wield a relative influence on volitional control, and targets for proficiency and approximation have static relations with efficiency improvement, interest boost and necessity emphasis. In addition, avoidance target is related  statically with necessity emphasis.   Second, in the respect of independent influence by subordinate factors of achievement goal  on school life adaptation, this study shows that the higher targets of proficiency and approximation are, the better is students' adaptation to all the   school life such as relationship with teachers and friends, academic activity, rule obedience, and school events. On the contrary, the higher the avoidance target is, the worse the adaptation to school life is. Accordingly, this result confirms the fact that targets of proficiency and approximation inflict influence on the school life adaptation of students. Third, the course of volitional control has a meaningful static co-relation with students' adaptation to school life so that students with higher volitional control enjoy higher adaptation to school life. This proves the fact that a student with a higher academic volition control can make a better adaptation to school life.   This study has developed the scale of volitional control as subordinate factor by dividing volitional control into motivation control and emotion control. In addition, volition has been divided into the  motivation control including efficiency improvement, interest boost and necessity emphasis and the emotion control including sentiment inspiration, normality resumption and caution induction. As a result of forecasting each factor's relation with school life adaptation, efficiency improvement and necessity emphasis that are subordinate factors of volitional control have turned out to be variables wielding big influence on school life adaptation. However, the interest boost is not a meaningful variable. Additionally, among the subordinate factors of motivation control emotion inspiration and normality resumption  have a very meaningful relationship with school life adaptation, but caution induction has a meaningless relationship.  These results of the study propose that a teacher should inspire students in their adolescence the motivation of achievement goal and induce them to increase the ability of volitional control, which helps them enjoy their school lives. For this, much more time and efforts should be placed on the research and development of programs enabling students to set achievement goals and to grow academic volitional control for successful adaptation to school life.   Key words: accomplishment goal(proficiency target, performance target, performance avoidance target), volitional control (cognition control, emotion control, behavior control, environment control), adaptation to school life; Unlike the past, the main reason for quitting school or not having a successful school life is not currently related to the financial reason but to being unable to get used to school life. The purpose of this study is to analyze the Influence on vocational high school students' adaptation to school life by academic accomplishment and volitional control. Research Question 1
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136639http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420305
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > MAJOR IN COUNSELING PSYCHOLOGY(상담심리전공) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE