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초등 영어 학습자의 채점 기준 이해 및 교사 피드백이 학생들의 학업성취도 및 정의적 태도에 미치는 영향

Title
초등 영어 학습자의 채점 기준 이해 및 교사 피드백이 학생들의 학업성취도 및 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
Students′ Understanding of Scoring Rubric and Teacher's Feedback on Primary School Students′ Achievement and Attitudes in English
Author
박연진
Alternative Author(s)
Park, Youn Jean
Advisor(s)
김성연
Issue Date
2014-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
초등학교 영어교육은 영어에 대한 흥미와 관심을 가지고, 기초적인 영어를 이해하고 표현하는 능력을 기르는 것을 목표로 학생들의 의사소통능력을 신장시키기 위해 활동 위주의 수업을 실시하게 되었고, 학습자들의 실제적인 수행 능력을 평가하는 수행평가가 도입되었다. 평가는 단순히 학습이 끝난 후 결과를 알아보는 성취도의 측정이 아닌 배우는 과정으로서 학습자들이 평가에 대해 이해하고 평가 결과를 활용하여 영어 학업성취를 향상시킬 수 있는 방향으로 이루어져야 한다. 본 연구는 초등학교에서 영어 수행평가를 실시하기에 앞서 학습자들이 채점 기준을 이해하고 단원별 수행평가 실시하고. 평가 후 개인의 성취 수준에 대한 교사의 피드백을 제공하는 것이 초등영어 학습자들의 학업성취와 정의적 태도에 어떤 영향을 미치는지 확인해보고자 실시되었다. 연구의 목적을 달성하기 위해서 연구자는 초등학교 5학년 3개 학급 74명을 통제집단, 첫 번째 실험집단 R(Rubric)집단과 두 번째 실험집단 RF(Rubric & Feedback)집단으로 나누어 20주 동안 실험을 진행하여 수집된 자료를 분석하였다. 통제집단에게는 현행 수행평가 방식대로 평가 실시 전 채점 기준을 제시하지 않고 피드백도 학기말 생활통지표로 제시하였다. R집단에게는 수행평가 실시 전 채점 기준을 제시하여 학습자들이 채점 기준에 대해 이해하도록 하였으나 피드백은 통제집단과 같이 학기말 생활통지표로 제공되었다. RF집단에게는 수행평가 실시 전에는 채점 기준을 제시하여 평가의 채점 기준에 대해 이해하도록 하였으며 평가 후에는 단원이 끝날 때마다 채점 기준에 근거한 채점 결과표를 피드백으로 제공해주었다. 연구 도구는 사전‧사후 학업성취도평가지, 사전‧사후 설문지와 정의적 태도 설문지, 수행평가 채점 기준안과 채점 결과표 그리고 학습자들의 인터뷰가 있다. 세 집단 모두 사전‧사후 학업성취도 평가를 실시하였고, 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하여 동질 집단임을 확인하였다. 집단의 효과 검정을 위해서는 공변량분석(ANCOVA)를 실시하였다. 집단 간의 정의적 태도에 항목별로 어떠한 차이를 보이는지 확인하기 위해, 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하고 Scheffe의 사후 검정을 했다. 본 연구를 토대로 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 사전․사후 학업성취도 결과 통제집단 R집단 사이에 유의미한 차이는 없었다. 수행평가 채점 기준을 이해하고 교사의 피드백을 제공받은 RF집단의 경우 통제집단과 R집단보다 학업성취도 변화가 가장 큰 것으로 나타나 학업성취도에 유의미한 차이를 보이는 것으로 확인되었다. 둘째, 수행평가 채점 기준의 제공이 정의적 태도에 미치는 영향을 확인해 보면, 흥미도는 통제집단보다 R집단이 높게 나왔으나 자신감, 자기주도력, 학습활동 참여태도에 관해서는 통제집단과 R집단이 유의미한 차이를 보이지 않는다. 그러나 RF집단의 정의적 태도를 분석한 결과 흥미도, 자신감, 자기주도력, 학습활동 참여태도 네 가지 영역 모두에서 통제집단, R집단보다 높은 점수를 보여 유의미한 차이를 보이는 것을 알 수 있다. 셋째, R집단, RF집단 모두 수행평가를 실시하기에 앞서 학습 목표를 분명하게 인지하고 채점 기준을 이해 한 후에 평가를 실시하는 것에 대해 긍정적이며 평가에 임하는 태도가 긍정적인 방향으로 변화된 것을 확인할 수 있다. 넷째, 성취도 ‘상’ 수준의 학습자들은 수행평가 채점 기준안의 제공으로 평가의 변별력이 떨어지는 것을 우려했으며 여학생들은 친구들과의 점수를 비교하게 되는 것에 대해 불편해했다. 또한 성취도 ‘하’의 학습자들은 채점 기준을 제공 받는 것에 대해서는 긍정적인 의견을 보였지만, 평가 후 교사의 피드백을 받는 것에 대해서는 부정적인 의견을 보인다. 이상의 결과를 종합해 보면 초등 영어 학습자들에게 수행평가 실시 전 채점 기준과, 평가 후 피드백을 제공하는 것은 학습자들의 학업성취도를 향상 시키고 정의적 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인 할 수 있다. 그러므로 초등영어교육을 위해 현장에 국가 수준의 채점 기준 자료의 개발 및 보급이 필요하며 교사들은 평가에 대해 긍정적이고 적극적인 자세를 가지고 학습자들에게 다양한 방법으로 자신의 성취 정도를 확인 할 수 있는 피드백을 제공하도록 해야 한다. 또한 학습자들에게 수행평가에 대해 홍보를 강화하여 평가의 주체로서 평가에 대한 인식을 개선 할 필요가 있다. | The purpose of this study is to analyze the effect of students′ understanding of scoring rubric and teacher's feedback on primary school students' achievement and attitudes in English. The subjects were 74 5th graders in primary school students divided into three groups: Controlled group, R(Rubric) group and RF(Rubric & feedback) group. The researcher progressed experiment for 20 weeks, and then analyzed the collected data. Scoring rubric and teacher's feedback wasn't presented to the controlled group, whereas scoring rubric was presented to R group, and both scoring rubric and teacher's feedback were presented to RF group. Research tools include pre‧post achievement evaluation form, pre‧post questionnaire and attitude domain questionnaire, performance-assessment scoring rubric plan and scoring rubric feedback report, and learners' interview. All of the three groups were carried out pre‧post evaluation and were performed one-way ANOVA, thereby having been confirmed to be homogeneous groups. To verify effects of group, ANCOVA was carried out. To confirm which difference there is by item in the affective domain among groups, one-way ANOVA was carried out and Scheffe's post test was performed. The results of this study can be summarized as follows: 1. The controlled group had the least change in academic achievement. A change in academic achievement of RF group was indicated to be the biggest. The RF group showed most improvement in a change of academic achievement compared to the controlled group and the R group, thereby having been confirmed to show significant difference in academic achievement. 2. Confirming the influence of offering the scoring rubric of performance assessment upon affective domain, the interest level appeared to be higher in R group than the controlled group. However, the controlled group and the R group didn't show significant difference in self-confidence, self-directed capacity, and learning activity participation attitude. Analyzing affective domain in RF group, the RF group showed the higher score than the controlled group and the R group in all of the four domains in interest level, self-confidence, self-directed capacity, and learning activity participation attitude, thereby being able to be known to show significant difference. 3. Students show positive attitude about understanding scoring rubric and receiving teacher's feedback and expect to receive scoring rubric and teacher's feedback next semester. 4. Leaners with higher achievement showed negative opinion toward receiving scoring rubric but positive opinion about teacher's feedback. whereas girl's and learners with lower achievement showed positive opinion toward receiving scoring rubric but negative opinion about teacher's feedback. Synthesizing the above results, primary English students with the scoring rubric before carrying out performance assessment and with the feedback after assessment can be confirmed to enhance learners' academic achievement and to have positive influence upon attitude domain. Therefore, there is a need of developing and supplying the scoring rubric data in the national level to a field for the primary English education. Teachers need to provide learners with feedback available for confirming own achievement level with diverse methods, with having affirmative and positive attitude toward assessment. Also, there is a need of improving recognition on performance assessment for learners.; The purpose of this study is to analyze the effect of students′ understanding of scoring rubric and teacher's feedback on primary school students' achievement and attitudes in English. The subjects were 74 5th graders in primary school students divided into three groups: Controlled group, R(Rubric) group and RF(Rubric & feedback) group. The researcher progressed experiment for 20 weeks, and then analyzed the collected data. Scoring rubric and teacher's feedback wasn't presented to the controlled group, whereas scoring rubric was presented to R group, and both scoring rubric and teacher's feedback were presented to RF group. Research tools include pre‧post achievement evaluation form, pre‧post questionnaire and attitude domain questionnaire, performance-assessment scoring rubric plan and scoring rubric feedback report, and learners' interview. All of the three groups were carried out pre‧post evaluation and were performed one-way ANOVA, thereby having been confirmed to be homogeneous groups. To verify effects of group, ANCOVA was carried out. To confirm which difference there is by item in the affective domain among groups, one-way ANOVA was carried out and Scheffe's post test was performed. The results of this study can be summarized as follows: 1. The controlled group had the least change in academic achievement. A change in academic achievement of RF group was indicated to be the biggest. The RF group showed most improvement in a change of academic achievement compared to the controlled group and the R group, thereby having been confirmed to show significant difference in academic achievement. 2. Confirming the influence of offering the scoring rubric of performance assessment upon affective domain, the interest level appeared to be higher in R group than the controlled group. However, the controlled group and the R group didn't show significant difference in self-confidence, self-directed capacity, and learning activity participation attitude. Analyzing affective domain in RF group, the RF group showed the higher score than the controlled group and the R group in all of the four domains in interest level, self-confidence, self-directed capacity, and learning activity participation attitude, thereby being able to be known to show significant difference. 3. Students show positive attitude about understanding scoring rubric and receiving teacher's feedback and expect to receive scoring rubric and teacher's feedback next semester. 4. Leaners with higher achievement showed negative opinion toward receiving scoring rubric but positive opinion about teacher's feedback. whereas girl's and learners with lower achievement showed positive opinion toward receiving scoring rubric but negative opinion about teacher's feedback. Synthesizing the above results, primary English students with the scoring rubric before carrying out performance assessment and with the feedback after assessment can be confirmed to enhance learners' academic achievement and to have positive influence upon attitude domain. Therefore, there is a need of developing and supplying the scoring rubric data in the national level to a field for the primary English education. Teachers need to provide learners with feedback available for confirming own achievement level with diverse methods, with having affirmative and positive attitude toward assessment. Also, there is a need of improving recognition on performance assessment for learners.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/131855http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000424291
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > MAJOR IN ENGLISH EDUCATION(영어교육전공) > Theses(Master)
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