504 0

한국 고등학생의 관사 사용에 관한 연구

Title
한국 고등학생의 관사 사용에 관한 연구
Other Titles
A Study of English Article Use by Korean High School Students
Author
신선미
Alternative Author(s)
Shin, Sun Mi
Advisor(s)
안성호
Issue Date
2013-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국 문 초 록 Ionin, Ko & Wexler (2004)는 모국어에 관사 체계가 없는 성인을 대상으로 제 2 언어인 영어의 관사에 관한 연구를 하였다. 본 연구의 목적은 제 2 언어로 영어를 습득하는 우리나라 고등학교 2학년 학습자의 관사 습득 수준 및 습득 양상을 파악하는 데 있다. 이와 관련하여 모국어에는 없는 영어 관사 체계를 한국 고등학교 학생들이 어떻게 습득하는지 살펴보고, 학업 성취도 결과를 통해 나눈 세 집단의 관사 사용 결과를 비교 분석한다. 이를 통해 제 2 언어인 영어의 관사 습득 과정을 밝히고, 효과적인 관사 학습 전략을 연구하여 관사 교육의 현장 자료로 삼고자 한다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 한국 고등학생들의 영어 관사 습득 정도가 영어 성취도 상, 중, 하위 집단별로 어떠한 차이점이 있는가? 둘째, 이러한 관사 사용 용례 차이로부터 도출할 수 있는 한국 고등학교 학습자의 집단별 중간 언어 양상은 어떠한가? 셋째, 한국 고등학생들의 개인별 영어 관사 사용 및 습득양상은 어떠한가? 위 연구 문제를 알아보기 위하여 본 연구는 총 224명의 고등학교 2학년을 대상으로 Ionin 외 (2004)에서 분류한 관사 유형에 따라 문항지를 완성하여 실험을 실시하였다. 실험에 참여한 고등학교 2학년 집단을 2011년 6월 학력평가의 결과에 따라 KES1, KES2, KES3로 분류하여 각 집단의 다양한 양상을 분석하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, KES1 집단에서 정관사 the의 과다 사용 현상이 나타난다. 이 같은 결과는 정관사는 비교적 정확히 쓰는데 반해 부정관사는 정관사의 정확도에 못 미쳤는데, 이와 같은 결과는 정관사는 비교적 쉽게 습득되지만, 부정관사는 정관사보다 습득에 어려움을 겪고 있다는 것을 나타낸다. 둘째, [+한정적, +/- 특정적] [-한정적, +/-특정적] 이라는 자질로 나누어 분석한 본 연구의 결과에 따라 학습자에게 [+한정적, +/-특정적] 자질이 더 중요하고 쉬운 것으로 보인다. 다른 두 집단보다 영어 관사 매개변항이 잘 설정된 KES1 집단의 결과를 보면 [+한정적, +/- 특정적] 자질의 정답률이 [-한정적, +/- 특정적] 자질의 정답률 보다 높았다. 셋째, 각 집단의 가장 비중이 큰 오류 유형은 [-한정적, +특정적] 보다 [-한정적, -특정적]일 때 오답 정관사 the 과다사용 양상이 관찰된다. 이와 같은 결과는 KES 각 집단이 동일한 양상을 보인다. 정관사는 부정관사처럼 명사의 [+/- 가산] 여부에 상관없이 사용할 수 있기 때문에 더 안전한 정관사를 택하려는 현상으로 해석되고 [-한정적, -특정적] 환경에서 the를 과다 사용한다. 넷째, KES 집단의 관사의 습득 수준은 비교적 낮은 수준이었고, 앞 서 나눈 관사 유형에 따라 다양한 양상의 결과가 나타났다. KES1 다른 두 집단에 비해 관사 정답률이 높았으나 관사를 정확히 구사할 수 있는 단계는 아니다. KES2, KES3 두 집단의 정답률은 KES1 보다 현저히 낮았으며 정관사와 부정관사를 혼동하고, 다양한 형태의 오류 현상이 나타난다. 위와 같은 연구 결과를 기반으로 Ionin 외 (2004)가 제안한 변동 가설(Fluctuation Hypothesis)을 실험 참여자 개개인의 결과와 연관 지어 해석 할 수 있다. 본 연구에 참여한 고등학교 2학년 학생들의 관사 사용 결과에 따르면 [-관사]에서 [+관사]로 매개변수가 설정되었으나 아직 [+/- 한정적], [+/- 특정적] 두 매개 변항(parameter) 사이에서 변동 현상을 보이고 있었다. 그리고 다음과 같은 시사점을 찾을 수 있겠다. 관사가 모국어에 없는 범주이기 때문에 어렵고 모국어의 영향으로 관사 습득이 전반적으로 낮은 수준이지만, 쉽게 습득되는 환경과 나중에 습득되는 어려운 환경으로 구분 되는 양상을 보여주었다. 관사는 단순한 하나의 문법적 용례로서의 관사가 아니라 담화 구조나 상황, 맥락 속에서 관사의 역할과 기능을 고려하여 의식적으로 관심을 갖는 것이 필요하다는 것을 시사한다. |ABSTRACT The purpose of this study is to inquire into the feature of the EFL Korean high school students' use of English articles. Ionin, Ko & Wexler (2004) examined the role that the feature [+definite] and the feature [+specific] play in the acquisition of English articles by adult speakers of article-less languages, Russian and Korean. This study, focusing on these features, analyzed the use of English articles by Korean high school students, who do not have an article system in their native language. These students were classified into three groups according to their academic achievements. The research poses three questions. First, what are the differences in English article usage among three academic groups in Korean high school students? Second, what are the patterns in the groups of SLA which derived from these differences in English article usage? Third, what are some individual characteristics of English article usage by Korean high school students? To prove these research questions, the researches investigated English article use by 224 second-year Korean high school students chosen through force-choice elicitation task. The participants were classified into three groups according to their academic achievements: KES1, KES2, and KES3. The main result of the research is demonstrated. First, the article the is overused by KES1, and the accuracy of use of the article a is less than the accuracy of use of the article the. This can be explained because the students do not consider the audience's situation in the feature [+specific] and also overuse the in the feature [-specific]. Second, the feature [+definite, +/-specific] seems more important and is therefore easier to apply than the feature [-definite, +/-specific]. In particular, the excessive use of the definite article the in the feature [-specific] is more overused than in the feature [+specific]. Third, each group seems to have the same pattern in main incorrect answer, the article a is used as the in the feature [-definite, -specific]. It is analyzed that the is used regardless of [+/-countable]. The phenomenon suggests that the students have a tendency to overuse the definite article the. Fourth, the result of various aspects are found according to four features of English articles. Based on the results, the individual implications has related to the Fluctuation Hypothesis (Ionin et al 2004, 2008). English article usage of L2 English learners seems to fluctuate between [+/- definite] and [+/-specific] parameters. Also, the article usage by KES has a tendency to be separated into easy and difficult features to learn. Therefore, the article becomes not just a grammatical usage but a discourse structure. Conscious attention is required to consider discourse structures and situations and the roles and functions within the contexts. In particular, the schools should not teach articles as simplification, but should teach them according to countable nouns, and the speaker's knowledge. An overview of article usage and errors in usage by students suggests that the leading of the teacher is needed.; ABSTRACT The purpose of this study is to inquire into the feature of the EFL Korean high school students' use of English articles. Ionin, Ko & Wexler (2004) examined the role that the feature [+definite] and the feature [+specific] play in the acquisition of English articles by adult speakers of article-less languages, Russian and Korean. This study, focusing on these features, analyzed the use of English articles by Korean high school students, who do not have an article system in their native language. These students were classified into three groups according to their academic achievements. The research poses three questions. First, what are the differences in English article usage among three academic groups in Korean high school students? Second, what are the patterns in the groups of SLA which derived from these differences in English article usage? Third, what are some individual characteristics of English article usage by Korean high school students? To prove these research questions, the researches investigated English article use by 224 second-year Korean high school students chosen through force-choice elicitation task. The participants were classified into three groups according to their academic achievements: KES1, KES2, and KES3. The main result of the research is demonstrated. First, the article the is overused by KES1, and the accuracy of use of the article a is less than the accuracy of use of the article the. This can be explained because the students do not consider the audience's situation in the feature [+specific] and also overuse the in the feature [-specific]. Second, the feature [+definite, +/-specific] seems more important and is therefore easier to apply than the feature [-definite, +/-specific]. In particular, the excessive use of the definite article the in the feature [-specific] is more overused than in the feature [+specific]. Third, each group seems to have the same pattern in main incorrect answer, the article a is used as the in the feature [-definite, -specific]. It is analyzed that the is used regardless of [+/-countable]. The phenomenon suggests that the students have a tendency to overuse the definite article the. Fourth, the result of various aspects are found according to four features of English articles. Based on the results, the individual implications has related to the Fluctuation Hypothesis (Ionin et al 2004, 2008). English article usage of L2 English learners seems to fluctuate between [+/- definite] and [+/-specific] parameters. Also, the article usage by KES has a tendency to be separated into easy and difficult features to learn. Therefore, the article becomes not just a grammatical usage but a discourse structure. Conscious attention is required to consider discourse structures and situations and the roles and functions within the contexts. In particular, the schools should not teach articles as simplification, but should teach them according to countable nouns, and the speaker's knowledge. An overview of article usage and errors in usage by students suggests that the leading of the teacher is needed.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/133905http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000421974
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH EDUCATION(영어교육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE