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한국 중학생들의 영어 말하기 불안 및 전략, 과업 선호도에 관한 연구

Title
한국 중학생들의 영어 말하기 불안 및 전략, 과업 선호도에 관한 연구
Other Titles
A Study on Korean Middle School Students’ English Speaking Anxiety, Strategies, and Task Preference
Author
김보미
Advisor(s)
김성연
Issue Date
2014-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문요지 본 연구는 학습자들이 영어를 사용할 때 생기는 말하기 불안, 전략, 과업 선호도를 파악하고 이들의 관계에 대해 조사하고자 한다. 이를 바탕으로 학습자들을 이해하고 말하기 능력 향상에 보다 효과적인 수업 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 말하기 불안, 의사소통 전략, 과업 선호도에 관한 설문지 세 종류를 연구도구로 사용하였다. 본 연구를 위해 구성한 설문지를 토대로 경기도에 위치한 M 중학교에서 학습자 총 224명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이에 설문결과를 SPSS Statistics 21 프로그램을 이용해 다변량 분산분석, 다중회귀 분석, 상관 분석, 빈도 분석 및 기술통계를 실시하였다. 본 연구를 조사한 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선, 학습자들이 영어 수업 시간에 느끼는 불안은 영어로 말하는 것과 다른 학습자가 자신보다 영어로 말하기를 더 잘한다고 느끼는 것이다. 즉, 학습자들은 말하기에 대한 자신감 부족으로 인한 불안감을 가지고 있었다. 의사소통 전략의 경우 ‘도움요청’, ‘근접어’, ‘문법회피’를 많이 사용하였으며, 과업의 경우 ‘의사결정하기’ 와 ‘주어진 상황 예측하기’ 과업을 선호하는 것으로 나타났다. 이 세 변인들이 학년과 자신이 생각하는 말하기 실력에 따라 차이가 있는지 통계적으로 살펴보았다. 그 결과, 말하기 불안은 학년과 말하기 실력에 따라 유의미한 차이를 보인 반면, 전략과 과업 선호도에 있어서는 말하기 실력에 따른 차이만 유의하게 나타났다. 다음으로 학습자들의 불안수준에 따른 의사소통 전략 사용의 차이를 조사한 결과, 전반적으로 불안이 높은 학습자들이 낮은 학습자들에 비해 의사소통 전략을 더 사용하는 것으로 나타났고 이러한 차이는 통계적으로 유의미하게 나타났다. 아울러 불안 수준이 높은 학습자와 낮은 학습자들의 축소전략과 성취전략 사용을 살펴보면 불안이 높은 학습자들은 축소전략을, 낮은 학습자들은 성취전략을 더 사용하는 것으로 나타났다. 또한 학습자들의 불안 수준에 따라 선호하는 유형의 과업을 살펴본 결과, 불안 수준이 높은 학습자들은 낮은 학습자들에 비해 제시과업, 연습과업, 활용과업 모두 선호도가 낮게 나타났다. 이러한 차이는 통계적으로도 유의했다. 그러나 불안이 높은 학습자와 낮은 학습자들의 각각의 유형별 선호도를 살펴보면 불안 수준과 상관없이 학습자들은 연습, 제시, 활용과업 순으로 과업을 선호한다는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 말하기 불안과 과업 선호도와의 상관관계를 살펴보면 말하기 불안 두 요인인 의사소통 불안과 부정적 평가에 대한 두려움은 세 가지 유형의 제시, 연습, 활용과업 선호도와 부적 상관관계를 보였다. 또한 의사소통 전략과 과업 선호도와의 상관관계를 살펴보면 축소전략은 유형별 세 가지 과업 선호도와 부적 상관관계를 이루고 성취전략은 유형별 세 가지 과업과 정적 상관관계를 보인다. 이를 토대로 말하기 불안과 의사소통 전략 중 어느 요인이 과업 선호도를 잘 예측하는지 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시한 결과, 말하기 불안보다는 의사소통 전략이 학습자들의 과업 선호도를 잘 예측하는 것으로 나타났다. 다만, 활용과업의 경우 전략 외에 부정적 평가에 대한 두려움은 과업 선호도를 예측하는 요인으로 나타났다. 이러한 결과를 통해, 학습자들의 과업에 대한 선호도를 높이기 위해서 의사소통 전략을 활용하는 것이 중요하다는 것을 알 수 있었다. 본 연구결과를 통해 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 우선, 학습자들의 불안감을 낮춰주기 위해 편안한 교실 분위기를 형성해주고 말하기에 대한 자신감 향상을 위해 전략에 대한 지도를 함으로써 불안감을 낮춰줘야 할 것이다. 또한 전략 지도를 통해 의미 전달에 있어 포기하지 않고 지속적으로 과업을 수행해나갈 수 있도록 함으로써 과업에 대한 선호도 역시 증가시킬 수 있을 것이다. 더불어, 학습한 전략들을 학습자들이 선호하는 과업을 통해 연습해보는 것도 좋은 방법이 될 것이다. |Abstract A Study on Korean Middle School Students’ English Speaking Anxiety, Strategies and Task Preference Kim, Bo-mi, Dept. of English Education. The Graduate School of Education Hanyang University The purpose of this study is to investigate the relationship between speaking anxiety, strategies and task preference of Korean middle school students in order to suggest a more effective class design. The questionnaire about speaking anxiety, strategies, and task preference was used for the purpose of this study. For data collection, questionnaires were administrated to 224 students at M middle school located in Gyeonggi province. The results of this study were statistically analyzed by the SPSS statistics 21 program. The analysis result of the study was as follows. Students felt anxiety when speaking in English or when feeling that the other students speak the foreign language better than they do because of their lack of confidence. In case of communication strategies, they used 'appeal for help', 'approximation', 'grammar avoidance', and they preferred 'decision-making' and 'predicting the given circumstance' tasks. It was shown that speaking anxiety was statistically meaningful according to grades and speaking ability. Communication strategies and task preference were statistically meaningful according to speaking ability, not grades. Next, when investigating the students’ use of communication strategies according to the students' levels of anxiety, highly anxious students used communication strategies more than less anxious students, and the difference between the two groups was significant statistically. Besides, when the use of a reduction strategy and an achievement strategy by students, highly anxious students used a reduction strategy whereas less anxious students used an achievement strategy. In addition, less anxious students preferred all types of tasks more than highly anxious learners, and the difference between the two groups was significant statistically. Lastly, the relationship between speaking anxiety and task preference indicates negative correlation, and the relationship between communication strategy and task preference indicates that a negative correlation was found between a reduction strategy and all types of task, whereas a positive correlation was found between an achievement strategy and all types of task. The result of multiple regression shows that communication strategy can anticipate the task preference of students. Therefore, using a communication strategy is an effective variable to increase students’ task preference. Based on the above findings, the following can be suggested. First, teachers should make comfortable classroom environment to reduce learners’ speaking anxiety and teach various communication strategies. In addition, task preference will increase by performing the task without giving up on communication through teaching communication strategies. Lastly, it is a good for learners if they can practice communication strategies through tasks they prefer.; Abstract A Study on Korean Middle School Students’ English Speaking Anxiety, Strategies and Task Preference Kim, Bo-mi, Dept. of English Education. The Graduate School of Education Hanyang University The purpose of this study is to investigate the relationship between speaking anxiety, strategies and task preference of Korean middle school students in order to suggest a more effective class design. The questionnaire about speaking anxiety, strategies, and task preference was used for the purpose of this study. For data collection, questionnaires were administrated to 224 students at M middle school located in Gyeonggi province. The results of this study were statistically analyzed by the SPSS statistics 21 program. The analysis result of the study was as follows. Students felt anxiety when speaking in English or when feeling that the other students speak the foreign language better than they do because of their lack of confidence. In case of communication strategies, they used 'appeal for help', 'approximation', 'grammar avoidance', and they preferred 'decision-making' and 'predicting the given circumstance' tasks. It was shown that speaking anxiety was statistically meaningful according to grades and speaking ability. Communication strategies and task preference were statistically meaningful according to speaking ability, not grades. Next, when investigating the students’ use of communication strategies according to the students' levels of anxiety, highly anxious students used communication strategies more than less anxious students, and the difference between the two groups was significant statistically. Besides, when the use of a reduction strategy and an achievement strategy by students, highly anxious students used a reduction strategy whereas less anxious students used an achievement strategy. In addition, less anxious students preferred all types of tasks more than highly anxious learners, and the difference between the two groups was significant statistically. Lastly, the relationship between speaking anxiety and task preference indicates negative correlation, and the relationship between communication strategy and task preference indicates that a negative correlation was found between a reduction strategy and all types of task, whereas a positive correlation was found between an achievement strategy and all types of task. The result of multiple regression shows that communication strategy can anticipate the task preference of students. Therefore, using a communication strategy is an effective variable to increase students’ task preference. Based on the above findings, the following can be suggested. First, teachers should make comfortable classroom environment to reduce learners’ speaking anxiety and teach various communication strategies. In addition, task preference will increase by performing the task without giving up on communication through teaching communication strategies. Lastly, it is a good for learners if they can practice communication strategies through tasks they prefer.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/130559http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000425484
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