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기업가정신과 기술혁신 및 경영성과 간의 관계

Title
기업가정신과 기술혁신 및 경영성과 간의 관계
Other Titles
A Study on the Relationship Among Entrepreneurship, Technological Innovation and Management Performance : Focused on Automobile Parts Companies.
Author
김태석
Alternative Author(s)
Kim, Tae Seok
Advisor(s)
고동희
Issue Date
2014-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
<국문요지> 기업가정신과 기술혁신 및 경영성과 간의 관계 - 자동차 부품기업을 중심으로 - 한양대학교 기업경영대학원 경영학전공 김 태 석 한국의 자동차산업은 조선, 반도체산업과 함께 3대 핵심 산업 중 하나이며, 자동차는 차종별로 약 3천개 정도의 부품으로 이루어져 있다. 급변하는 자동차 부품산업의 경영환경 속에서 기업이 지속적으로 성장·발전하기 위해서는, 수요자 중심인 고객만족 중심경영과 경쟁우위 요소에 대한 집중적인 투자 및 지원과 함께 전략 체계가 세워져야 한다. 따라서 본 연구에서는 기술혁신, 경영혁신 등과 관련된 기존의 연구를 자동차부품 산업의 기술혁신에 적용해 봄으로써 제한된 자원 하에서 기업가정신, 기술혁신 그리고 경영성과 간의 관계를 알아보았다. 이와 같은 관계를 살펴봄으로써 자동차 부품산업에서 경영성과를 높일 수 있는 기술혁신 방안과 바람직한 기업가 정신을 모색해 보았다. 이와 같은 연구의 목적을 수행하기 위하여 문헌연구와 설문조사를 통한 실증연구를 병행하였으며, 설문 조사를 하기 위한 표본대상은, 2012년 말 현재 한국자동차협동조합(www.kaica.or.kr)에 등재되어 있고, 완성차업체(현대, 기아, 한국지엠, 르노삼성, 쌍용, 대우버스, 타타대우)와 거래관계에 있는 1차 협력업체 887개사(대기업 205개사 23.1%, 중소기업 682개사 76.9%) 중 기술혁신형 기업을 표본으로 선정하여, 경영진 및 기술혁신 팀의 구성원들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 회수된 설문지 130부 중에 유효한 설문지 124부를 대상으로 실증 분석을 실시하였으며 연구결과 및 의의는 다음과 같다. 첫째, 기업가정신이 미래지향성일수록, 위험감수성일수록, 자율성일수록 그리고 저돌성일수록 기술혁신 수준이 높다고 할 수 있다. 즉, 우리나라 자동차 부품산업의 기술혁신 수준을 제고시키기 위해서는 미래지향성, 위험감수성, 자율성, 저돌성의 기업가정신이 필요하다고 할 수 있다. 둘째, 제품혁신과 공정혁신이 활발할수록 경영성과가 높다고 할 수 있다. 즉, 우리나라 자동차 부품산업의 경영성과를 제고시키기 위해서는 제품혁신과 공정혁신이 활발하게 이루어져야 한다고 할 수 있다. 셋째, 우리나라의 자동차 부품산업의 기업가가 조직의 경쟁 우위를 높게 하고 지속가능 경영을 실현시키기 위해서는 미래 지향적인 기업가의 정신과 자율적인 조직 분위기를 조성하여야 하며 위험을 감수할 수 있어야 하고 적극적인 자세를 갖고 공정혁신과 제품혁신의 기술혁신을 활발하게 수행하여야 한다고 할 수 있다. 본 연구는 먼저 기업가 정신과 기술혁신 및 경영성과 간 그리고 기술혁신과 경영성과 간의 영향 관계를 검증하기 위하여 설문을 통한 실증 분석을 병행함으로써 우리나라 기업의 기업가정신, 기술혁신 그리고 경영성과 간의 관계를 알아보았다는데 의의가 있다. 하지만 본 연구는 조절변수나 매개변수를 사용하지 않았다는 점 등과 같은 연구의 방법론적 문제점 내지 한계점을 지적할 수 있다.|ABSTRACT A Study on the Relationship Among an Entrepreneurship, Technological Innovation and Management Performance - Focused on Automobile Parts Companies - Kim Taeseok Dept, of Business Administration The Graduate school of Business Management Hanyang University Korea’s automobile industry is one of Korean core industrial technologies; shipbuilding, semiconductor industry and automobile industry. Automobile consists of about three thousand components, depending on model. It needs to be established that , intensive investment and strategy to competitive advantage element, for consistently development in the rapidly changing business environment of industry of automobile parts. Thus, this research conducts a study on relationship among an entrepreneurship, technical innovation and management under limited resource by applying existing research on technical innovation and management innovation to technological innovation of industry of automobile parts. By studying this relationship, this research seeks way of technical innovation and a desirable entrepreneurial spirit to improve management performance. The purpose of this study to carry out a survey through the literature and empirical studies were combined, the target Sample object for the survey is as of the end of 2012 registered in Korea Auto Industries coop association(www.kaica.or.kr) and primary trading partners in a relationship 887 companies (205 companies, 23.1% of large companies, small companies, 76.9% of 682) connected in business with auto maker(Hyundai, Kia, GM-Korea, Ssang Yong, Daewoo Bus, Tata-Daewoo) is selected for sample survey, conducting the survey of the management and member of technical innovation team. This research does analysis of actual proof on 124 valid questionnaires among the 130 returned questionnaires, and research result, significance are as follows. First, the more an entrepreneurship is future-oriented, risk sensitive, autonomous and bold, the higher technical innovation level is. That is, it is needed to improve level of technical innovation in Korea industry of automobile parts that a future oriented, risk sensitive, autonomous and aggressive entrepreneurship. Second, product innovation and process innovation are the more active, the higher management result is. In other word, the country's auto parts industry in order to improve management performance and process innovation, product innovation that can be made active . Third, our country's auto parts industry, a highly entrepreneurial organization's competitive advantage in order to achieve sustainability and future-oriented entrepreneurial spirit and atmosphere of autonomous organizations should be able to take risks and have a positive attitude process innovation and product innovation, that innovation can be carried out actively. This study is the first between entrepreneurship and technology innovation and business performance and effect relationship between innovation and business performance through a survey to verify the empirical analysis of Korean companies side by side, entrepreneurship, innovation, and examined the relationship between business performance neunde there are significant . However, this study used a controlled variable or parameter did not point to issues such as methodological limitations of the study can be noted.; ABSTRACT A Study on the Relationship Among an Entrepreneurship, Technological Innovation and Management Performance - Focused on Automobile Parts Companies - Kim Taeseok Dept, of Business Administration The Graduate school of Business Management Hanyang University Korea’s automobile industry is one of Korean core industrial technologies
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/130598http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000424925
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GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS MANAGEMENT[E](기업경영대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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