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중저가브랜드 패키지디자인의 미니멀 현상에 관한 연구

Title
중저가브랜드 패키지디자인의 미니멀 현상에 관한 연구
Other Titles
A Study of Minimal Phenomenons of Reasonable Price Brands-Package Design : Focusing on Private Brands in Discount Stores
Author
진주
Advisor(s)
김응화
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
디자인은 시장을 통하여 소비자들에게 선택 받으며 시장의 흐름에 따라 영향을 받는 경제적 활동의 일부분이다. 세계경제가 어려워지면서 우리 생활과 밀접한 백화점, 대형마트, 길거리 등에 판매되고 있는 생필품, 의류, 심지어 고가의 가구, 가전 등 많은 브랜드들이 중저가를 외치며 소비자들을 유혹하고 있다. 중저가브랜드라 하여 저 품질의 값싼 이미지만 가지고 있는 것이 아니라 때로는 효과적인 패키지디자인으로 고급스러운 이미지를 가질 수도 있다. 고급브랜드와 중저가브랜드의 제품사양이 동일하다면 저렴한 쪽을 선호하는 경향이 짙어지면서 PB상품 패키지디자인에 주목하고 있다. 디자인은 판매에 보다 직접적인 영향을 가지는 경쟁 우위요소로 간주되어 일반 제품과 차별화하는 효과적인 방안이다. 때문에 중저가브랜드를 기업의 이미지 향상 차원에서 패키지디자인의 미니멀현상과 함께 생각해 봐야한다. 미니멀 현상이란 미니멀리즘의 영향을 받아 어떠한 이미지나 사물의 조형요소를 최소화하기 위하여 대상을 기본적인 구조로 되돌려 놓고, 부분보다 전체를 강조하면서 관람자가 이것을 보고 형태의 본질적인 요소를 바로 지각할 수 있도록 단순한 색채와 크기로 강조하여 나타내는 것을 말한다. 단순한 기하학적 형태의 반복이 주를 이루며, 기하학적인 형태의 제시로 분명함을 느끼게 해 줌으로써 간결함에서 느껴지는 명확한 느낌과 엄격함을 전달해 준다. 반복성은 어떠한 계층적 관계에 있어서 이를 허용하지 않고, 비관계적 구도를 형성함으로써 동일한 물체를 같은 모양, 같은 크기로 쌓아 올리거나 늘어 놓아가며 반복적인 구성방식을 취한다. 본 연구에서는 국외 대형마트인 미국 월마트, 영국 테스코, 일본 이온과 국내 대형마트인 이마트, 홈플러스, 롯데마트의 식품군 중간 가격대를 형성하는 PB상품 패키지디자인 현황을 조사·분석하였다. 연구 방법은 해외 대형마트는 인터넷과 문헌을 통한 자료를 토대로 조사하였고, 국내 대형마트는 방문조사 및 제품 구매를 통한 현황조사로 진행하였다. 패키지디자인 구성요소 중 시각적인 분석을 통하여 미니멀 현상을 검토해보았다. Great Value는 기본적으로 로고에 쓰인 색을 적극 활용하는 단순성과 반복성의 모습을 볼 수 있었으며, 로고를 크게 넣는 일관된 패키지디자인 시스템을 갖추고 있었다. TESCO는 브랜드 로고, 일러스트레이션, 포장용기 등의 시각적 요소를 잘 활용하고 있으며 컬러풀한 색상과 브랜드 로고타입으로 한눈에 테스코 PB상품 이라는 것을 알 수 있는 단순성과 명료성을 보인다. TOPVALU는 중앙상단에 로고타입과 그 밑으로 제품명이 오면서 하나의 큰 이미지로 볼 수 있게 명료성과 반복성을 주어 디자인하고 있다. E-MART는 전체적으로 깔린 하얀색 배경이 깔끔하고 단순해 보이지만 일러스트레이션을 크게 넣어 디자인이 복잡해졌다. 좋은상품은 제품용기 또는 포장제의 성격이나 색상에 따라 브랜드 로고 색상도 다양하게 적용되고 있어 일관된 컬러의 적용이 주는 아이덴티티의 힘이 다소 약해 브랜드 구분이 어렵다. CHOICE L은 제품 상·하단에 PB Bar가 기본으로 배열된 레이아웃을 갖추고 있고, Bar적용이 인쇄 도수를 올려 가격부담을 안고 있다. 국내 3사의 상품들은 대부분 일러스트레이션이 들어가 있다. 일러스트레이션만 제거하여 레이아웃을 다시 한다면 더욱 단순한 구조의 명료성이 강한 디자인이 될 것이다. 또한, 인쇄 도수를 줄여 가격을 낮추는 것도 패키지디자인 미니멀의 경쟁력이라 할 수 있다. 이처럼 상황에 따라 디자인은 변하며 중저가브랜드의 소비가 늘면서 새로운 창출 역시 어느 때 보다 더 큰 가능성으로 열려있는 이때, 미니멀이 일반생활 속으로 보다 빠르고 누구나 부담 없이 향유할 수 있도록 영향을 주고 있다. 무조건적인 미니멀이 아니라 필요에 따라서 유동적으로 적용하는 것이 이시대의 효과적인 패키지디자인의 미니멀 현상이라 할 수 있다. 더 나아가 미니멀 특성을 이용하여 대형마트 자체의 브랜드이미지 개선으로 기업 가치의 상승효과를 기대할 수 있다.|A design is a part of economic activity which can be chosen by consumers through a market and would be affected by a flow of the market. According to a fall of world economy, many brands such as daily necessaries, garments, even expensive furnitures and home appliances which are being sold at the department store, wholesale store and street that are very close to our life seduce consumers, emphasizing reasonable prices. Reasonable price brands do not just have low-quality images, but can have high-class images by efficient package designs. When a product specification between a high-class and reasonable price brands are equal, the latter is likely to be chosen. So PB product-package design attracts public attention. A design is a effective way because it is regarded as a superiority of competition which has an direct influence on sales. Thus we have to consider reasonable price brands with minimal phenomenons of package design in a view of improvement of enterprise's images. A minimal phenomenon means that it restores some images and shapes of things to a basic structure, and emphasizes the whole than a part. So it emphasizes simple colors and sizes in order that a spectator perceives essence of a shape by observing. It consists of repetition of simple geometric shapes and transmits definite and strict senses through the repetition for a brevity. The repetition doesn't allow any relationship of a class and makes non-relational systems, and takes a repetitive composing way. In this study, I have investigated and analyzed a present condition of PB product-package design which takes up middle prices of groceries in Wall-mart of U.S.A, TESCO of U.K, Ion of Japan and domestic wholesale stores such as E-mart, Homeplus, and Lotte-mart. I have used internet and documents for foreign wholesale stores ,and also used visiting researches and present condition researches by purchase of products. I investigated minimal phenomenons through a visual analysis of package designs. Basically Great Value makes the best use of colors in the logotype, meaning simplicity and repetition, and has a coherent package design system by putting a big logo. TESCO makes the best use of visual elements such as a logo, illustration and container, and has simplicity and clearness with TESCO PB products by colorful color tones and brand logotypes. TOPVALU designs a big image which has a logotype on mid-top and product name below it, making clearness and repetition. Though E-Mart makes clear and simple through a totally white background, it looks complex due to a big illustration. 'Joeunsangpum' has so different colors and brand logos for containers that makes an identity weak in spite of consistent colors. CHOICE L has a layout arranged PB Bar on the top and bot, and the Bar makes a burden of price. Three domestic stores' products mostly have illustrations. It can be a much simpler design with clearness if the illustrations are removed. Also a decrease of printing frequency and low price are the competitive power of a minimal. In this way, designs can be changed by conditions, and now new possibility for consumption of reasonable price products are available. Similarly minimal has an strong influence on daily lives, so not an unconditional but mobile application is needed and effective now. Moreover, a character of minimal can raise a value of enterprise through an improvement of brand images.; A design is a part of economic activity which can be chosen by consumers through a market and would be affected by a flow of the market. According to a fall of world economy, many brands such as daily necessaries, garments, even expensive furnitures and home appliances which are being sold at the department store, wholesale store and street that are very close to our life seduce consumers, emphasizing reasonable prices. Reasonable price brands do not just have low-quality images, but can have high-class images by efficient package designs. When a product specification between a high-class and reasonable price brands are equal, the latter is likely to be chosen. So PB product-package design attracts public attention. A design is a effective way because it is regarded as a superiority of competition which has an direct influence on sales. Thus we have to consider reasonable price brands with minimal phenomenons of package design in a view of improvement of enterprise's images. A minimal phenomenon means that it restores some images and shapes of things to a basic structure, and emphasizes the whole than a part. So it emphasizes simple colors and sizes in order that a spectator perceives essence of a shape by observing. It consists of repetition of simple geometric shapes and transmits definite and strict senses through the repetition for a brevity. The repetition doesn't allow any relationship of a class and makes non-relational systems, and takes a repetitive composing way. In this study, I have investigated and analyzed a present condition of PB product-package design which takes up middle prices of groceries in Wall-mart of U.S.A, TESCO of U.K, Ion of Japan and domestic wholesale stores such as E-mart, Homeplus, and Lotte-mart. I have used internet and documents for foreign wholesale stores ,and also used visiting researches and present condition researches by purchase of products. I investigated minimal phenomenons through a visual analysis of package designs. Basically Great Value makes the best use of colors in the logotype, meaning simplicity and repetition, and has a coherent package design system by putting a big logo. TESCO makes the best use of visual elements such as a logo, illustration and container, and has simplicity and clearness with TESCO PB products by colorful color tones and brand logotypes. TOPVALU designs a big image which has a logotype on mid-top and product name below it, making clearness and repetition. Though E-Mart makes clear and simple through a totally white background, it looks complex due to a big illustration. 'Joeunsangpum' has so different colors and brand logos for containers that makes an identity weak in spite of consistent colors. CHOICE L has a layout arranged PB Bar on the top and bot, and the Bar makes a burden of price. Three domestic stores' products mostly have illustrations. It can be a much simpler design with clearness if the illustrations are removed. Also a decrease of printing frequency and low price are the competitive power of a minimal. In this way, designs can be changed by conditions, and now new possibility for consumption of reasonable price products are available. Similarly minimal has an strong influence on daily lives, so not an unconditional but mobile application is needed and effective now. Moreover, a character of minimal can raise a value of enterprise through an improvement of brand images.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136098http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420583
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GRADUATE SCHOOL OF INNOVATION[E](이노베이션대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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