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Boundaries of ethnic identity and cultural practices: a case study of Kazakh and Russian speaking university students

Title
Boundaries of ethnic identity and cultural practices: a case study of Kazakh and Russian speaking university students
Other Titles
민족적 정체성의 경계와 문화적 실천: 러시아어와 카자흐어를 사용하는 대학생들의 사례
Author
한율리야
Alternative Author(s)
Khan Yuliya
Advisor(s)
Song, Doyoung
Issue Date
2013-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The aim of this study is to understand how new types of identity are being created in post-soviet Kazakh society through which generations and people feel themselves excluded from mainstream culture or discriminated. In other words, why, in the case of Kazakhstan, did Kazakhs start to distinguish and group themselves from each other according to language or religion? Why is an individual described as being a real Kazakh and the other is not, and how is that notion of Kazakh different from the notion of Kazakhstani? Instrumentalist approaches which say that ethnic boundary is an instrument are used to describe a boundary making process between ethnic groups; it is social construction, the way to differentiate each other in order to compete for political and economical resources. I trace the process of the formation of national consciousness of Kazakhs that initially started in the Soviet Union and its contra-inversion in the post-soviet period. Ethnographic data reveal new types of national identities that are being formed in the city space. As a result, a nation-state separates religiously and ideologically what is considered to be a homogenous ethnic group. Key words: nation-building, post-colonial identity, ethnic boundary, hegemony, urban hybridity |본 논문의 목적은 구소련 탈식민지적 카자흐스탄 사회에서 카자흐 민족의 새로운 정체성의 형성과정 관찰을 통해서 국민정치 아래서 러시아어를 사용하는 사람들과 카자흐어를 사용하는 카자흐 사람들이 사회적 정치적 경제적 영역에서 구별되고 서로간에 경계가 발생하는 현상을 연구하는 데 있다. 인류학에서는 도구주의적 접근에 따르면 민족적 경계란 공존하면서 권력이나 자원을 얻기 위해 쓰는 도구라고 정의한다. 다른 말로, 민족성은 조작된 것이며 민족적 경계를 표현하는 상징 중 대표적인 것은 언어이기 때문에 이는 국민 정체성을 조작하는 도구가 되어 버렸다. 인위적으로 러시아 제국주의적 이념의 바탕으로 소련에서 형성된 카자흐 민족성과 국민의식, 그리고 언어에 따른 경계 형성과정을 모색하면서 현 독립된 국가에서 그전과 반대된 카자흐문화중심주의적 경계를 인식하는 카자흐어와 러시아어를 사용하는 대학생들 대상으로 현지 조사를 했다. 현장에서 얻은 정보는 대학생들이 국가의 transitional period 받아들이는 데 있어서 그들의 이중적 ambivalent 정체성의 형태를 드러낼 뿐만 아니라 그들이 urban space에서 국가정치의 뜻과 다른 보다 경계를 짓지 않는 형태의 국민을 만들어 간다는 현상을 보여 주고 있다. Key words: 국민국가정치, 탈식민지적 정체성, 민족적 경계, 헤게모니, urban space 도시 공간; it is social construction, the way to differentiate each other in order to compete for political and economical resources. I trace the process of the formation of national consciousness of Kazakhs that initially started in the Soviet Union and its contra-inversion in the post-soviet period. Ethnographic data reveal new types of national identities that are being formed in the city space. As a result, a nation-state separates religiously and ideologically what is considered to be a homogenous ethnic group. Key words: nation-building, post-colonial identity, ethnic boundary, hegemony, urban hybridity
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/132545http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000422198
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CULTURAL ANTHROPOLOGY(문화인류학과) > Theses (Master)
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