176 0

미술활동에 기반을 둔 전래동화 활용 셀프리더십 프로그램 개발 연구: 초등 3·4학년을 대상으로

Title
미술활동에 기반을 둔 전래동화 활용 셀프리더십 프로그램 개발 연구: 초등 3·4학년을 대상으로
Other Titles
The Study on the Self-Leadership Program Using Traditional Fairy Tales Based on the Art Activity: Focusing on 3rd and 4th Graders
Author
민명기
Alternative Author(s)
Min Myung Gi
Advisor(s)
이정숙
Issue Date
2016-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 연구에서는 초등3·4학년 아동의 셀프리더십 향상을 위해 미술활동에 기반을 둔 전래동화 활용 셀프리더십 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는데 목적이 있으며, 이 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 미술활동에 기반을 둔 전래동화 활용 셀프리더십 프로그램이 초등 3·4학년 아동의 셀프리더십 향상에 효과가 있는가? 둘째, 미술활동에 기반을 둔 전래동화 활용 셀프리더십 프로그램을 적용한 초등 3·4학년 아동은 개인별, 회기별로 어떠한 변화를 보이는가? 연구의 대상은 인천시 소재한 G초등학교 한 곳의 3·4학년에 재학 중인 아동 30명을 선발한 후 실험집단과 통제집단을 각 15명씩 무선선별하여 구성하였다. 프로그램의 효과성 검증을 위한 실험연구에서 프로그램은 주 2회 매회 60분씩 실시하였으며 총 12회기 진행하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위해 SPSS 23.0프로그램을 이용하여 독립표본 t-검증과 대응표본 t-검증을 실시하였다. 프로그램 진행 과정 중 나타난 아동들의 행동변화 과정은 질적연구 방법으로 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술활동에 기반을 둔 전래동화 활용 셀프리더십 프로그램을 실시한 실험집단과 미술활동에 기반을 둔 전래동화 활용 셀프리더십 프로그램을 실시하지 않은 통제집단은 프로그램 실시 유·무에 따라 셀프리더십 수준에서 유의미한 차이를 보였다. 실험집단의 셀프리더십 수준은 프로그램의 실시 전-후로 유의미하게 증가하였으며, 통제집단의 셀프리더십 수준은 유의미한 차이가 없었다. 둘째, 미술활동에 기반을 둔 전래동화 활용 셀프리더십 프로그램 단계별 나타난 실험집단 아동의 행동변화 과정은 긍정적이고 자신감있게 변화하였으며 셀프리더십의 양적인 향상과 함께 질적인 향상도 나타났다. 이 연구는 실험집단 15명, 통제집단 15명으로 표집 인원의 수가 적었고, 12회기의 비교적 단기 프로그램으로 구성되었다. 그러나 이러한 제한점에도 불구하고 초등 3·4학년의 셀프리더십 향상을 위한 첫 번째 미술활동에 기반을 둔 전래동화 활용 셀프리더십 프로그램이라는 점에서 의의가 있다. 또한 통합연구기법을 사용하여 연구결과를 다양하게 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 마지막으로 전래동화와 미술활동을 접목하여 다양한 매체를 통한 셀프리더십 프로그램 후속연구에 자료를 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다.| The purpose of this study is to verify the effect on the improvement of the self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity to improve self-leadership in the 3rd and 4th graders. The subjects of this study consisted of 15 experimental group and 15 controlled group. Children are 3rd and 4th grades and they were selected by the method of random assignment from one elementary school in In-Cheon. For the experimental group, the self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity was conducted 12 times in twice a week, and each time took 60 minutes. The independent sample t-test and paired t-test are conducted by using SPSS 23.0 for analysing data. The qualitative analysis was conducted for the whole sessions. The main results were as follows. First, the total score of self-leadership of experimental group participated in the self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity was statistically higher than the controlled group. Second, as a result of analyzing the whole sessions, there is improvement in positive and confidence activities of the experimental group participated in the self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity. In conclusion, this study made clear that the first study on self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity. And also it used mixed methods. Lastly, it could be data leading for a follow-up study on art therapy using various medium.; The purpose of this study is to verify the effect on the improvement of the self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity to improve self-leadership in the 3rd and 4th graders. The subjects of this study consisted of 15 experimental group and 15 controlled group. Children are 3rd and 4th grades and they were selected by the method of random assignment from one elementary school in In-Cheon. For the experimental group, the self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity was conducted 12 times in twice a week, and each time took 60 minutes. The independent sample t-test and paired t-test are conducted by using SPSS 23.0 for analysing data. The qualitative analysis was conducted for the whole sessions. The main results were as follows. First, the total score of self-leadership of experimental group participated in the self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity was statistically higher than the controlled group. Second, as a result of analyzing the whole sessions, there is improvement in positive and confidence activities of the experimental group participated in the self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity. In conclusion, this study made clear that the first study on self-leadership program using traditional fairy tales based on the art activity. And also it used mixed methods. Lastly, it could be data leading for a follow-up study on art therapy using various medium.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/125984http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486775
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE