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dc.contributor.advisor이정연-
dc.contributor.author김석영-
dc.date.accessioned2020-03-10T01:28:04Z-
dc.date.available2020-03-10T01:28:04Z-
dc.date.issued2012-08-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136170-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420489en_US
dc.description.abstract<국문요약> 자동화 부품산업은 산업용 자동화 기기산업의 근간을 이루고 있으며 전 산업분야에 걸쳐 생산자동화 라인을 구축한 제조업체에서는 필수불가결한 구성요소 일뿐 아니라 제조업의 생산성과 품질 경쟁력을 결정하는 기술선도 산업이라고 할 수 있다. 국내 자동화부품산업 시장은 선진국시장에 비해 경쟁이 상대적으로 치열하며, 국내메이커 및 해외 메이커들의 기술개발, 품질개선, 가격인하 등을 통해 시장점유 확대를 위해 치열하게 경쟁하고 있는 상황이다. 자동화부품 해외 메이커인 S사의 한국지사장직을 수행하고 있는 경영자로서 해외메이커의 시각으로 국내자동화부품시장에서의 사업을 수행하며 여러 측면에서 절실하게 느낀 문제점, 즉 품질, 가격, 납기에 대한 경쟁력 약화에 대해 기술하였으며, 서비스와 고객 대응의 미흡한 부분 및 국내 판매법인 으로서의 한계점에 대해 여러 가지 문제점들을 제기 했다. 품질경쟁력 측면에서는 일부 사용자 자동화 라인 특성으로 첫째 (2~3년 라인 설비 개조 및 교체) 수명이 과도하게 우수한 제품이 필요 없다는 점, 둘째 내구성과 수명이 길어 교체 및 추가 신규 구매 발생을 저해 한다는 점 및 셋째 평상시 고장이 잘 발생하지 않기 때문에 고객사 보전요원들이 제품에 대해 잘 인지하지 못한다는 점 (막상 트러블 발생 시 대처에 어려움)에 대해 문제를 제기 했다. 가격경쟁력 측면에서는 첫째 고객들은 일반적으로 품질보다 우선 저렴한 판매 가격을 먼저 고려한다는 점, 둘째 수주를 하려 가격경쟁을 하다보면 한국지사 마진 감소로 수익 구조가 악화된다는 점, 셋째 사용자들은 S사 제품은 무조건 비싸다는 선입견을 갖게 된다는 점에 대해 문제를 제기 했다. 납기경쟁력 측면에서는 첫째 제품의 수가 무려 28,000 가지 이상이라 모든 제품의 제고확보는 원칙적으로 불가능하다는 점과 둘째 신속한 납기를 위해 재고 수량 증가 시키면 악성재고 화 가능성이 존재한다는 위험성 및 셋째 고객이 원하는 납기가 불가능 해 잃는 수주가 빈번히 발생 하지만 독일본사는 오히려 국내지사 재고수량의 경감 을 요구한다는 점에 대해 문제를 제기 했다. 이에 따른 각 부분의 경쟁력제고방안을 제안 하였는데, 품질과 가격적인 측면에서는 제품별 Segmentation 구분하여 고객과 사용자에 Level에 맞는 Targeting을 통한 Positioning을 가져가는 국내 자동화 시장에서의 STP전략의 고려 및 검토할 것을 제안하며, 또한 국내 경쟁사가 취약한 기술개발 및 신기술 분야에 집중 투자하여, 열악한 환경이나 특수한 상황에 적용 되어야 하는 제품들을 공급하여 시장을 선점 해 버리는 제고방안을 제안 한다. 납기 적인 취약한 점을 보완, 극복하기 위해서는 독일본사차원에서 선택과 집중 전략을 채택하여 주력제품을 선별, 소위 SGP (S Global Product)를 선정하여 제품군중 주력 제품군의 생산을 비교적 집중시켜 제작 시간 단축을 통한 납기 단축을 실현 시킬 수 있는 방안 및 국내 법인이 판매법인 으로서의 한계를 극복하기 위해서는 중장기적인 경쟁력 제고방안으로서 아시아에 또는 한국에 생산기지 또는 물류기지를 설립하는 방안을 제안 한다. 서비스 와 고객대응 미흡에 대해서는 혼합판매 (Mix Sales) 유통구조를 확대 하는 방법을 제안 한다. 즉, 소량 다품종의 재품을 취급하면서 전국에 산재한 다양한 고객의 요구와 요청사항, 문제점에 대해 신속, 정확하게 대응하기 위한 방책이다. 또한 기술인력 확충 및 대리점, 고객/사용자 교육 강화다. 독일본사에서 정기적인 교육 프로그램이 있는데 적극적으로 활용하여, 비용이 들지만 자체 및 외부 인력의 교육기회를 부여 하는데 있다. 그런 단 회성 비정기적인 교육 외에 사업장에 Show Room과 교육장을 신설하여 상설 적으로 내, 외부 인력에게 교육의 기회를 제공하는 경쟁력 제고방안을 제안 한다.|ABSTRACT A Study on the Enhancement of the Competitive Power of Automation Components Industry - With Emphasis on Case Study of S Company Kim, Suk Young Dept. of Business Administration The Graduate School of Business Management, Hanyang University In this Master thesis in the first and second chapter I look into general range of products and situation of the automation components industry in korean market. Then in the third chapter as a korean Branch of a foreign manufacturer of the automation components about the company presented. I have presented general information like production plant, location, sales(turnover), number of the employees worldwide, product range, functional principle as well as usage of the products, share of the market and sales ways in korean market. I have listed about weakness and problems, which we in korean market have, main focus of quality, price and delivery time by sight. Besides, also a lack of the property about customer response as well as after service. Afterwards limitation of the Korean branch, which has a small organization and sales function, adverse is responsible for the whole country of Korea. In the fourth chapter I have suggested possible methods in the short & middle term for the increase of the competition force of the automation components industry for company in korean market. But most of the suggestions could be realizable, if headquarter will take a part and approve the suggestions. Finally in the last chapter i have summarized the suggestions. As i already to accent, for the conversion of the methode, it is urgent necessary the understanding and take a part of headquarter. For this study i refer to the several literature and already existing studies about similar subjects, but mainly company owned data and informations.; ABSTRACT A Study on the Enhancement of the Competitive Power of Automation Components Industry - With Emphasis on Case Study of S Company Kim, Suk Young Dept. of Business Administration The Graduate School of Business Management, Hanyang University In this Master thesis in the first and second chapter I look into general range of products and situation of the automation components industry in korean market. Then in the third chapter as a korean Branch of a foreign manufacturer of the automation components about the company presented. I have presented general information like production plant, location, sales(turnover), number of the employees worldwide, product range, functional principle as well as usage of the products, share of the market and sales ways in korean market. I have listed about weakness and problems, which we in korean market have, main focus of quality, price and delivery time by sight. Besides, also a lack of the property about customer response as well as after service. Afterwards limitation of the Korean branch, which has a small organization and sales function, adverse is responsible for the whole country of Korea. In the fourth chapter I have suggested possible methods in the short & middle term for the increase of the competition force of the automation components industry for company in korean market. But most of the suggestions could be realizable, if headquarter will take a part and approve the suggestions. Finally in the last chapter i have summarized the suggestions. As i already to accent, for the conversion of the methode, it is urgent necessary the understanding and take a part of headquarter. For this study i refer to the several literature and already existing studies about similar subjects, but mainly company owned data and informations.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title자동화 부품산업의 경쟁력 제고방안에 관한 연구 - S사를 중심으로 --
dc.title.alternativeA Study on the Enhancement of the Competitive Power of Automation Components Industry - With Emphasis on Case Study of S Company --
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김석영-
dc.contributor.alternativeauthor金錫楹-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak기업경영대학원-
dc.sector.department경영학과-
dc.description.degreeMaster-
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GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS MANAGEMENT[E](기업경영대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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