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진화 관점에서의 기술혁신이론: 진화함정을 중심으로

Title
진화 관점에서의 기술혁신이론: 진화함정을 중심으로
Author
한상엽
Advisor(s)
류호경
Issue Date
2015-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
자연생태계에서 드물게 목격되는 이상(異狀) 현상 중에 진화함정(evolutionary trap)이라는 것이 있다. 이는 종(species)이나 개체들의 자연스러운 생태계 선택과정과는 상이(相異)한 현상으로 급격한 환경 변화가 발생할 경우 종이나 개체들이 진화에 유리한 생태계를 외면하고 반대의 환경에 적합하도록 스스로를 진화시키는 부적응성(maladaptiveness)을 나타내는 현상을 뜻한다. 진화생태학자들은 이 현상을 설명하기 위해 기존에 잘 알려진 다윈의 진화론뿐만 아니라 라마르크(Lamarck)의 진화이론도 활용하는데 라마르크의 이론은 진화를 설명함에 있어 순전히 우연성에 따른다는 다윈의 이론과는 달리 종(species)들이 진화하는 과정에서 환경변화의 요구에 맞도록 스스로 체득한 학습에 기반한다는 이론이다. 최근에는 진화단계별로 다윈과 라마르크 이론을 구분하여 적용하는 절충주의적(eclectic) 해석도 이루어지고 있는데 이러한 시각이 자연생태계뿐만 아니라 시장생태계에도 적용 가능한 지에 대한 의문으로부터 본 연구가 시작되었다. 이를 위해 진화함정의 현상적 특성을 개념화하고 기술경영 분야의 기존 문헌 중 진화함정과 관련성이 높은 구조적 혁신(architectural innovation)이론 및 역량함정(competence trap)이론의 개념적 특성과 비교한 후 특정사례분석-글로벌 휴대폰시장, 국내 화장품시장, 국내 주류시장-을 통해 진화함정과 관련된 주요데이터인 시장점유율(market share)과 제품성장률(growth rate) 추세를 분석하여 시장생태계에서의 진화함정에 대한 현상적 특성을 설명하였다. 이러한 연구결과는 주요학문영역으로 자리 잡은 진화경제학(evolutionary economics)의 기술경영 분야로의 접목가능성을 보여준다고 할 수 있으며, 향후에 진화함정과 관련된 심도 있는 추가연구의 필요성을 높이는 데 의의가 있다고 할 수 있다. 실제 기업현장에서 기업들이 이와 같은 진화함정에 대한 이해를 바탕으로 신기술이나 신제품 개발을 진행한다면 기존시장과 선두업체를 추격하기 위한 성공전략을 마련하는데 있어 중요한 시사점을 얻을 수 있을 것으로 보인다.|Evolutionary traps have been observed in the natural ecological setting. This is a phenomenon of the maladaptive selection of organisms when it comes to choosing the wrong or poor habitat though they do not have such level of fitness. To elucidate this phenomenon well, it is needed to have an eclectic view including both well-known Darwinian approach and Lamarckian one. Lamarckism is a theory of inheritance of acquired characteristics, called soft inheritance. Likewise, a very similar observation is made in the firm's market choice. I am studying if evolutionary traps in ecology are applicable to market choices. In particular, the conception of evolutionary traps in the market choice are further investigated in the mobile technology innovation. There have been a few important conception relating to evolutionary traps such as Henderson & Clark’s architectural innovation(1990) and O'Driscoll, et al.‘s competence trap(2001) in technology management literature. To define concisely the concept of evolutionary trap in technology management, evolutionary trap concept in the natural science’s literature has been decontextualized and recontextualized a similar concept through analysis of specific market data like market share and growth rate. This can be an additional new concept derived from evolutionary economics and stimulate more research among others. More importantly, this can be put to practical use among firms having goals of catchup strategies with new technology or new product development in the business world.; Evolutionary traps have been observed in the natural ecological setting. This is a phenomenon of the maladaptive selection of organisms when it comes to choosing the wrong or poor habitat though they do not have such level of fitness. To elucidate this phenomenon well, it is needed to have an eclectic view including both well-known Darwinian approach and Lamarckian one. Lamarckism is a theory of inheritance of acquired characteristics, called soft inheritance. Likewise, a very similar observation is made in the firm's market choice. I am studying if evolutionary traps in ecology are applicable to market choices. In particular, the conception of evolutionary traps in the market choice are further investigated in the mobile technology innovation. There have been a few important conception relating to evolutionary traps such as Henderson & Clark’s architectural innovation(1990) and O'Driscoll, et al.‘s competence trap(2001) in technology management literature. To define concisely the concept of evolutionary trap in technology management, evolutionary trap concept in the natural science’s literature has been decontextualized and recontextualized a similar concept through analysis of specific market data like market share and growth rate. This can be an additional new concept derived from evolutionary economics and stimulate more research among others. More importantly, this can be put to practical use among firms having goals of catchup strategies with new technology or new product development in the business world.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/129590http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000426596
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GRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT[S](기술경영전문대학원) > TECHNOLOGY MANAGEMENT(기술경영학과) > Theses (Master)
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