418 0

iBooks 활용이 고등학생의 영어 읽기 능력 및 정의적 태도에 미치는 영향

Title
iBooks 활용이 고등학생의 영어 읽기 능력 및 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect of iBooks upon English Reading Ability and Attitude of High School Students
Author
이환승
Alternative Author(s)
Hwan Seung Lee
Advisor(s)
권성호
Issue Date
2013-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문 초록 iBooks 활용이 고등학생의 영어 읽기 능력 및 정의적 태도에 미치는 영향 이 환 승 교육공학 전공 본 연구는 고등학교 현장에서 사용되는 디지털교과서가 학생의 학습을 위한 것이기 보다는 주로 교사의 수업을 보조하는 수단으로 사용되고 있는 현실에 대한 문제의식과 앞으로 디지털교과서가 나아가야 할 방향에 대한 기대감에서 시작되었다. 현재 고등학교 현장에서 사용되고 있는 디지털교과서는 교사가 수업을 진행하면서 활용하도록 하기 위하여 출판회사에서 제작하여 CD로 제공되는 PC기반의 참고서형 디지털교과서와 서책형 교과서를 PDF파일 형식으로 변환하여 교사와 학생이 수업 및 학습에 활용하도록 하기 위한 e-교과서로 크게 나누어진다고 볼 수 있다. iBooks는 이러한 두 가지 형태의 디지털교과서의 장점을 모두 가지고 있는 새로운 디지털교과서 플랫폼인데, 이를 활용하여 영어 읽기 학습을 진행했을 때 학습자에게 어떤 영향을 미칠 것인지를 규명하는데 연구의 초점을 맞추었다. 따라서, 디지털교과서로서의 iBooks 활용이 고등학생의 영어 읽기 능력과 영어 읽기 학습에 대한 정의적 태도에 어떤 영향을 미치는지를 규명하는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, iBooks 활용이 고등학교 영어 읽기 능력에 어떤 영향을 미치는가. 둘째, iBooks 활용이 고등학교 영어 읽기에 대한 정의적 태도에 어떤 영향을 미치는가. 셋째, iBooks를 활용한 고등학교 영어 읽기 학습에 대한 학생들의 만족도는 어떠한가. 이를 위해 본 연구자는 특정 단원의 읽기 학습내용을 서책형 교재와 e-교과서, 그리고 iBooks를 활용하여 학습하는 세 집단으로 나누어 각각의 교과서를 활용하여 학습한 전·후의 영어 읽기 능력과 정의적 태도의 변화를 분석하였고, 실험이 모두 끝난 후에 e-교과서와 iBooks를 활용한 비교집단과 실험집단을 대상으로 만족도 검사를 실시하였다. 본 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, iBooks 활용은 고등학교 영어 읽기 능력 향상에 도움이 되며, 특히 상향식 읽기 과제 해결과 하위권 학생의 읽기 능력 향상에 크게 도움이 된다. 둘째, iBooks 활용은 영어 읽기 학습에 대한 정의적 태도에 긍정적인 영향을 미치며, 특히 하위권 학생들의 정의적 태도에서 큰 변화가 일어났다. 셋째, iBooks를 활용하여 학습한 학생들은 e-교과서를 활용한 학생들에 비해 시스템만족도와 교육만족도 전반에서 더 높은 결과가 나왔다. 위의 결과는 iBooks를 활용한 자기주도적으로 반복 학습을 할 수 있도록 하여 상향식 읽기 과제 해결에 도움이 되며, 특히 하위권 학생들에게 자기주도성과 자신감, 동기부여를 제공하여 학습의 효과를 높이는 결과가 나왔음을 알 수 있었다. iBooks의 활용은 iBooks Author를 활용한 제작 단계부터, 출판, 배포에 이르기까지 교사가 손쉽게 직접 참여할 수 있다는 장점이 있지만, 국내의 실정에 맞는 플랫폼의 개발이 시급한 현실이다. 기존의 디지털교과서의 문제점을 보완하면서 iBooks와 같은 좋은 사용자환경을 제공하고 학습자들이 사용하기 편리한 학습자 중심의 디지털교과서 개발에 관한 연구가 더 많이 이루어 져야 할 것이다.|Abstract A Study on the Effect of iBooks upon English Reading Ability and Attitude of High School Students Hwan Seung Lee (MA in Educational Technology) Advised by Sung Ho Kwon Ph.D Graduate School of Education Hanyang University This study was motivated by the awareness of the problem that the current application of digital textbooks in high school context is practically available to teachers, not to students. Through this study, it is expected that the future application of digital textbooks may expand to students by suggesting possible models of user-oriented digital textbook. iBooks Textbook was suitable for the study because it supplemented the weaknesses of traditional digital textbooks in Korea: (a) teacher-oriented classroom teaching aid, not student-oriented, (b) limitation of future modification of the textbook, (c) lack of interaction that maximizes learning experience. The purpose of the study is to explore the effect of the application of iBook upon English reading ability and attitude of high school students. To accomplish the goal of the study, three major factors were considered: (a) effects on English reading ability, (b) effects on affective attitude on English reading, (c) satisfaction of the application of iBooks. Overall result of the study is that application of iBooks (a) has positive effect on English reading ability to high school students (especially to lower level students and for bottom-up reading tasks), (b) has meaningful effect on students attitude on English reading, and (c) offers high level of satisfaction to students. It is expected that further research on development and application of user(students and teachers)-oriented digital textbook is followed by succeeding researchers.; Abstract A Study on the Effect of iBooks upon English Reading Ability and Attitude of High School Students Hwan Seung Lee (MA in Educational Technology) Advised by Sung Ho Kwon Ph.D Graduate School of Education Hanyang University This study was motivated by the awareness of the problem that the current application of digital textbooks in high school context is practically available to teachers, not to students. Through this study, it is expected that the future application of digital textbooks may expand to students by suggesting possible models of user-oriented digital textbook. iBooks Textbook was suitable for the study because it supplemented the weaknesses of traditional digital textbooks in Korea: (a) teacher-oriented classroom teaching aid, not student-oriented, (b) limitation of future modification of the textbook, (c) lack of interaction that maximizes learning experience. The purpose of the study is to explore the effect of the application of iBook upon English reading ability and attitude of high school students. To accomplish the goal of the study, three major factors were considered: (a) effects on English reading ability, (b) effects on affective attitude on English reading, (c) satisfaction of the application of iBooks. Overall result of the study is that application of iBooks (a) has positive effect on English reading ability to high school students (especially to lower level students and for bottom-up reading tasks), (b) has meaningful effect on students attitude on English reading, and (c) offers high level of satisfaction to students. It is expected that further research on development and application of user(students and teachers)-oriented digital textbook is followed by succeeding researchers.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/134479http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420895
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE