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로드노이즈 저감을 위한 차량 현가계의 전달경로 해석 및 개선

Title
로드노이즈 저감을 위한 차량 현가계의 전달경로 해석 및 개선
Other Titles
Transfer Path Analysis and Improvement of Vehicle Suspension System for Road Noise Reduction
Author
박진수
Alternative Author(s)
Park, Jin Su
Advisor(s)
오재응
Issue Date
2013-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
설계 및 제작 기술의 발전에 따른 차량의 고급화로 인해 승차감 향상 및 저소음화에 대한 요구는 날로 증가하고 있다. 로드노이즈는 일반적인 주행 상황에서 소비자에게 가장 많은 빈도로 노출되어 있는 현상으로 로드노이즈에 의한 실내소음은 운전자에게 불쾌감을 조성하여 승차감 및 제품 인지도를 저하시킬 수 있기 때문에 저감할 필요가 있으며, 이에 앞서 로드노이즈의 진동 특성과 소음원을 규명할 필요가 있다. 차실내 소음은 전달경로 특성에 따라 구조기인과 공기기인 소음으로 구분되는데, 차량 운행시에 발생하는 로드노이즈에서 중저 주파수 대역(0~500Hz)은 타이어에 입력된 노면 가진이 현가계를 path로 하여 body를 가진하여 발생하는 구조기인 소음이다. 따라서 로드노이즈에 의한 차실내 소음을 효과적으로 저감시키기 위해서는, 노면 가진 진동이 차륜을 포함한 현가계를 통해 전달되는 경로를 파악하고, 운전자에게 영향을 미치는 구조기인 전달 특성을 파악하여, 현가 장치의 구조를 근본적으로 개선할 필요가 있다. 본 연구에서는 다차원 스펙트럼 해석법을 적용한 전달경로 해석 및 모달테스트를 통해, 로드노이즈에 대한 차량 현가계의 원인을 규명하였다. 또한 효과적인 로드노이즈의 저감 방법의 일환으로, 복잡한 시험을 거치지 않고, 간단하고 빠른 예측을 하기 위한 FE 모델의 구성과 FE simulation을 수행하여 개선안을 도출하였으며, 프로토타입의 제작 및 주행 실험을 통해 저감 성능을 확인하였다. |Recently, Due to the high quality of the vehicle according to design and production technology development, demand for ride quality and noise reduction is increasing day after day. In normal driving situations, the road noise is a phenomenon that consumers are exposed to the most frequently, and there is a need to be reduced because it can degrade the ride quality and product awareness. Road noise is known to be the representative structure borne noise, appears to be passed through the suspension system including the wheels. Therefore, prior to the effective improvement, there is a need to analyze the transfer path and characteristics of road noise and identify the main factors affecting driver on suspension system. In this paper, the transfer path identification of road noise on suspension system was performed by using the multi-dimensional spectrum analysis method(MDSA), and improved the part of suspension system. In order to improvement, CAE technique using finite element analysis method was used to redesign and analyse the dynamic characteristics of the part on suspension system.; Recently, Due to the high quality of the vehicle according to design and production technology development, demand for ride quality and noise reduction is increasing day after day. In normal driving situations, the road noise is a phenomenon that consumers are exposed to the most frequently, and there is a need to be reduced because it can degrade the ride quality and product awareness. Road noise is known to be the representative structure borne noise, appears to be passed through the suspension system including the wheels. Therefore, prior to the effective improvement, there is a need to analyze the transfer path and characteristics of road noise and identify the main factors affecting driver on suspension system. In this paper, the transfer path identification of road noise on suspension system was performed by using the multi-dimensional spectrum analysis method(MDSA), and improved the part of suspension system. In order to improvement, CAE technique using finite element analysis method was used to redesign and analyse the dynamic characteristics of the part on suspension system.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/134221http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000421320
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