313 0

중학생을 위한 다문화 영어 수업 지도안 개발을 위한 연구

Title
중학생을 위한 다문화 영어 수업 지도안 개발을 위한 연구
Author
김보배
Advisor(s)
안성호
Issue Date
2013-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 다문화․세계화 시대의 영어교과 문화교육을 위한 교수․학습을 지원하기 위해 언어와 문화가 통합된 다문화 영어수업지도안의 개발을 목적으로 한다. 또한, 영어권과 비영어권 국가들의 다양한 문화를 다루고 평등, 인권, 다양성, 존중 등과 같은 다문화적 핵심가치를 강조하는 수업을 통해 학생들에게 문화의 다양성을 알려주고 궁극적으로는 다문화적 감수성과 세계시민적 자질을 신장시키는데 도움을 주기 위함이다. 이러한 목적을 위하여 본 연구에서 알아보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 현 중학교 학생들의 타 문화에 대한 개방성과 문화에 대한 편견은 어떠한가? 둘째, 영어 교과에서 문화교육에 대한 학생들의 인식은 어떠하며, 학생들이 배우기를 원하는 문화교육의 내용과 방식은 무엇인가? 셋째, 학생들의 의견과 선행연구의 제언을 바탕으로 한 다문화 영어 수업지도안은 어떻게 개발될 수 있는가? 위의 연구 문제를 알아보기 위하여 서울 소재의 중학교 학생 126명을 대상으로 타 문화 인식 및 개방성, 문화교육의 필요성, 영어 문화교육에서의 흥미와 관심 분야를 중심으로 설문지 조사를 실시하였다. 설문 결과와 선행연구들을 참조하여 세 가지의 수업 지도안을 개발하였으며, 그 중 하나를 선정하여 소규모로 수업을 실행하였다. 이에 대한 조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 1학년 학생들은 전반적으로 타문화에 대해 개방적인 태도를 보였으며, 특히 다문화 가정 학생 또는 해외 거주 경험이 있는 학생들이 높은 개방성을 보였다. 문화에 대한 편견과 문화 간의 우위가 있다고 인식하는 것으로 나타났는데, 특히 자국문화와 서구문화에 대한 우월성을 보인 반면, 동남아시아계와 이주 노동자에 대해서는 낮은 호감도를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 영어 교과에서 문화교육의 필요성에 관한 학생들의 인식조사 결과, 대다수 학생이 영어권과 비영어권 국가에 대한 문화교육의 필요성 및 비언어적 요소인 표정, 몸짓, 행동 등에 대해서도 배워야 할 필요성을 느끼고 있었다. 셋째, 영어 교과에서의 문화교육을 학습할 때 선호하는 관심 및 흥미 분야를 조사하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 알고 싶은 나라를 조사한 결과, 유럽권, 영·미권, 동북아시아, 남미권, 동남아시아, 아프리카 순으로 선호하는 것으로 나타났다. 관심 있는 문화 주제를 조사한 결과, 학생들의 대다수가 생활양식, 예술, 인물을 꼽았으며 환경, 역사, 사회이슈, 정치, 종교 등의 순으로 집계되었다. 선호하는 학습 매체로는 애니메이션, 드라마, 노래에 대한 선호도가 높게 나왔으며, 선호하는 학습 활동으로는 영어게임, 영어노래, 영어마을체험, 원어민 수업을 선호하는 하는 것으로 나타났다. 위의 설문 결과를 바탕으로 문화교육에서 학생들이 선호하는 항목들과 선행연구의 제언을 참조하여 지도할 문화권 6곳과 3가지 문화 주제, 5가지 학습 매체를 선정하였다. 수업지도안의 제재는 학생들의 선호도가 높은 항목으로 선정하였으며 수업방식 및 내용의 구성은 선행연구의 제언을 토대로 실제 수업에서 활용할 수 있는 3가지 형태로 개발하였다. 첫 번째 지도안은 이주 여성과 다문화 가정 학생들과 관련한 애니메이션을 활용하여 자신을 되돌아보고 자신과 ‘다름’에 대해 편견 없는 시선으로 바라보기 위한 수업으로 구성되었다. 두 번째는 미국의 청소년 드라마를 통해 미국의 학교문화를 알아보고 드라마 속에 등장하는 ‘왕따와 차별’에 관한 주제를 다루는 것으로 구성되었다. 세 번째 수업 지도안은 예술 작품을 활용하여 문화의 다양성을 이해하고 간접적인 문화 체험을 통해 다문화적 감수성을 키워주기 위한 수업으로 구성하였다. 그 중 <수업지도안 3>을 활용하여 소규모로 수업을 실행하였으며 수업 후 학생들의 주요 의견 및 제언하는 바는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 영어수업이 아닌 문화수업을 한 것 같다는 의견을 보였는데 어느 한 쪽에 치중되지 않도록 문화와 영어가 적절히 융합되도록 수업을 구성하는 것이 중요하며, 동시에 교사는 학생들의 수준을 고려하여 수업을 진행하여야 한다. 본 연구 수업에서는 중학교 1학년 학생들의 영어 수준을 고려하여 영어로 질문하고 한국어로 다시 알려주는 bilingual 방식을 사용하였으며, 이 방식은 학생들이 수업의 내용을 이해하고 영어학습을 하는데 효과적이었다. 둘째, 본 연구수업에서는 사진과 그림을 사용하였지만 학생들은 문화수업을 할 때 역동적인 동적 자료를 선호한다는 의견을 보였으며, 향후 영어교과 문화수업을 함에 있어서 다양한 동적자료를 활용하도록 권장한다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 향후 중학교 학생들을 위한 다문화 영어 학습에 도움이 되고자 몇 가지 사항을 제언한다. 첫째, 다문화 영어수업을 진행할 때 교사는 편견을 보이는 사회적 소수그룹 및 문화권에 대해 긍정적인 묘사를 반복함으로써 부정적인 고정관념을 완화시키도록 한다. 둘째, 다문화 영어수업과 관련하여 실제 학교 교사들이 손쉽게 활용 가능한 수업지도안과 학습 자료를 공유할 수 있는 공간이 마련되어야 할 필요성이 있다. 셋째, 학생들의 다문화적 가치관 형성과 다문화적 감수성을 향상시키기 위해서는 타 문화에 대한 존중과 이해의 개념과 가치를 중심으로 다루는 다문화교육이 지속적으로 필요하다. 넷째, 효과적인 다문화교육을 위해서 학습자의 관심과 흥미를 바탕으로 학습자에게 다양한 직․간접적 경험을 제시하여 단순히 문화적 지식을 전달받는 것이 아닌 학생들 스스로가 감정적으로 느끼고 인식을 변화시키도록 한다.|The purpose of this study was to develop a multicultural English lesson plan with language and culture combined in order to support teaching and learning for cultural education in the English subject in the age of multiculture and globalization. The study also aimed to inform the students of cultural diversity by dealing with the various cultures of English speaking and non-English speaking countries and giving lessons emphasizing core multicultural values such as equality, human rights, diversity, and respect and ultimately to help them develop multicultural sensitivity and qualities of global citizens. To achieve this purpose, the following research questions were set up: First, how do the current middle school students think about other cultures? Second, what do the students think of cultural education in the English curriculum and what kind of the content and ways are they want to learn? Third, how can the multicultural English lesson plan develop on the basis of the students' comments and suggestions of previous studies? In order to respond to the questions above, the investigator took a survey with 126 middle school students in Seoul with a focus on the perception of and openness to other cultures, need for cultural education, and the areas of interest and concern in cultural education in the English subject. With reference to the results of surveys and previous research, three type of lesson plans are developed and the investigator proceeded with the class on a small scale by utilizing one of the lesson plans. Findings of the investigation are as follows: First, overall, the students showed an open-minded attitude and particularly the students from multicultural families and those that had lived oversea showed more open-minded experiences. It was found that there were prejudices about various cultures and recognition related to the existence of prominent positions among cultures
especially, they showed superiority in their own cultures and western cultures while the likability about Southeastern Asians and immigrant workers was low. Second, concerning the English subject, the findings about the necessity of culture education also showed that a number of students felt that it was necessary to study culture in the English speaking as well as non-English speaking countries and learn about nonverbal factors including facial expression, body language, behavior, etc. Third, for active and autonomous learning environments, this study investigated the preferred areas of interest and concern of students, who are the main agents of education, in the culture education in English subjects, and its findings were as follows: In findings about countries which they wanted to know more about, they preferred to know about countries in the order of Europe, English speaking countries including the United States, Northeast Asia, South America, Southeast Asia, and Africa. Concerning the interests in culture, the majority of the students showed interests in life style, art, and people, and they also showed an interest in the order of environment, history, social issue, politics, and religion. In the aspect of the preferred learning media, they answered in the order of animation, drama, and song. In learning activities, they preferred English games, English songs, English village experiences, and native speaker classes. Based on these findings, by referring to the items that students wanted to learn about and previous research proposals, 6 cultural areas, 3 cultural topics, and 5 learning media were selected. Topics of the less plans were selected from the list the student preferred and in reference to the previous studies, teaching methods, content construction and questions etc. were reflected in 3 types of lesson plans. The content of lesson plan 1 was constructed to help the students think about themselves and have no prejudice on immigrant women and the students from multicultural homes, using related animations. Lesson plan 2 focused on learning American school culture though an American juvenile drama and discussions on the topic, bullying and discrimination, which was shown in the drama. Lesson plan 3 was formed to help the students understand the cultural diversity through various art works and covered multicultural sensitivity through indirect cultural experiences. Among these three lesson plans, Lesson plan 3 was conducted in small groups and evaluated by the students. The students' opinions and a couple of recommendations are as follows: First, the culture and English in the class should be balanced properly not to be one-sided. In the meanwhile, the teacher should consider the level of the students and proceed the class. In this prior study, the investigator asked in English first and then spoke in Korean again by using bilingual approach in the light of the level of middle school students. This approach was effective to understand content and English learning of the class. Second, the students preferred dynamic materials rather than pictures and paintings which were used in the prior study. Thus, dynamic materials were recommended in the cultural class in order to arouse students' interest. Based on the findings of this study mentioned above, a couple of recommendations are proposed to support multicultural English lessons for future middle school students. First, in a multicultural English lesson, teachers need to help students reduce negative stereotypes by repeating the positive descriptions about social minority groups and cultural areas where the students showed their prejudices. Second, it is necessary to have a space where the in-service teachers can easily share lesson plans and teaching materials. Third, to improve the students' multicultural value formation and multicultural sensitivity, it is necessary to continuously provide them with a multicultural education that focuses on respect and concept and the value of understanding other cultures. Fourth, for effective multicultural education, it is important to encourage the learners to have various direct or indirect experiences so they would not only simply learn cultural knowledge but also emotionally feel it by themselves and change their perception about it.
The purpose of this study was to develop a multicultural English lesson plan with language and culture combined in order to support teaching and learning for cultural education in the English subject in the age of multiculture and globalization. The study also aimed to inform the students of cultural diversity by dealing with the various cultures of English speaking and non-English speaking countries and giving lessons emphasizing core multicultural values such as equality, human rights, diversity, and respect and ultimately to help them develop multicultural sensitivity and qualities of global citizens. To achieve this purpose, the following research questions were set up: First, how do the current middle school students think about other cultures? Second, what do the students think of cultural education in the English curriculum and what kind of the content and ways are they want to learn? Third, how can the multicultural English lesson plan develop on the basis of the students' comments and suggestions of previous studies? In order to respond to the questions above, the investigator took a survey with 126 middle school students in Seoul with a focus on the perception of and openness to other cultures, need for cultural education, and the areas of interest and concern in cultural education in the English subject. With reference to the results of surveys and previous research, three type of lesson plans are developed and the investigator proceeded with the class on a small scale by utilizing one of the lesson plans. Findings of the investigation are as follows: First, overall, the students showed an open-minded attitude and particularly the students from multicultural families and those that had lived oversea showed more open-minded experiences. It was found that there were prejudices about various cultures and recognition related to the existence of prominent positions among cultures
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/132667http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000422890
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH EDUCATION(영어교육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE