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소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형 개발 연구

Title
소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형 개발 연구
Author
김성미
Advisor(s)
권성호
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
소셜 미디어는 우리사회의 소통과 인간관계 형성, 삶의 형태 등을 바꾸어 놓았고 그 영향력은 앞으로 더욱 커질 것이다. 이에 따라 소셜 미디어 환경 속에서 학습의 모습은 어떻게 변화되어 갈 것이며 그 핵심은 무엇인가를 주목해야 하며 확장적 학습을 어떻게 구현할 것인지 논의가 전개되어야 한다. 소셜 미디어 환경에 대한 미디어 생태학과 활동이론을 이론적 토대로 하여 구체적인 연구 내용으로 모형의 개념적 구인을 관계망으로 제시한 모형을 개발하기 위하여 소셜 미디어 환경에서의 학습설계 원리와 구성요소 관계를 규명하였다. 본 연구의 이론적 근거는 미디어와 인간, 문화 간의 복합적인 상호작용으로 형성되는, 이른바 ‘보이지 않는 환경’에 주목하는 미디어 생태학(Media ecology)의 관점에서 출발한다. 구체적인 분석은 사회문화적 맥락 안에서 학습자의 구체적인 활동(activity)에 핵심을 두고 활동 안에 여러 하위 요소와 관계를 구조적으로 설명할 수 있는 활동이론(Activity theory)을 통하여 소셜 미디어 환경에서 학습을 구체화시켰다. 이렇게 문헌 연구에 근거하여 제시된 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형이 효용 가치를 지니기 위해서 현장에 적용한 사례 연구와 전문가 검토의 타당도 검증을 통해서 구체적인 시사점을 확보하고 최종적인 개념적 모형을 완성하였다. 본 연구에서 제시한 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형은 이론적 논거 규명, 개념적 구인 도출을 통하여 모형을 개발과 타당성 검증을 통하여 최종 모형을 완성하였다. 따라서 본 연구의 목적은 미디어 생태학과 활동이론에 근거하여 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위하여 개념적 모형을 개발하는 것이다. 이러한 전체의 과정을 담고 있는 소셜 미디어 활용 학습의 확장을 위한 개념적 모형을 개발하면서, 소셜 미디어를 활용한 학습의 과정이 어떻게 이루어지고 있으며, 어떻게 확장될 수 있는지를 설명하였다. 이에 따라 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 구인간의 관계를 학습생태계의 미시체계, 중간체계, 외체계, 거시체계의 체계 구분에 근거하여 구조화시켰다. 도출된 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형의 미시체계와 기존 미디어와의 상호작용하는 중간체계로써 소셜 미디어 학습 환경의 구성요소는 다음과 같다. 먼저 ‘도구’는 페이스북을 기반으로 하지만 구글독스나 프레지와 같은 어플리케이션, 유투브, 트위터, 블로그, 위키, 카카오톡, 네이트온, 스마트폰 검색, 스마트폰 등 관계형, 소통형, 협업형, 공유형 소셜 미디어가 연동된다. ‘주체’는 학습자과 교수자뿐만 아니라 학습자의 온라인/오프라인 친구, 해당 과 조교, 본 연구의 공동 연구자, 본 연구자의 페이스북 친구들도 함께 주체로써 존재하고 참여할 수 있다. 소셜 미디어 상의 ‘규칙’ 에 대해서 예를 들면, 페이스북에서 ‘좋아요’ 버튼에 대한 의무화와 같은 재정의, 활동 시간에 대한 제한 규정, 이벤트를 통한 반복적 공지 등으로 활용이 가능하다. ‘분업’에서는 교사-학습자, 탐장-팀원의 분할적, 수직적 구조의 기존 미디어 환경에 비해서 소셜 미디어 환경은 게시자-댓글 참여자-독자, 설계자-사용자로 구분되며 수평적이고 선택적인 특징이 있다. 이에 따라 소셜 미디어 환경의 ‘공동체’는 보다 개방적이고 유동적인 모습을 보인다. 이에 따라 소셜 미디어 활용 학습의 ‘목표’는 기존 미디어 교실 환경과 소셜 미디어 환경이 결합된 새로운 학습 목표와 학습역량이 제시한다. 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형의 중간체계로 이러한 과정은 단기에 이루어지는 것이 아니라 기존 미디어 환경에서의 도구, 주체, 규칙, 공동체, 분업, 목표의 구성요소가 제2의 목표로 확장되게 된다. 둘째, 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형의 외체계는 미디어 생태학과 활동이론에 근거하여 도출되었다. 학습설계 원리인 협력, 갈등, 정반합, 누적성, 총체성, 다양성의 원리는 외체계로써 학습 상황에 영향을 미치고 확장적 학습의 중요한 변수로 작용된다. 갈등을 통하여 합의에 도출하기 위하여 상호작용은 더욱 증대될 수 있으며 학습의 과정이 사회적 과정으로 변화·발전된다. 소셜 미디어 환경에서의 학습은 기본적으로 협력과 갈등을 전제하여 학습설계가 바탕이 되어야 하며, 사회적 관계로서 보다 확장되기 위해서는 다음의 원리가 더욱 요구된다. 이러한 갈등과 협력이 정반합의 원리에 따라 실행되고 이러한 학습설계와 실행이 모두가 총체적으로 작용해야 한다. 구체적으로 하나의 미디어는 독립적으로 홀로 작용하는 것이 아니라 미디어 생태계의 일부로서 다른 미디어와 끊임없이 상호작용한다는 가정 하에서 설계 및 분석의 단위가 총체적으로 이루어져야 한다. 학습의 결과는 최종적으로 도출된 결과뿐만 아니라 장기간에 걸쳐 변화되는 일상적인 학습 과정을 누적으로 평가해야 한다. 셋째, 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형의 촉진 및 갈등 요인을 규명하기 위하여 질적 사례 연구와 전문가 검토를 실시하였다. 소셜 미디어 활용 학습의 촉진 요인으로는 소셜 미디어의 도구적 측면에서 시공간을 초월한 접근과 미디어간의 쉬운 연동이 가능하다는 점이다. 또한 구성요소 중 주체의 측면에서 친근감이 높아졌다는 점과 공식적인 학습자 외에도 다른 학습자가 참여할 수 있게 학습 기회의 개방성도 분석되었다. 또한 학습 목표에 있어서 멀티미디어 중심의 실제적 과제제시가 가능해져서 학습 흥미가 높아졌다. 댓글과 같은 단문을 활용한 단순한 조작만으로 브레인스토밍할 수 있게 되었다. ‘좋아요’ 기능을 활용한 긍정적 상호작용을 유발시키는 점과 신기술에 대한 호기심도 소셜 미디어 활용 학습의 촉진 요인으로 분석되었다. 반면, 소셜 미디어에 대해서는 매우 일상적인 파악하나 학습으로 활용할 때는 자료의 검색, 업로드, 수정의 어려움, 알람기능으로 인한 잡음 증가, 영어 중심의 환경 불편과 같은 도구에 의한 요인, 온라인과 오프라인 자신의 일치와 노출의 사생활 침해와 관련된 주체 자체에 대한 요인, 온라인 주체와 오프라인 주체의 이질성의 주체로 인한 상호작용 비활성화, 구미디어에 대한 향수와 기계 소외와 같은 활동 시스템 전체에 대한 요인, 공동 활동에서 오는 무책임 등이 갈등 요인으로 분석되었다. 넷째, 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형의 거시체계는 촉진 요인과 갈등 요인에 대한 시사점을 토대로 확장적 학습의 목표이자 지향점을 제시해 줄 수 있다. 집단지성을 핵심으로 하는 학습가치적 측면, 사회문화적 적실성을 강조하는 사회문화적 측면, 이러한 소셜 미디어 환경에 대한 새로운 리터러시인 학습역량적 측면에서의 논의할 수 있다. 이에 따라 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 가장 주목 받고 있는 소셜 미디어와 학습을 사회문화적 맥락에서 연결하여 소셜 미디어 활용 학습의 구성요소와 촉진 및 갈등 요인을 제시하였다. 분석된 결과에 그치지 않고 개념적 모형의 형태로 소셜 미디어 환경에서 학습이 지향해야 할 방향을 제안하여 연구 결과의 유용성을 지닌다. 둘째, 미디어 생태학과 활동이론은 소셜 미디어의 등장에 따른 교육 미디어 환경의 변화 그리고 학습 패러다임과 구조의 변화를 설명하는 매우 적절한 이론적 근거가 된다. 두 이론은 다양한 분야에서 학제간 연구로 접목될 때 인식의 틀을 제공해 주는 특징이 있다. 소셜 미디어 환경에서 학습은 미디어, 학습, 사회의 분야가 융합된 것으로 실태를 분석하고 확장적 학습을 제시하는데 미디어 생태학과 활동이론이 상호보완적으로 논리적 근거를 마련해 주었다. 셋째, 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위하여 이론적 근거 제시와 분석된 결과 도출에서 그치는 것이 아니라, 학습이 되어가는 전체 과정에도 주목하고 지향해야 할 방향을 총체적으로 제시하였다. 이론과 모형 그리고 실천은 상호 불가분의 관계이다. 이론은 실천을 기반으로, 모형은 이론을 기반으로, 실천은 다시 모형을 통해 현실로 구현하게 된다. 이러한 의미에서 본 연구는 이론, 실천, 그리고 모형의 전체적인 관계를 고려하여 최종적으로 개념적 모형을 도출하였다. 본 연구를 통해 개발된 소셜 미디어 환경에서 확장적 학습을 위한 개념적 모형이 학습 현장에서 실효성을 거두기 위해서 구체적인 처방적 지침과 단계적 실행절차를 포함하는 절차적 모형으로 후속 연구에 기여할 수 있을 것이다.| The current concerns about social media in our society is hot. Many issued articles are pouring form the press and media turning people on social media greatly. Like this, social media affects various field in our society, as well as attracting many experts and corporations' interest, and the same is true of economic, industrial, cultural and educational fields. Social Media is the open online tool and media platform for sharing and participation of users opinion, experience, viewpoint, so general situation that is one-side flowing from production to consume doesn't act, and while use of two-way, user create contents use of sharing and participation. This social media include Blog, Social Network Service(SNS), Wiki, User Create Contents(UCC), Micro Blog, 5 types. In broad terms, Social Learning is self-learning that user sharing with cooperation and collective intelligence through Social Media, and in few wards Social Learning is learning for Social Media. The purpose of this research is to develop the conceptual model for expansion of learning by using social media focused on Media ecology and Activity theory in social media environment. The theoretical background of this study is major concepts and theories of media ecology and activity theory. This study has focused on the trend of the media studies as environment, namely ‘Media ecology’. On the assumption that media is the main cause of the social change, Media-ecology focuses to examine the impact of media on the society. Media-ecology concentrates on the invisible environment formed by the intrinsic character of media. It provide macroscopic, holistic viewpoint that catch on synergy effect arise from integrated use of various media and on experience as a whole bring from virtual reality. Also it helped awareness of latent influence on learner bring from usual use of social media. It is recently drawing full attention because of introduction of Social media and media study trend shift. Activity theory is a psychological and multidisciplinary theory a set of perspectives on practice that interlink individual and social level. Focused on the above two theories, I analyzed holistic situation of learning by using social media from instructional design, learning process, and to learning overcomes. Media ecology and activity theory in learning by using social media appear to be constructive in the sense that learners build their own understanding of knowledge while learning. In other words, it is a way of examining phenomena in the world by considering the relationships of agents, objects, means, and in the case of human collective activity, with naturalistic emphasis that offers a framework for describing activity and provides tools, subject, objectives, community, rules, and division of labor. It allows a variety of ways of analyzing phenomena and suggests import information to the analyst through the identification of contradictions. Contradictions reveal themselves as breakdown, conflicts, problems, tensions, or misfits between elements of an activity or between activities. The tensions have critical implications for tools, practices, and division of labor for the staff members. This study is aimed at suggestion for social media(especially facebook) using learning by applying the effect obtainable through the application of social media to educational environment to actual class. This study picked out the class term of one semester(16 weeks case 1, 15 weeks of case 2) classes(blended learning) of 2 groups, one of each is A(teaching profession class) at H university and B (major class) at D university as the subject of this study, and then collected, analyzed and carried out the data from qualitative case study method with questionnaire, depth interview, and learners' reflection notes and observation. In doing so, elements of activity system in activity theory were identified subject, object, mediation tools, rules, community, and division of labor and analyzed facilitating factors and conflicting factors and finally suggested learning using conceptual model. This collected data was analyzed and interpreted by qualitative study and , so the results are as follows; First, learners regarded social media as a routine essential tool or medium in their life as well as they firmly expressed their concern on addiction of using social media. Connection between different media is one of character on social media and it has represent influence of social media on their life because of technical development of smartphone. Second, learning by using social media has some types of online interaction-focused on learning resources upload, class guide, affirmative communication, one to one interaction with function of chatting/ message, and interaction with link share. I suggested 6 elements on learning by using social media based on activity theory. It has two activity systems; focused on offline classroom environment and social media one. The previous one is related to traditional learning setting. I introduced elements with contrasting the two activity system. 'Tool' on social media expanded all types social media of relation, communication, collaboration and sharing as well as related application, and mobile technology. 'Subject' also has been wider and facebook friends accepted can be a learner or researcher eventually. Learning by using social media need require a new rule such as redefinition of 'like' button, time limit, and guide on technology and class news. 'Division of labor' on class has traditionally 'teacher-learner' and 'team leader-team member', which is virtual and divisional relation. However, learning by using social media is different that the relation changes horizontal and circular mode following by 'writer-comment participant-reader' and 'designer-user'. In doing so, community on learning by using social media represent more open and flexible. Finally, I suggest learning capacities as 'Object' of learning by using social media. Third, this study identified the factors that facilitate and disturb learning by using social media. Learners answer it has positive effect on technology interest, self-expression, respond speed, information share, familiarity with teacher and other learners, personal relation, respond amount, and interest on social issue. Facilitating factors on learning by using social media based on results analysis represent easy connection between media, ubiquitous access, rule for familiarity improvement, learning opportunity open, performance with practical problem, role as brainstorming with short comment, positive interaction with like button, and curiosity on rapid progress of digital environment. On the other hand, conflicting factors are consist of hardship of resource search, upload, revise, save, information noisy with easy connection between media, unfamiliarity of unclear information of learning participant, invasion of privacy, evasion of responsibility with common sharing and creation, and unfamiliarity and refusal of rapid progress of digital environment. In conclusion, the conceptual model for expansion of learning by using social media with instructional principles and learning capability. Instructional principle have ‘coexistence’, ‘confliction’, and ‘collaboration ’with traditional educational media environment and social media one. Moreover, ‘totality’, ‘thesis-antithesis-synthesis’, and ‘accumulation’ are suggested as macroscopic level of instructional principle for expansion of learning by using social media. Learning capacities consist of three sub factors: 'construction skill' which is creativity to identity themselves and appropriate knowledge and information, ‘influence skill’ which is skill to communicate with other through interaction, sharing, and collaboration and to diffuse the result to the society, and ‘reflection skill’ which is ability of analyzing credibility of reference source and suggest critical alternatives for problem-solving of themselves and their community. The above results provide implications on and design and practical level. Based on the results of analyses on the data through 6 component- tool, subject, rules, community, division of labor-and their relation, and facilitating factors and conflicting factors, conceptual model for expansion of learning by using social media included in learning capability-construction skill, influence skill, reflection skill-were suggested to learning by using social media. As a conclusion, it is required to systematically develop instructional designs addressing specific learning settings to facilitate learning by using social media.; The current concerns about social media in our society is hot. Many issued articles are pouring form the press and media turning people on social media greatly. Like this, social media affects various field in our society, as well as attracting many experts and corporations' interest, and the same is true of economic, industrial, cultural and educational fields. Social Media is the open online tool and media platform for sharing and participation of users opinion, experience, viewpoint, so general situation that is one-side flowing from production to consume doesn't act, and while use of two-way, user create contents use of sharing and participation. This social media include Blog, Social Network Service(SNS), Wiki, User Create Contents(UCC), Micro Blog, 5 types. In broad terms, Social Learning is self-learning that user sharing with cooperation and collective intelligence through Social Media, and in few wards Social Learning is learning for Social Media. The purpose of this research is to develop the conceptual model for expansion of learning by using social media focused on Media ecology and Activity theory in social media environment. The theoretical background of this study is major concepts and theories of media ecology and activity theory. This study has focused on the trend of the media studies as environment, namely ‘Media ecology’. On the assumption that media is the main cause of the social change, Media-ecology focuses to examine the impact of media on the society. Media-ecology concentrates on the invisible environment formed by the intrinsic character of media. It provide macroscopic, holistic viewpoint that catch on synergy effect arise from integrated use of various media and on experience as a whole bring from virtual reality. Also it helped awareness of latent influence on learner bring from usual use of social media. It is recently drawing full attention because of introduction of Social media and media study trend shift. Activity theory is a psychological and multidisciplinary theory a set of perspectives on practice that interlink individual and social level. Focused on the above two theories, I analyzed holistic situation of learning by using social media from instructional design, learning process, and to learning overcomes. Media ecology and activity theory in learning by using social media appear to be constructive in the sense that learners build their own understanding of knowledge while learning. In other words, it is a way of examining phenomena in the world by considering the relationships of agents, objects, means, and in the case of human collective activity, with naturalistic emphasis that offers a framework for describing activity and provides tools, subject, objectives, community, rules, and division of labor. It allows a variety of ways of analyzing phenomena and suggests import information to the analyst through the identification of contradictions. Contradictions reveal themselves as breakdown, conflicts, problems, tensions, or misfits between elements of an activity or between activities. The tensions have critical implications for tools, practices, and division of labor for the staff members. This study is aimed at suggestion for social media(especially facebook) using learning by applying the effect obtainable through the application of social media to educational environment to actual class. This study picked out the class term of one semester(16 weeks case 1, 15 weeks of case 2) classes(blended learning) of 2 groups, one of each is A(teaching profession class) at H university and B (major class) at D university as the subject of this study, and then collected, analyzed and carried out the data from qualitative case study method with questionnaire, depth interview, and learners' reflection notes and observation. In doing so, elements of activity system in activity theory were identified subject, object, mediation tools, rules, community, and division of labor and analyzed facilitating factors and conflicting factors and finally suggested learning using conceptual model. This collected data was analyzed and interpreted by qualitative study and , so the results are as follows
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136276http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420311
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Ph.D.)
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