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트레이닝 세트방법의 차이와 Detraining이 신체조성, GH, IGF-1에 미치는 영향

Title
트레이닝 세트방법의 차이와 Detraining이 신체조성, GH, IGF-1에 미치는 영향
Other Titles
Effects of the Difference of Training Set Method and Detraining on Body Composition, GH, IGF-1
Author
이경모
Alternative Author(s)
Lee, Kyoung Mo
Advisor(s)
오상덕
Issue Date
2016-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
웨이트 트레이닝은 적은 시간투자로 긍정적인 신체조성의 변화를 가져올 수 있는 운동 종목이다. 이러한 웨이트 트레이닝은 교통, 통신 등과 같은 문명의 발달로 인하여 신체활동부족 현상을 보이는 현대인들에게 더욱 적합하다. 그래서 취업 준비로 인한 운동부족을 겪고 일반 남자 대학생들에게 보다 효과적으로 웨이트 트레이닝을 할 수 있는 세트방법을 규명할 필요성이 있을 것으로 사료된다. 따라서 본 연구에서는 일반 남자 대학생을 대상으로 웨이트 트레이닝 세트방법(ascending set, descending set, drop set)의 차이에 따른 신체조성, GH, IGF-1의 변화를 트레이닝 전, 트레이닝 8주 후, detraining 2주 후, 차이를 규명하여 일반 남자 대학생들에게 적합한 세트방법을 제시하고자 하였으며, 세트방법으로는 ascending set, descending set, drop set, 운동 설계는 8주 간, 주 3회, 종목당 4세트, 운동 강도는 평균 세트 당 1RM 60%의 중강도로 실시하였고, 세트별 기간별에 따른 신체조성(체중, 골격근량, 체지방량), GH, IGF-1의 변화들을 분석한 후 결과를 도출하였고, 결론은 다음과 같다. 첫째, 신체조성의 경우, 체중은 그룹(ascending set group, drop set group)과 운동기간(pre, post, detraining)에 따른 체중의 변화는 유의한 증가를 나타났다(p<.01). ascending set group은 트레이닝 8주 후 가장 큰 증가폭을 보였고 detraining 2주 후 감소하여 트레이닝 전 수준으로 되돌아갔다. drop set group은 트레이닝 8주 후에서 ascending set group과 비슷하게 나타났으며 detraining 2주 후 결과에서는 트레이닝 8주 후의 결과와 비슷한 수준을 유지하였다. 골격근량은 그룹(ascending set group, descending set group, drop set group)과 운동 기간(pre, post, detraining)에 따른 골격근량의 변화는 유의한 차이를 나타나지 않았지만 세 그룹 모두 트레이닝 전보다 트레이닝 8주 후 증가가 나타났다. 트레이닝 8주 후 결과에서 descending set group에서 가장 적은 증가가 나타났다. detraining 2주 후 결과에서 세 그룹 모두 트레이닝 8주 후보다 감소하는 현상을 보였지만 트레이닝 전보다는 높은 수준을 유지하였다. 세트그룹 간 비교로는 다른 두 그룹 비해 drop set group은 detraining 2주 후 결과에서 트레이닝 전보다 높은 골격근량 증가폭을 유지한 것으로 나타났다. 체지방량은 그룹(descending set group, drop set group)과 운동 기간(pre, post, detraining)에 따른 체지방량의 변화는 유의한 감소를 나타났으며(p<.01)(p<.05), 세트그룹 간 비교로는 트레이닝 8주 후 결과에서 다른 두 그룹보다 descending set group에서 가장 큰 감소폭을 나타냈다. detraining 2주 후 결과에서 ascending set group은 트레이닝 8주 후와 비슷한 수준을 유지하였으며 descending set group, drop set group에서는 트레이닝 후보다 증가하여 트레이닝 전 수준으로 돌아가는 현상을 보였다. 둘째, GH의 경우는 그룹(ascending set group, descending set group, drop set group)과 운동 기간(pre, post, detraining)에 따른 GH의 변화는 유의한 차이를 나타나지 않았지만 세 그룹 모두 트레이닝 전보다 트레이닝 8주 후 증가된 현상을 보였으며, 세트그룹 간 비교로는 트레이닝 8주 후 결과에서 drop set group은 descending set group보다 비슷하지만 다소 높은 증가폭을 나타냈고 ascending set group에서는 다른 두 그룹보다 낮은 증가폭이 나타났다. detraining 2주 후 결과에서 ascending set group와 descending set group은 트레이닝 8주 후보다 감소하여 트레이닝 전 수준으로 돌아가는 현상을 보인 반면 drop set group은 트레이닝 8주 후 감소하는 경향을 보였지만 트레이닝 전 수준보다는 높은 수준을 유지하였다. 셋째, IGF-1의 경우는 그룹(ascending set group, descending set group, drop set group)과 운동 기간(pre, post, detraining)에 따른 IGF-1의 변화는 유의한 차이를 나타나지 않았지만 세 그룹 모두 트레이닝 전보다 트레이닝 8주 후 증가된 현상을 보였으며, GH와는 달리 세 그룹 모두 detraining 2주 후에도 감소현상을 보이지 않았다. 세트그룹 간 비교로는 descending set group과 drop set group은 트레이닝 8주 후 결과로 비슷한 증가폭을 나타냈고, ascending set group은 트레이닝 8주 후 결과에서 다른 두 그룹에 비해 가장 적은 증가폭을 나타냈다. detraining 2주 후 결과, descending set group과 drop set group은 트레이닝 8주 후 수준을 유지하였고 ascending set group은 트레이닝 8주 후보다 증가된 현상을 나타냈다. 이상의 결론을 바탕으로 일반 남자 대학생들에게 효과적인 트레이닝 세트방법으로는 골격근량 증가만 나타났던 ascending set와 체지방량 감소만 나타났던 descending set에 비해 골격근량 증가와 체지방량 감소가 같이 나타났던 drop set가 신체조성에 긍정적인 변화를 줄 수 있는 세트방법이라 사료된다. 또한, 트레이닝 8주 후 결과에서 세 그룹 중 가장 높은 증가폭과 detraining 2주 후 결과에서 다른 두 그룹에 비해 트레이닝 전보다 높은 수준을 유지했던 drop set group의 GH 농도수준을 비추어 보았을 때, drop set에서의 GH의 반응이 긍정적인 신체조성 개선을 가져온 것으로 보이며, 따라서 drop set가 ascending set와 descending set보다 일반 남자 대학생들에게 효과적이며 적합한 웨이트 트레이닝 세트방법이라고 사료된다. | Weight training is a sport that can bring positive changes in body composition in less time investment. The weight training is suitable to modern people who lack in physical activity due to the progress of civilization including benefits of transportation and communication. Accordingly, it is suggested that it is necessary to establish more effective weight training set method for typical male university students who are short of exercise from striving for finding employment. Therefore, this study aims to investigate the differences in body composition (body weight, skeletal muscle mass, body fat mass), GH and IGF-1 that differ by a weight training set method(ascending set, descending set, drop set) before training, 8 weeks after training and after 2 weeks of detraining; and to suggest the appropriate training strategy for typical male university students. For the strategies to be evaluated, set method is ascending set, descending set drop set, and exercise designs are conducted by 4 sets each and three times a week for 8 weeks with moderate intensity exercise of 1RM 60% per average set, and then, the results are derived by analysing the changes in body composition, GH and IGF-1 in each set and each session, and conclusions are as follows. First, in case of the body composition, body weight showed significant increase by each exercise group(ascending set group, drop set group) and session(pre, post, detraining)(p<.01). Ascending set group exhibited the biggest increase in weight at 8 weeks after the training but decreased back to the original body weight after 2 weeks of detraining. Drop set group demonstrated a similar pattern to ascending set group at 8 weeks after the training, but maintained the body weight of 8 weeks-post-training after 2 weeks of detraining. Skeletal muscle mass did not reveal significant change according to each exercise group(ascending set group, drop set group) and session(pre, post, detraining). However, all three groups presented with increased mass of skeletal muscles at 8 weeks after the training compared to those before the training. Descending set group showed the least change at 8 weeks after training. From the results of after 2 weeks of detraining, all three exercise groups appeared lower levels of skeletal muscle mass than those of 8 weeks after training but maintained higher levels than before the training. Comparative analysis between groups proves that drop exercise, compared to the other two groups, maintained bigger range of increase in skeletal muscle mass after 2 weeks of detraining than before the training. Body fat mass showed significant decrease in different exercise groups(ascending set group, drop set group) and sessions(pre, post, detraining)(p<.01)(p<.05), and from the comparison between groups, descending set group presented with the biggest range of decrease among all three groups at 8 weeks after training. After 2 weeks of detraining, ascending set group maintained similar level of body fat mass to 8 weeks after training, but descending set group and drop set group exhibited the pattern of returning back to the original levels of body fat mass with further increase after the training. Second, in case of GH, it did not have significant difference according to different exercise groups(ascending set group, drop set group) and sessions(pre, post, detraining), but there were increased GH in all three groups at 8 week-post-training than prior to the training. For group comparison in regards to GH, at 8 weeks after training, drop set group exhibited similar to but rather bigger range of increase than descending set group whereas ascending set group showed smaller range of increase than the others. The levels of GH in ascending set group and descending set group groups after 2 weeks of detraining dropped from the results of 8 week-post-training and back to the original levels before the training. On the contrary, the level of GH in drop set group was maintained higher than before the training despite the decrease at 8 weeks after training. Third, in case of IGF-1, exercise groups(ascending set group, drop set group) and sessions(pre, post, detraining) did not cause significant change in the levels of IGF-1. However, in all three groups, the levels of IGF-1 were higher at 8 weeks after training than before the training and were maintained without decrease after 2 weeks of detraining unlike the levels of GH. Comparisons between groups indicated that descending set group and drop set group showed similar range of increase at 8 week-post-training but ascending set group resulted in less increase than the other two groups. After 2 weeks of detraining, descending set group and drop set group maintained the levels from the 8 week-post-training but ascending set group with the higher level than that at 8 weeks after training. Based on the results above, drop set is suggested as the effective training set method for typical male university students for its positive effects in body composition in comparison to ascending set showing increased skeletal muscle mass only and descending set resulting in decreased body fat. In addition, drop set group exhibited the biggest range of increase in GH concentration at 8 weeks after training among three groups and maintained the relatively higher level of GH after 2 weeks of detraining than before the training when comparing with the other two groups. Hence, based on this assessment, it is advised that drop set is more effective and appropriate training set method for typical male university students since GH response from drop set has positive influence to the improvement of body composition.; Weight training is a sport that can bring positive changes in body composition in less time investment. The weight training is suitable to modern people who lack in physical activity due to the progress of civilization including benefits of transportation and communication. Accordingly, it is suggested that it is necessary to establish more effective weight training set method for typical male university students who are short of exercise from striving for finding employment. Therefore, this study aims to investigate the differences in body composition (body weight, skeletal muscle mass, body fat mass), GH and IGF-1 that differ by a weight training set method(ascending set, descending set, drop set) before training, 8 weeks after training and after 2 weeks of detraining
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/126241http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000487171
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > MAJOR IN PHYSICAL EDUCATION(체육교육전공) > Theses(Master)
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