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경전철 이용자 이동단계별 서비스 만족도 영향요인 분석

Title
경전철 이용자 이동단계별 서비스 만족도 영향요인 분석
Other Titles
An analysis of Service Influence Factors for LRT (Light
Author
유소형
Alternative Author(s)
You, Sohyung
Advisor(s)
원제무
Issue Date
2013-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
경전철은 LRT(Light Rail Transit)라고도 부르며 정류소간격과 운행간격이 짧아 언제 가더라도 그다지 기다리지 않고 탈 수 있으며 무인자동운전으로 운행된다. 기존지하철의 지선, 중소도시의 간선, 대도시 및 위성도시를 연결하는 교통수요 처리에 적합하며, 건설비용이 적게 들고 저렴한 유지운영비, 저공해 환경친화성 등으로 신교통수단으로 각광받는 공공 교통기관이다. 본 연구는 경전철 이용자가 경전철을 이용하면서 느끼는 서비스만족도에 대한 영향요인을 이동 단계별로 규명하여 경전철 이용자의 서비스 만족도 향상과 수요증진에 도움이 되고, 향후 경전철 사업 서비스만족도 계획 수립에 기초 자료가 될 수 있도록 한다. 본 연구의 순서는 지하철과 버스에 대한 선행연구를 참고로 경전철 이용자의 서비스만족도 영향을 미치는 요인에 대하여 접근단계, 대기단계, 탑승단계, 환승단계로 하는 이동단계별 평가항목을 선정하였으며 각 항목에 해당하는 평가지표를 선정하여 FGI를 거쳤다. 총 23개의 최종 평가지표를 선정하여 만족도에 따른 Likert 등간 척도를 이용하여 최고점수를 7점, 최저점수를 1점으로 설정하는 사전 이용자 설문조사를 실시하였다. 회수된 설문조사자료를 이용하여 요인들 간의 상관분석 및 회귀분석을 실시하여 서비스만족도 영향요인을 도출하였다. 이동단계별 서비스만족에 영향을 미치는 요인을 분석해 본 결과 접근단계에서는 출발지에서 경전철 역까지의 접근시간이 가장 영향을 많이 받는 것으로 분석되었다. 대기단계 서비스 만족도 부문에서는 대기공간 시설의 편리성이 영향을 가장 크게 미치며, 역사 내 쾌적성과 배차간격의 적절성 그리고 역사내 안전성이 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 탑승단계에서는 차량내부 쾌적성이 경전철 이용자 서비스에 가장 중요한 요인으로 도출되었다. 환승단계에서는 환승구간혼잡성의 영향력이 높게 나타나 환승단계에서는 환승구역내의 혼잡에 대한 요인이 경전철 서비스 제고에 반드시 필요한 요인이 될 것으로 보인다. 이동단계별로 분석한 결과 이외에 전체 요인을 두고 의정부경전철 전체 만족도를 분석한 결과에서도 접근단계인 역까지 접근시간이 가장 큰 영향을 미치는 요소로 나타났다. 또한 경전철의 장점인 운행배차 간격과 목적지 정시도착 등의 요소도 큰 영향이 있는 것으로 나타났다. 따라서 경전철 이용수요증진에는 쉽게 접근할 수 있는 방법에 대한 연구가 필요하며 추후 경전철 사업계획에 설정요소로서도 가장 중요시 되어야 할 사항이라고 판단되며, 열차 운행에 있어서는 지연이 발생 하지 않도록 하는 운영관리가 필요하다고 본다. 위의 결과들을 바탕으로 본 연구에서는 지하철 서비스영향요인에 대한 비교를 하여 향후 경전철 서비스에 영향을 주는 요인과 보완 부분을 사업자에게 인지하도록 하고, 계획추진과정에서 중단되고 있는 경전철 사업에 반영하도록 하여 문제가 되는 요소를 미리 예측, 관리하고 경전철 사업 개발에 있어 계획 및 정책 수립에 대한 기초자료로 제공할 수 있다.|LRT(Light Rail Transit) is automated guideway transit and the trains arrive at frequent intervals and it is convenient to use of short distance between the stations. It is considered as a new means of transportation with less expensive construction and O&M cost and also environmentally friendly transportation connecting to existing transportations. This study intend to develop a service evaluation model considering movement phases to improve LRT service and moreover to be a basic study for the LRT service implementation plan in the future. 23 variables are collected according to 4 movement phases; approaching, waiting, moving, transferring phases and FGI is proceeded. Using Linkert interval scale(1 to 7), survey was conducted targeting Uijeongbu LRT passengers. With the surveying data, regression analysis and correlation analysis are conducted and influence factors are derived. According to the research, the most effective influence factor is the approaching time to reach stations at the approaching phase. Also, convenience in stations at the waiting phase and amenity in the train are the most effective factors at the moving phase. Congestion inside the transition area is also effective factor in transferring phase. Based on this study, service influence factors will guide LRT operators to develop and upgrade the service quality. Also, it will be a basic data for LRT plan considered for passenger's satisfaction in the future transportation.; LRT(Light Rail Transit) is automated guideway transit and the trains arrive at frequent intervals and it is convenient to use of short distance between the stations. It is considered as a new means of transportation with less expensive construction and O&M cost and also environmentally friendly transportation connecting to existing transportations. This study intend to develop a service evaluation model considering movement phases to improve LRT service and moreover to be a basic study for the LRT service implementation plan in the future. 23 variables are collected according to 4 movement phases
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/132767http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000422343
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > DEPARTMENT OF URBAN PLANNING(도시공학과) > Theses (Master)
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