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효과적인 주간연속2교대제 도입 방안에 관한 연구

Title
효과적인 주간연속2교대제 도입 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Effective Introduction of the One-Day Two-Shifts System:Focused on the Automotive Company K
Author
김병균
Alternative Author(s)
Kim byeong kyeun
Advisor(s)
정요섭
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
<국문요지> 자동차부품산업은 자동차산업의 경쟁력을 결정하는 기반산업이다. 최근 자동차부품업체에서 근무형태 변경이 제기되고 있는 시점에서 K사의 노․ 사는 2005년 임금협상 과정에서 제반사항에 대해 공동연구 후 노․ 사합의를 통해 2009년 1월부터 주간연속2교대제를 실시하기로 합의하였다. 주간연속2교대제 시행으로 인한 종업원의 임금 및 회사의 생산량 감소에 대한 대응방안에 대하여 노․ 사합의 하기로 하였으나 6년이 지난 2012년 현재까지 구체적인 내용에 대해서는 합의점에 이루지 못하고 있으며 매년 임금 및 단체협상 과정에서 원론적인 합의만 이루어지고 있는 상황이다. K사의 노․ 사가 2005년 임금협상에서 주간연속2교대제 시행에 합의하게 된 배경을 살펴보고 당시 종업원의 ‘삶의 질 향상’과 ‘건강권 확보’에 대한 노동조합의 요구를 회사가 받아들여 합의를 하게 되었다. 더욱 중요한 사실은 현대자동차의 경우 2003년 주간연속2교대제로 전환을 요구하여 노․ 사가 공동연구하기로 하였으며, 2005년 임․ 단협 과정에서 주간연속2교대제 시행을 합의하였다는 것이다. K사의 합의 내용을 보면 주간연속2교대 실시에 따른 노동시간 감소로 인한 종업원의 임금감소 및 회사의 생산량 감소에 대한 대응방안을 마련하기로 하였다. 이 내용은 주간연속2교대를 실시하게 될 경우 노동시간 감소로 인해 종업원의 임금손실이 불가피하게 될 것이고 회사 또한 생산량 감소로 인하여 비용 및 대당 판매가격 상승과 함께 시장 경쟁력이 감소 될 것을 우려하여 그 대안을 마련하고자 한 것이다. 이 문제가 바로 K사의 주간연속2교대제 합의 후 현재까지 시행되지 못하는 가장 큰 요인이라 할 수 있을 것이다. 본 연구는 기아자동차 노․ 사가 주간연속2교대제 합의 이후 현재까지 구체적인 합의안을 만들지 못한 이유가 무엇인지 살펴보고, 주간연속2교대제 시행을 위하여 노․ 사가 어떠한 과제를 선결해 나가야 할 방향을 제시하고 주간연속2교대제의 원활한 시행 방안에 대하여 살펴본다. 첫째, 소위 ‘3무원칙’으로 표현되는 노동자의 건강권 확보, 노동강도의 강화 반대, 고용안정의 확보 등을 핵심적인 목표로 설정하는 것에 대해 대부분 동의하고 있음에도 불구하고, 노동조합의 경우 최대한의 임금보전과 물량보전에 집착할 수밖에 없는 현실적 고민을 해결해야 한다. 둘째, 주간연속2교대제의 즉각적이고 일률적인 도입이 가능한가에 대한 노․ 사간의 합의점을 찾아야 한다. 셋째, 임금보전방식과 월급제 도입방안은 노․ 사간에 가장 첨예하게 대립하였던 부분에 대한 해결 방안을 제시한다. 넷째, 주간연속2교대제의 도입은 노동시간과 가동시간의 축소를 전제로 하고 있기 때문에 현재수준의 생산물량을 어떻게 보전할 것인지에 대한 노․ 사간의 보완점을 도출해 내야 한다. 다섯째, 완성차에서 주간연속2교대제의 도입이 사내협력업체와 부품업체 노동자에게 어떤 영향을 미칠 것인지에 대한 논란이 되는 점을 보완하고 이를 어떻게 해결해야 할지에 관한 구축방안을 제시한다. | A Study on the Effective Introduction of the One-Day Two-Shifts System -Focused on the Automotive Company K- Kim, Byeong Gyun Dept. of Business Administration The Graduate School of Business Management Hanyang University Advised by Professor Yosup Chung, Ph.D. Manufacturing parts is one of decisive industries which affects the competitiveness of the automobile industry and the working system has become key issue in order to persue more effectiveness and productiveness. Since 2009 Company K has agreed to apply weekly 2-shift system, however, it has not been effectively worked until this year(2012). There are few problems that needs to be alternately planned for the loss of labour hours which leads lower income for the workers and the less productiveness for the factory. This study, therefore, aims to define the specific reasons why the weekly 2-shift system has not been agreed in actual factory system, find the way to solve the problems to settle down this system. There are five issues in this paper. Although the three primary rights of labour guarantees health, limited labour intensity and employment stability, the labour union in fact only can demand the least payment and conservation of production. The reason of this matter would be studied. Secondly, the specific period to apply weekly 2-shift system should be agreed between the company and the labour union. Thirdly, both sides have to consult the preservation of payment and monthly payment system that has been the biggest issue. Fourthly, weekly 2-shift system leads less working hours and production there should be the alternative for the system in order to maintain the current supply. Lastly, it should be further studied on the effects of weekly 2-shift system in the completed vehicle factory that would also influence other chains such as cooperations and parts manufacturer to minimize the problems.; A Study on the Effective Introduction of the One-Day Two-Shifts System -Focused on the Automotive Company K- Kim, Byeong Gyun Dept. of Business Administration The Graduate School of Business Management Hanyang University Advised by Professor Yosup Chung, Ph.D. Manufacturing parts is one of decisive industries which affects the competitiveness of the automobile industry and the working system has become key issue in order to persue more effectiveness and productiveness. Since 2009 Company K has agreed to apply weekly 2-shift system, however, it has not been effectively worked until this year(2012). There are few problems that needs to be alternately planned for the loss of labour hours which leads lower income for the workers and the less productiveness for the factory. This study, therefore, aims to define the specific reasons why the weekly 2-shift system has not been agreed in actual factory system, find the way to solve the problems to settle down this system. There are five issues in this paper. Although the three primary rights of labour guarantees health, limited labour intensity and employment stability, the labour union in fact only can demand the least payment and conservation of production. The reason of this matter would be studied. Secondly, the specific period to apply weekly 2-shift system should be agreed between the company and the labour union. Thirdly, both sides have to consult the preservation of payment and monthly payment system that has been the biggest issue. Fourthly, weekly 2-shift system leads less working hours and production there should be the alternative for the system in order to maintain the current supply. Lastly, it should be further studied on the effects of weekly 2-shift system in the completed vehicle factory that would also influence other chains such as cooperations and parts manufacturer to minimize the problems.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136177http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420756
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GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS MANAGEMENT[E](기업경영대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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