697 0

아리랑을 활용한 효율적인 아쟁 지도 방안

Title
아리랑을 활용한 효율적인 아쟁 지도 방안
Other Titles
Effective A-jaeng guidance plan making the most of Arirang
Author
김리현
Alternative Author(s)
Kim, Ri Hyun
Advisor(s)
안성우, 이윤정
Issue Date
2014-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
세계화 시대에서 국악은 전 세계로 뻗어나가면서 음악의 우수성을 인정받기 시작하였다. 종묘제례악을 시작으로 판소리, 강강술래, 남사당놀이, 처용무, 가곡, 아리랑까지 유네스코에서 지정한 인류무형문화재로 등재된 것을 보면 알 수 있다. 그 중 <아리랑>은 우리나라를 대표하는 민요로써 오랜 세월동안 한국인의 정체성 형성에 기여하면서 각 지역별로 특색 있게 재창조되어 발전하여 왔다. 이에 본 논문에서는 중학생을 대상으로 중학생들이 시김새를 효율적으로 이해할 수 있도록 아쟁 지도방안을 모색하였다. 이를 위한 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 2009 개정 음악교과서 17종에 수록한 아리랑 곡을 조사하여 교과서 내에 제시된 학습목표와 활동내용을 분석하고, 선별된 아리랑 곡 중 빈도수가 높고 지역별 음악의 특징이 가장 뚜렷하게 나타나 있는 곡을 제재곡으로 선정한다. 둘째, 제재곡으로 선정된 곡을 중심으로 기초, 심화, 응용의 총 3단계로 단계별 아쟁 지도안을 제시한다. 이를 통한 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 지역별 음악의 특징과 토리의 시김새 표현법을 바르게 이해할 수 있다. 이를 통하여 지역별로 특성이 다른 음악적 특징을 구분할 수 있고, 올바른 시김새 표현법을 이해할 수 있다. 둘째, 유네스코에서 지정한 아리랑의 위상을 느낄 수 있다. 세계가 인정한 우리나라의 음악에 대한 자부심과 또한 우리의 것이라는 애국심을 증진시킬 수 있다. 그러므로 국악을 지루하다고만 생각하는 편견을 없애고 학생들에게 흥미와 관심을 유발한 국악교육이 될 수 있다. 셋째, 지역별 아리랑의 종류와 음악적 특징을 정확히 구분하여 파악할 수 있다. 아리랑은 한 가지 종류만 있는 것이 아니라 지역별로 분포되어 있고 지역에 따른 음악적 특징이 다르기 때문에 아리랑의 종류를 학생들이 혼돈해 하는 경우가 있다. 그러나 이 지도안을 활용하여 지도한다면 지역별 아리랑의 종류와 음악적 특징을 올바르게 이해하고 파악할 수 있다. 넷째, 아쟁으로 시김새를 살려 지역별 아리랑을 연주 할 수 있고, 이를 기반으로 수성가락과 전주를 창작하여 실제 민요 반주에 사용할 수 있도록 한다. 지역별 아리랑 곡을 활용하여 학생 스스로 창작하여 음악을 완성시킬 수 있도록 지도함으로써 학생의 창의력과 음악성이 성장할 수 있다. 다섯째, 지역별 시김새를 습득한 학습자는 아리랑뿐만 아니라 여러 지방의 민요 또는 산조, 시나위 등 다양한 장르의 음악을 학습함으로써 음악의 기본 구조를 이해할 수 있다. 또한 이러한 학습을 통하여 학습자는 음악을 빠르게 습득할 수 있는 방법을 향상 시킬 수 있다. 본 논문을 통하여 학생들에게 <아리랑>뿐만 아니라 지역별 민요들을 아쟁으로 연주하는데 도움을 줄 수 있을 것이다. 그리고 지역별 아리랑의 음악적 특성을 이해한 학습자의 향상된 연주를 기대할 수 있다. 또한 유네스코로 지정된 <아리랑> 음악에 대한 자긍심과 자부심을 가지고 국악교육을 한다면 학습자들에게 국악의 중요성을 깨닫게 할 수 있다.| In globalization era, Gugak spread throughout the whole world now and is proving its excellence. From Royal ancestral rites music to Pansori, Ganggangsulae, Namsadang Nori, Cheoyongmu, Gesang, Arirang, these music was registered as Unesco Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity by Unesco. Among these music, , as a representative folk song of Korea, had been contributed to establish ethnic identity and recreated particularly by region for a long time. This research seeks to find A-jaeng guidance plan for middle school students in order to comprehend efficiently sigimsae. The method of study is as follows. First, this article surveys Arirang in 17 revised music textbooks to analyze the aims of the lesson and the contents of the activity and selects Arirang songs which has high frequency and show distinctly regional characteristics as theme songs. Second, with those theme songs, this article suggests A-jaeng guidance plan in three steps of basic, deepening, and application. These methods' educational value is following. First, students will understand properly characteristics of regional music and tori's sigimsae expression skills. Through this, students could distinguish characteristics of music by region and understand proper sigimsae expression skills. Second, students could appreciate Arirang's status which admitted by UNESCO. Also, they could promote respect of their country's music and then patriotism by it. Therefore, this method could get rid of a prejudice that Gugak is boring and arouse students' interest about Gugak. Third, students could grasp regional Arirang's type and characteristics. Students often confuse the kind of Arirang with others because Arirang is different by regions. However, with this guidance plan, students could comprehend Arirang's regional type and characteristics properly. Fourth, based on performance of regional Arirang using sigiamsae by A-jaeng, creating accompaniment melody and prelude make it use in actual folk song accompaniment. Students could improve their creativity and musicality by creating and completing music with use of regional Arirang. Last, learners who already acquired regional sigimsae could understand music's basic structure by studying a variety of music like several region's Sanjo, Sinawi and folk songs. Also, through this method, learners could improve their skills to acquire music quickly. This article could help students to perform and regional folk songs by A-jaeng. Then leaners who comprehend the characteristics of regional Arirang are expected to make more improved performance. In addition, learners would realize importance of Gugak if they have pride and respect of in their mind.; In globalization era, Gugak spread throughout the whole world now and is proving its excellence. From Royal ancestral rites music to Pansori, Ganggangsulae, Namsadang Nori, Cheoyongmu, Gesang, Arirang, these music was registered as Unesco Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity by Unesco. Among these music, , as a representative folk song of Korea, had been contributed to establish ethnic identity and recreated particularly by region for a long time. This research seeks to find A-jaeng guidance plan for middle school students in order to comprehend efficiently sigimsae. The method of study is as follows. First, this article surveys Arirang in 17 revised music textbooks to analyze the aims of the lesson and the contents of the activity and selects Arirang songs which has high frequency and show distinctly regional characteristics as theme songs. Second, with those theme songs, this article suggests A-jaeng guidance plan in three steps of basic, deepening, and application. These methods' educational value is following. First, students will understand properly characteristics of regional music and tori's sigimsae expression skills. Through this, students could distinguish characteristics of music by region and understand proper sigimsae expression skills. Second, students could appreciate Arirang's status which admitted by UNESCO. Also, they could promote respect of their country's music and then patriotism by it. Therefore, this method could get rid of a prejudice that Gugak is boring and arouse students' interest about Gugak. Third, students could grasp regional Arirang's type and characteristics. Students often confuse the kind of Arirang with others because Arirang is different by regions. However, with this guidance plan, students could comprehend Arirang's regional type and characteristics properly. Fourth, based on performance of regional Arirang using sigiamsae by A-jaeng, creating accompaniment melody and prelude make it use in actual folk song accompaniment. Students could improve their creativity and musicality by creating and completing music with use of regional Arirang. Last, learners who already acquired regional sigimsae could understand music's basic structure by studying a variety of music like several region's Sanjo, Sinawi and folk songs. Also, through this method, learners could improve their skills to acquire music quickly. This article could help students to perform and regional folk songs by A-jaeng. Then leaners who comprehend the characteristics of regional Arirang are expected to make more improved performance. In addition, learners would realize importance of Gugak if they have pride and respect of in their mind.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/131879http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000423949
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > MAJOR IN MUSIC EDUCATION(음악교육전공) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE