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소셜 네트워크 게임(SNG)의 장르별 유저 인터페이스(UI) 연구

Title
소셜 네트워크 게임(SNG)의 장르별 유저 인터페이스(UI) 연구
Other Titles
A Study on User Interface(UI) of Social Network Game(SNG) by Genre : Focused on KakaoTalk Games
Author
권혁수
Alternative Author(s)
Kwon, Hyeoksu
Advisor(s)
박기수
Issue Date
2014-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본고는 카카오 게임 플랫폼 기반 소셜 네트워크 게임(Social Network Game:이하 SNG)의 지속적인 발전 현황에 주목하여 일반적인 특성을 파악하고, SNG의 다양한 구성 요소 중에서도 콘텐츠와 향유자 사이의 접점을 형성하는 유저 인터페이스(User Interface:이하 UI) 분석을 통해 SNG의 장르별 UI 특성을 도출하고자 하였다. 먼저, SNG의 퍼즐 게임, 아케이드 게임, 미니 게임, 보드 게임의 네 가지 대표 장르의 연쇄적인 등장 및 발전을 확인하였고, 이를 통해 나타난 SNG의 일반적인 특성은 게임의 장르 문법을 적극 활용했다는 점, 게임의 짧은 생명주기와 동일 장르가 지속 되었다는 점, 장르 혼합을 통한 게임 패턴의 다양화가 되었다는 점이고, 플랫폼적 한계 극복에 대한 모색을 했다는 점이었다. 또한, 이상의 게임 플랫폼 기반 SNG의 발전 현황 및 특성의 도출 결과를 통하여 카카오 게임 플랫폼 기반 SNG의 UI를 분석하고자 하였다. UI의 구성 요소는 게임의 외적 영역, 게임의 내적 영역, 사회적 교류 영역으로 나누어 분석하였다. 외적 영역은 레이아웃 영역, 정보 영역으로 나누어 분석하였고, 내적 영역은 게임의 캐릭터, 게임의 배경, 게임의 정보, 게임의 아이템으로 나누어 분석하였으며, 사회적 교류 영역은 게임 외 교류 영역, 게임 내 교류 영역으로 나누어 분석하였다. 이러한 분석을 통해 나타난 카카오톡 게임 플랫폼 기반 SNG의 특성은 1) 퍼즐 게임 장르, 2) 아케이드 게임, 3) 보드 게임의 장르 세 가지 대표 장르로 분류하여 도출하였다. 첫째, 퍼즐 게임 장르의 UI 특성은 1) 정보 영역의 반복 연쇄성, 2) 캐릭터의 유형화를 통해 규칙성을 구현을 했다는 점이다. 둘째, 아케이드 게임 장르의 UI 특성은 1) 정보 영역의 개방성, 2) 배경의 연속을 통한 패턴화 된 이동성을 구현했다는 점이다. 셋째, 보드 게임 장르의 UI 특성은 1) 정보 영역의 높은 정보 집약성, 2) 배경의 단절적 배열을 통한 성격화 된 장소성을 구현했다는 점이다. 본고는 SNG 중에서도 카카오톡 게임을 중심으로 장르별 대표 게임을 도출하고 이에 따른 UI의 특성을 제시하였다. 차후 연구에서는 분석 대상의 측면에서는 카카오 게임 플랫폼만이 아닌 여타 모바일 인스턴트 메신저(Mobile Instant Messenger:이하 MIM) 기반 게임 플랫폼과의 비교를 통한 후속 연구가 필요할 것이다. 또한, 연구 범위 측면에서는 본 연구의 방향성을 잇는다면 UI에서 나아가 좀 더 포괄적인 사용자 경험(User eXperience : 이하 UX)에 대한 분석을 통해 사용자의 경험적 요소에 대한 정성적/정량적인 접근으로 범위를 확장할 필요성이 있다. 향후에는 이러한 본 연구의 한계를 극복하고 MIM기반 SNG에 대한 포괄적인 특성을 제시하는 연구가 지속적으로 나오기를 기대해본다.|This thesis is basically focused on the widespread characteristics of Kakao game Platform-based Social Network Game(hereinafter referred to as the SNG) considering the current status of its continuous development and try to determine the Genre-based UI Characteristics of SNG through the analysis based on the User Interface(hereinafter referred to as the UI) between the contents and the person who enjoys the game. First of all, this thesis confirmed the continuous appearance and development of the four representative forms such as Puzzle game of SNG, Arcade game, Mini game and Board game. You can see the general properties of SNG are 1) to actively utilize the Genre formula of the game, 2) to sustain the same Genre and the short life-cycle of the game, 3) to diversify the patterns of the game by combining the Genre, and 4) to seek ways to overcome the Platform-limitation Also, This thesis is to define UI of Kakao Game, platform-based SNG through the results, mentioned above, of the development status and features of Platform-based SNG. The components of UI are divided into the external field, the internal field and the social exchange field of the game. The external field is divided into the layout filed and the information field. On the other hand, the internal field is divided into the background, the game characters, the information and the items of the game. The social exchange filed is divided into the interaction field between the game and messenger. This thesis discussed to extract the representative game divided according to Genre and to suggest the characteristics of UI focusing on Kakao game. In the aspects of the analysis for the target, the follow-up study would be required through the comparison of both Kakao game platform and the game platform based on Mobile Instant Messenger(hereinafter refereed to as the MIM). Moreover, the further study is needed to expand the scope of the research related to the inclusive study for UX which is advanced model of the limited UI study. It's about the time the qualitative/quantitative approach would be required in the empirical factors of user. Thus, I expect that not only will the limitations in study be overcome but also better study results will come out with continuous study which suggests the comprehensive characteristics of MIM based SNG.; This thesis is basically focused on the widespread characteristics of Kakao game Platform-based Social Network Game(hereinafter referred to as the SNG) considering the current status of its continuous development and try to determine the Genre-based UI Characteristics of SNG through the analysis based on the User Interface(hereinafter referred to as the UI) between the contents and the person who enjoys the game. First of all, this thesis confirmed the continuous appearance and development of the four representative forms such as Puzzle game of SNG, Arcade game, Mini game and Board game. You can see the general properties of SNG are 1) to actively utilize the Genre formula of the game, 2) to sustain the same Genre and the short life-cycle of the game, 3) to diversify the patterns of the game by combining the Genre, and 4) to seek ways to overcome the Platform-limitation Also, This thesis is to define UI of Kakao Game, platform-based SNG through the results, mentioned above, of the development status and features of Platform-based SNG. The components of UI are divided into the external field, the internal field and the social exchange field of the game. The external field is divided into the layout filed and the information field. On the other hand, the internal field is divided into the background, the game characters, the information and the items of the game. The social exchange filed is divided into the interaction field between the game and messenger. This thesis discussed to extract the representative game divided according to Genre and to suggest the characteristics of UI focusing on Kakao game. In the aspects of the analysis for the target, the follow-up study would be required through the comparison of both Kakao game platform and the game platform based on Mobile Instant Messenger(hereinafter refereed to as the MIM). Moreover, the further study is needed to expand the scope of the research related to the inclusive study for UX which is advanced model of the limited UI study. It's about the time the qualitative/quantitative approach would be required in the empirical factors of user. Thus, I expect that not only will the limitations in study be overcome but also better study results will come out with continuous study which suggests the comprehensive characteristics of MIM based SNG.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/131661http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000423880
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