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방과후 체육활동에 참여하는 발달장애아동부모들의 경험적특성에 따른 인식도와 만족도 조사

Title
방과후 체육활동에 참여하는 발달장애아동부모들의 경험적특성에 따른 인식도와 만족도 조사
Other Titles
A Research on the Awareness Satisfaction of Parents-According to the Empirical Characteristics-of Children with Developmental Disabilities Participating in After-School Sports Activity
Author
문정찬
Alternative Author(s)
Moon, Jung Chan
Advisor(s)
오상덕
Issue Date
2014-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 방과후 체육활동에 참여하는 발달장애아동부모들의 경험적 특성(유희성, 상징성, 공유성, 유익성)에 따라 인식도 및 만족도에 관한 연구를 규명하여 발달장애아동을 위한 방과후 체육활동에 개선해야할 점, 보완할 점이 무엇인지를 확인하고 차후 방과후 체육활동 수업에 기여 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 경기도 지역에 거주중인 발달장애아동으로 방과후 체육활동을 이용하는 아동의 보호자 300명을 대상으로 설문조사 하였다.설문지는 총 300부를 배부하였고, 회수된 자료 중에서 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 31부의 설문지를 제외한 269부를 최종 분석에 사용하였다. 연구를 규명하기 위해 필요한 변인들은 총 39문항으로 구성하여 측정되었으며 조사 방법은 자기 평가 기입법으로 사용하여 대상자 있는 곳으로 연구자가 직접 방문하여 자료를 수집하였다. 자료처리는 SPSS (window Ver. 20.0) 통계프로그램을 이용하여 빈도분석(frequency analysis), 요인분석(factor analysis), 평균분석과 일원분산분석(one-way ANOVA)을 사용하였으며 사후 검정은 Scheffe을 적용하였다. 마지막으로 상관분석(correlation analysis)과 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 이상의 연구방법 및 분석을 통해 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 발달장애아동부모의 일반적 특성에 따른 경험적특성(유희성, 상징성, 공유성, 유익성), 인식도, 만족도에는 차이가 있었다. 부모연령에서는 경험적특성 공유성요인과 인식도에서 유의한 차이를 나타났으며, 부모학력에서는 인식도, 만족도에서 유의한 차이를 나타났다. 부모수입에서는 경험적특성 요인 상징성, 공유성, 유익성요인과 인식도에서 유의한 차이가 나타났으며, 부모성별에서는 경험적특성요인과 인식도, 만족도에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 자녀학년에서는 경험적특성 요인 유희성요인과 인식도에서 유의한 차이가 나타났으며, 교육기관에서는 만족도에서만 유의한 차이가 나타났다, 아동 체육수업 결정자에서는 경험적특성 요인 공유성에서만 유의한 차이가 나타났으며, 아동 월교육비에서는 경험적특성 요인 상징성, 공유성, 유익성 요인과 인식도에서 유의한 차이가 나타났으며, 아동의 체육활동 참여여부에서는 경험적특성 요인 공유성요인과 만족도에서 유의한 차이가 나타났다, 아동의 참여종목에서는 경험적특성 요인 공유성요인과 만족도에서 유의한 차이가 나타났으며, 아동의 체육 실시시간에서는 경험적특성 요인과 인식도, 만족도 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 경험적특성 요인이 인식도 및 만족도에 영향을 미쳤다. 경험적특성 요인 유희성, 상징성요인이 만족도에 유의한 영향을 미쳤으며, 경험적특성 요인 유희성, 유익성 요인이 인식도에 유의한 영향을 미쳤다. 또한 인식도도 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. | The purpose of this research is to identify the awareness and satisfaction study of parents—according to the empirical characteristics(playfulness, symbolism, commonality, benefit)—of children with developmental disabilities, thereby contributing to the after-school sports activity through the verification of factors that need to be improved and complemented. In order to achieve the study purpose, a survey was made of 300 Kyung-gi region residing guardians of children with developmental disabilities participating in the after-school sports activity. 300 questionnaire sheets were handed out; 31 were determined to have bad faith response and/or incomplete answers, leaving 269 returned data to be used in the final analysis. The necessary source of variation for the research identification measurement were formed of 39 questions using self-administration method with the researcher visiting the research subjects to gather the data. Data processing was made with SPSS (window Ver. 20.0) statistics program using frequency analysis, factor analysis, average analysis and one-way ANOVA; Scheffe was applied for post-hoc comparison. Lastly, correlation analysis and multiple regression analysis was used. The following results were obtained through the above study method and analysis. First, there were significant difference in parent awareness, satisfaction and empirical characteristics(playfulness, symbolism, commonality, benefit) according to their general characteristics. There were significant difference in: commonality factor—within the empirical characteristics—and awareness depending on the parental age, awareness and satisfaction depending on parents’ education level. A significant difference was shown in symbolism, commonality, benefit factor and awareness depending on parents’ income, with no significant difference in the empirical characteristics, awareness and satisfaction depending on parent’s gender. A significant difference was shown in playfulness factor and awareness depending on the children school grade, and only in satisfaction was significant difference shown depending on the educational institution. Only in commonality factor was significant difference shown depending on child sports activity decision maker; Significant difference in symbolism, commonality, benefit factor and awareness depending on child monthly educational expenses, commonality factor and satisfaction depending on child participation in sports activity, commonality factor and satisfaction depending on child participating sports event. No significant difference was shown in all empirical characteristics, awareness and satisfaction depending on child sports activity implement time. Second, empirical characteristics factors influenced the awareness and satisfaction. Playfulness and symbolism factors gave significant difference to the satisfaction, with playfulness and benefit factors significantly influencing the awareness. Also, the awareness was shown to influence satisfaction.; The purpose of this research is to identify the awareness and satisfaction study of parents—according to the empirical characteristics(playfulness, symbolism, commonality, benefit)—of children with developmental disabilities, thereby contributing to the after-school sports activity through the verification of factors that need to be improved and complemented. In order to achieve the study purpose, a survey was made of 300 Kyung-gi region residing guardians of children with developmental disabilities participating in the after-school sports activity. 300 questionnaire sheets were handed out
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/130582http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000425045
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > MAJOR IN PHYSICAL EDUCATION(체육교육전공) > Theses(Master)
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