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케이블 TV 시청자의 채널 취향 및 채널 브랜드 자산에 대한 연구

Title
케이블 TV 시청자의 채널 취향 및 채널 브랜드 자산에 대한 연구
Other Titles
A Study on the Channel Taste of Cable TV Viewers and Channel Brand Equity
Author
이지연
Advisor(s)
김영재
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국내 TV 방송은 지상파채널ㆍ종합편성채널ㆍ케이블채널이 공존하는 다채널 시대로 접어들었다. 다양한 채널의 등장은 시청자에게 채널 선택의 폭을 확장시켜주는 계기가 되었으며, 채널간 경쟁을 심화시켰다. 시청자가 선택할 수 있는 채널의 수가 급격히 늘어남에 따라 각 채널은 타 채널과 구분될 수 있는 경쟁력을 확보하기 위한 결정적인 요인으로 채널 브랜드 전략을 고려하게 되었다. 채널 브랜드 전략은 불특정 다수를 대상으로 하는 지상파채널보다 차별화된 타깃시장을 목표로 하는 케이블채널에서 더욱 필요한 전략이다. 따라서 본고에서는 다채널 시대의 여러 방송 산업 분야에서도 특히 케이블채널에 주목하여, 케이블 채널이 경쟁력을 갖추기 위한 채널전략 방안을 모색하고자 한다. 첫째, 케이블TV 채널이 공략하는 특정 타깃을 중심으로, 그 타깃의 연령층에서 구축되는 케이블채널의 취향공중과 취향문화를 살펴볼 필요가 있다. 각각의 방송 채널이 겨냥하는 타깃은 다양한 연령층에 분포되어 있지만, 본고에서는 20-30대 여성을 중심으로 그들의 케이블TV 시청패턴을 통해 케이블채널의 취향문화를 도출해보고자 하였다. 그 결과 20-30대 여성의 케이블TV 시청패턴은 여성 스타일ㆍ음악ㆍ엔터테인먼트ㆍ요리ㆍ영화 채널에 집중되는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 시청자의 방송 프로그램 품질 평가가 채널 브랜드 자산에 미치는 영향에 대해 검증하였다. 본 연구에서는 채널 브랜드 자산을 구축하기 위한 하나의 요인으로 채널에서 방영되는 프로그램 자체에 주목하였으며, 특정 채널이 방영하는 프로그램의 품질 평가 지수가 높고 낮음에 따라 해당 채널의 인지도, 차별성, 충성도에는 어떠한 영향을 미치는지 파악하고자 하였다. CJ E&M의 여성 스타일 채널인 온스타일을 중심으로 정량적 조사를 실시한 결과, 프로그램 품질 평가와 프로그램 만족도는 채널 브랜드 자산에 유의미한 영향을 미치며, 특히 채널 충성도에 가장 큰 영향을 미친다는 것을 검증할 수 있었다. 본 연구의 케이블채널 취향공중 및 취향문화 분석은 채널 정체성 구축, 채널 프로모션, 채널 클러스터 구축 등의 다양한 전략의 밑거름이 되는 필수적인 연구로 활용할 수 있을 것이다. 또한 프로그램 품질 평가가 채널 브랜드 자산에 미치는 영향을 연구함으로써 케이블채널의 경쟁력 있는 자체 프로그램 제작 및 채널 브랜드 자산 구축에도 큰 도움이 될 기조 연구로서 의미를 갖게 될 것이다.| As the number of channels are rapidly increasing, each channel recognizes the need of channel brand strategy to secure distinctive competitiveness. This strategy definitely works on cable channels which have specific target viewers rather than terrestial channels which targets unspecified viewers. Therefore, this study is designed to suggest the ways of competitive edge of cable channels. This study is composed of two parts. First part is the taste culture and public of cable channels established specific target viewers. Each channel's target viewers are comprised of various age groups, but this study is only focused on women age from 20 to 30. As a result, the genres preferences of this group are usually women style, music, entertainment, cooking, movie, etc. Second part is the program quality index of the viewers and the influence of channel brand equity. One of the factor for building channel brand equity is the broadcast program and the purpose of this study is to understand how the program quality assessment influences awareness, distinction and royalty of the channel. On the survey of the program quality assessment and program satisfaction based on one of the CJ E&M woman style channel, Onstyle. The program quality assessment and program satisfaction have very meaningful influence for channel brand equity and the royalty is especially the most pervasive influence for channels. This analysis of the taste of specific target viewers can be used to serve as a foundation of various strategies such as channel identity, channel promotion and channel cluster. Also, by studying the program quality index affect channel brand equity, this study can be helpful to both producing competitive original program of cable channels and building channel brand equity.
As the number of channels are rapidly increasing, each channel recognizes the need of channel brand strategy to secure distinctive competitiveness. This strategy definitely works on cable channels which have specific target viewers rather than terrestial channels which targets unspecified viewers. Therefore, this study is designed to suggest the ways of competitive edge of cable channels. This study is composed of two parts. First part is the taste culture and public of cable channels established specific target viewers. Each channel's target viewers are comprised of various age groups, but this study is only focused on women age from 20 to 30. As a result, the genres preferences of this group are usually women style, music, entertainment, cooking, movie, etc. Second part is the program quality index of the viewers and the influence of channel brand equity. One of the factor for building channel brand equity is the broadcast program and the purpose of this study is to understand how the program quality assessment influences awareness, distinction and royalty of the channel. On the survey of the program quality assessment and program satisfaction based on one of the CJ E&M woman style channel, Onstyle. The program quality assessment and program satisfaction have very meaningful influence for channel brand equity and the royalty is especially the most pervasive influence for channels. This analysis of the taste of specific target viewers can be used to serve as a foundation of various strategies such as channel identity, channel promotion and channel cluster. Also, by studying the program quality index affect channel brand equity, this study can be helpful to both producing competitive original program of cable channels and building channel brand equity.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136371http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420648
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