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미얀마 종교관광 특성에 관한 연구

Title
미얀마 종교관광 특성에 관한 연구
Other Titles
Research regarding Myanmar Religious Tourism Character : Based on comparison between Scared and Secular Tourism Motivation
Author
저윈태
Alternative Author(s)
Zaw Win Htet
Advisor(s)
김남조
Issue Date
2013-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문요지 관광이 19세기 산업혁명과 21세기 정보혁명을 거치면서 현재까지 급격한 변화를 겪어 왔다. 최근 인터넷의 발달, 세계화와 교통수단의 편리함 등은 비교적 오지였던 성지들이 관광자원으로 새롭게 부각하게 되는 상황이며 대중관광의 목적지로도 선호되고 있다. 1993년부터 불교성지순례가 본격 시작되었고 인도시장은 해외불교시장중의 대표적이라 할 수 있다. 반면 2,500년 불교역사를 가지고 있고 불교문화재를 많이 소유하고 있는 미얀마는 2010년까지의 폐쇄적인 정책 때문에 관광객들이 많이 찾는 나라 중의 하나는 아니다. 그런 상황에도 불구하고 매년 미얀마의 대표적인 불교관광지를 찾는 외국인들이 늘어나고 있는 반면에 미얀마 불교관광을 대상으로 하는 연구는 거의 없는 상태이다. 미얀마는 불교국가라 내국인 같은 경우는 종교적 동기로 주로 방문하는 것이 분명하다. 반면에 같은 불교 문화권에 있는 관광객들은 물론 타 문화권에 있는 관광객들은 미얀마 종교관광에 있어 종교적 혹은 신성한 동기를 갖고 방문을 하는지 일반적인 목적 혹은 세족적인 동기를 가지고 방문을 하는지는 불분명하다. 본 연구는 외국인들이 종교관광에 참가하는 동기에 어떤 분류가 있는지 파악하고 동기에 따라 관광객의 동기 유형을 나누어 보고자 하였고 종교관광지를 구성하고 있는 매력이나 일반 관광지의 매력속성들은 어떤 것이면 나누어진 관광동기 유형에 따라 추구하는 매력속성과 만족도 간에는 어떤 영향관계가 있는지를 알아보기 위한 연구였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 이론고찰을 토대로 종교관광 및 성시준례, 그에 따른 참가동기와 종교관광지의 매력속성들 구성, 정리하였고 종교관광 만족도에 있어 다양한 이론을 도입하고 서술하였다. 따라서 본 연구에서는 미얀마의 대표적인 불교유적지이자 관광지인 BAGAN(바간)을 선정하여 관광지를 찾는 외국인관광객들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 신뢰도 분석과 요인분석으로 측정항목의 신뢰도와 타당도를 검증하였고, 연구가설을 검증하기 위해서는 차이분석(T-test)과 ANOVA분석을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 요인에 따른 관광동기(신성한·세속적)는 국적으로 볼 때 신성한 관광동기에 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 종교관광지 매력속성 중 종교적 도움에 있어 동양과 서양 간에 차이가 있는 것으로 나타났는데 이는 동양인들이 서양인보다 종교적 도움에 높이 인식하고 있는 것으로 확인 되었다. 셋째, 종교관광 참가동기 및 매력속성 간의 영향관계는 일반 관공의 목적을 가지고 오는 방문객들이 종교적 건축물이나 성지를 보는 즐거움 등 종교관광지 매력속성에 영향은 미친 것으로 나타났다. 넷째, 종교관광의 매력속성과 만족도간의 영향관계에서는 종교적 매력요소가 아닌 서비스, 편의성 및 관광지 환경 등은 만족에 영향을 미치지 못 한 것으로 나타났는데 이는 미얀마 호텔 관광부(Myanmar Government of Hotel and Tourism)실무자들에게 많은 유용한 자료가 되리라 생각한다. 본 연구에서는 대상지를 불교관광지로 정해서 진행하였고 결과를 종교관광으로 일반화시키는데 있어 무리가 있는 것으로 사료되어 타 종교관광지들과의 부교분석이 필요할 것이다. 이제 미얀마는 경제를 오픈하였으니 앞으로 여러 가지의 목적을 가진 관광객들이 많아질 테니 관광 분야별 연구가 필요할 것이다. |ABSTRACT Nowadays, a lot of Pilgrimage and interior of Religious holy land are changing to destination of Popular Tourist site because of developing of information technology, globalization and convenience of transportation. Since 1993, India open the Buddhist pilgrimage market and as represent the international Buddhist pilgrimage market. For the other side, Myanmar, is not one of the popular tourist country even owns 2,500 years of Buddhism history, a lot of Buddhist culture and heritage. Nevertheless, steadily, Tourists visiting Myanmar is growing and also hard to find the research that based on the Myanmar's Religious tourism. I Choose Baban for survey target because fo the biggest and famous Buddhist heritage tour site of Myanmar. The survey was conducted during August 2011 and to foreign visitors. The purpose of this research is to analyze and compare the tourism motivation that based on Scared and Secular motivation and also find any effected relationship and satisfaction between attractive properties that pursue depending on the type of tourist motivation. In order to achieve the study, the author put them in order, forming both the motivation of the Religious tourism , charm attributes of the Religious places, and described by introducing various theories with respect to both satisfaction and action intention. The results of study are summarized as follows: Firstly, the differences between scared motivation and Secular motivation by nationality. Secondly, the differences between the Eastern and Western religious tourists on Religious attractive attribute. It is seem like Eastern tourists recognize the religious help than Western. Thirdly, with respect to the influence relationship between Religious motivation and attractive attribute of tourist site, it is appeared Secular motivation effect the attractive properties of tourist site like Religious buildings and viewing pleasure of viewing the Religious area. Fourthly, with respect to the influence relationship between Tourist Satisfaction and attractive properties of tourist site, it is appeared none of Religious attractive properties like tourist service, convenience and environment are dose not effect on Tourist Satisfaction. This research should be a lot of useful material for Myanmar Hotel and Tourism practitioners and also useful for local company who to promote the tourist package. Key Word: Pilgrimage, Religious Tourism, Scared , Secular ,Motivation, Religious attractive attribute; ABSTRACT Nowadays, a lot of Pilgrimage and interior of Religious holy land are changing to destination of Popular Tourist site because of developing of information technology, globalization and convenience of transportation. Since 1993, India open the Buddhist pilgrimage market and as represent the international Buddhist pilgrimage market. For the other side, Myanmar, is not one of the popular tourist country even owns 2,500 years of Buddhism history, a lot of Buddhist culture and heritage. Nevertheless, steadily, Tourists visiting Myanmar is growing and also hard to find the research that based on the Myanmar's Religious tourism. I Choose Baban for survey target because fo the biggest and famous Buddhist heritage tour site of Myanmar. The survey was conducted during August 2011 and to foreign visitors. The purpose of this research is to analyze and compare the tourism motivation that based on Scared and Secular motivation and also find any effected relationship and satisfaction between attractive properties that pursue depending on the type of tourist motivation. In order to achieve the study, the author put them in order, forming both the motivation of the Religious tourism , charm attributes of the Religious places, and described by introducing various theories with respect to both satisfaction and action intention. The results of study are summarized as follows: Firstly, the differences between scared motivation and Secular motivation by nationality. Secondly, the differences between the Eastern and Western religious tourists on Religious attractive attribute. It is seem like Eastern tourists recognize the religious help than Western. Thirdly, with respect to the influence relationship between Religious motivation and attractive attribute of tourist site, it is appeared Secular motivation effect the attractive properties of tourist site like Religious buildings and viewing pleasure of viewing the Religious area. Fourthly, with respect to the influence relationship between Tourist Satisfaction and attractive properties of tourist site, it is appeared none of Religious attractive properties like tourist service, convenience and environment are dose not effect on Tourist Satisfaction. This research should be a lot of useful material for Myanmar Hotel and Tourism practitioners and also useful for local company who to promote the tourist package. Key Word: Pilgrimage, Religious Tourism, Scared , Secular ,Motivation, Religious attractive attribute
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/134118http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000421367
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