270 0

Prosodic conditioning in segmental realization of the English /s/-stop cluster in L2 production by Korean learners of English

Title
Prosodic conditioning in segmental realization of the English /s/-stop cluster in L2 production by Korean learners of English
Other Titles
한국인의 제2언어 발화에서 나타나는 영어의 /s/-폐쇄음 자음군의 실현과 운율의 영향
Author
이미루
Alternative Author(s)
이미루
Advisor(s)
조태홍
Issue Date
2016-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This paper explores how Korean speakers with advanced and intermediate English proficiency produce s#CV (‘#’=lexical boundary, ‘s’=/s/, ‘C’=voiceless stop consonant, ‘V’=vowel) and #sCV in second language (L2) English (s#CV: ice-cone, #sCV: eye-scone), and how prosodic conditioning plays a role in segment realization. Although Korean loanword phonology has a tendency to insert an additional vowel in sCV sequence, acoustic results show that neither group displayed clear evidence of additional vowel presence in L2 production. Both intermediate and advanced groups employed a very similar strategy to that of native English speakers in producing #sCV and s#CV distinctively from one another, which suggests that the nature of allophonic rule (short lag VOT for a voiceless stop after /s/) applied to #sCV might have aided the learning of the segmental realization for both groups. The results also showed that certain aspects of L1 Korean prosodic conditioning seem to remain active in L2 English production despite the level of L2 fluency of the speaker, such as prominence-sensitive boundary effect on /s/. Lastly, the results displayed that both groups of L2 speakers actively shortened VOT in #sCV under prominence indicating that Korean speakers were able to enhance short lag VOT feature in prosodic strengthening. It was proposed that in learning of L2 English, Korean speakers learned not only the features of a segment, but also the complex interplay of phonetic realization and prosodic conditioning to some extent.|본 논문은 어떻게 고급 영어 학습 한국인들과 중급 영어 학습 한국인들이 /s/#폐쇄음+모음(#=단어경계)와 #/s/+폐쇄음+모음을(예: ice#cone, eye#scone) 제2언어 환경에서 발화 하는지, 그리고 어떻게 운율 조건이 음성 실현에 영향을 미치는지를 알아본다. 비록 한국인의 차용어 음운론에서는 /s/-폐쇄음 자음군의 사이와 종성/s/ 뒤에 추가적인 모음이 삽입되지만, 본 실험의 음향 결과에 따르면/s/ # 폐쇄음+모음과 # /s/+폐쇄음+모음에서 추가적 모음삽입의 증거가 나타나지 않았다. 고급과 중급 영어 학습자 그룹 모두 영어 원어민 화자들과 유사한 패턴으로 #sCV 와 s#CV를 구분하여 발화하였는데, 이것은 #sCV에서 나타나는 이음 규칙 (성대 진동 시작 시간 전의 격음의 길이가 s#CV에서 보다 #sCV에서 짧은데, 그 이유는 발화 동작의 순차적 배열에 의하여 설명된다. 가령, s#CV의 경우, 성대가 최대로 벌어지는 지점이 폐쇄음 자음을 말하기 위해 입이 벌어지는 시점과 동일하게 나타나, 성대가 다시 좁혀져 진동하기 전까지의 격음의 길이가 길게 나타나는 반면, #sCV의 경우, 성대가 최대로 벌어지는 시점은 /s/ 발화의 중간 지점이기 때문에, 성대가 이미 거의 좁혀지는 지점에서야 입이 벌어지게 되어 성대가 진동하기 전까지의 격음의 길이가 짧다)의 성질이 두 그룹의 이음 규칙 학습을 도왔을 것이라는 점을 시사 한다. 또한 한국인 화자들은 영어 화자에게서는 보여지지 않았던, 한국어에서 특징적으로 나타나는 운율 경계와 강세간의 상호작용을 영어 발화시 보여줌으로써 제1언어 한국어의 운율 조건의 특정 부분이 화자의 영어 실력과 상관 없이 제2언어 영어 발화에 여전히 남아있었음을 보여준다. 마지막으로, 실험 결과는 제2언어 발화 화자들 두 그룹 모두# /s/+폐쇄음+모음 발화에서 나타나는 짧은 성대 진동 시작 시간을 강세의 영향아래 더 짧게 만들었음을 보여주었다. 이는 한국어 화자들이 제2언어 영어를 학습하면서, 단순히 음운 자질만을 학습하는 것이 아니라, 음성 실현와 운율 조건간의 복잡한 상호작용을 어느 정도 학습하여 발화시, 주어진 운율 조건에 맞추어 음성 자질을 적절하게 강화하였음을 보여준다.; This paper explores how Korean speakers with advanced and intermediate English proficiency produce s#CV (‘#’=lexical boundary, ‘s’=/s/, ‘C’=voiceless stop consonant, ‘V’=vowel) and #sCV in second language (L2) English (s#CV: ice-cone, #sCV: eye-scone), and how prosodic conditioning plays a role in segment realization. Although Korean loanword phonology has a tendency to insert an additional vowel in sCV sequence, acoustic results show that neither group displayed clear evidence of additional vowel presence in L2 production. Both intermediate and advanced groups employed a very similar strategy to that of native English speakers in producing #sCV and s#CV distinctively from one another, which suggests that the nature of allophonic rule (short lag VOT for a voiceless stop after /s/) applied to #sCV might have aided the learning of the segmental realization for both groups. The results also showed that certain aspects of L1 Korean prosodic conditioning seem to remain active in L2 English production despite the level of L2 fluency of the speaker, such as prominence-sensitive boundary effect on /s/. Lastly, the results displayed that both groups of L2 speakers actively shortened VOT in #sCV under prominence indicating that Korean speakers were able to enhance short lag VOT feature in prosodic strengthening. It was proposed that in learning of L2 English, Korean speakers learned not only the features of a segment, but also the complex interplay of phonetic realization and prosodic conditioning to some extent.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/126010http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486492
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE