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골프참여자의 추구편익이 웰빙의식 및 소비행동에 미치는 영향에 관한 연구

Title
골프참여자의 추구편익이 웰빙의식 및 소비행동에 미치는 영향에 관한 연구
Author
이충미
Advisor(s)
조성식
Issue Date
2016-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 골프 참여자들이 가지고 있는 추구편익을 실증분석을 통해 분석하여 편익세분화의 기초 자료를 마련하고, 이러한 추구편익이 현대인들이 추구하는 웰빙의식을 통해 향후 소비행동에 얼마나 영향을 미치는지 규명하는 것이 목적이다. 좀 더 구체적인 본 연구의 목적은 추구편익에 따른 골프 참여자를 세부적으로 분류하여 골프 참여자의 이용행태 및 인구통계적 특성에 따른 차이를 알아보고, 이러한 추구편익이 웰빙의식과 소비행동에 미치는 영향을 분석하여 추구편익, 웰빙의식, 소비행동에 어떠한 인과관계가 있는지 규명하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 서울과 경기도에 위치하고 있는 골프연습장 각 2곳씩 총 4곳을 선정, 유목적무선표집법을 이용하여 자기기입식 질문지법 설문을 실시하여 총 335개의 설문지를 회수하였다. 본 연구에서 사용한 설문지의 주요구성지표는 조사대상의 인구통계학적 특성, 이용행태적 특성, 추구편익, 웰빙의식, 소비행동 등 5개 영역으로 구성되어 있다. 설문지의 응답결과를 기입한 자료를 회수한 수 응답 내용이 부실하거나 신뢰성이 없다고 판단되는 자료를 분석대상에서 제외시키고 분석 가능한 자료를 SPSS 21.0 및 AMOS 21을 통해 분석하였다. 자료 분석을 위한 통계분석기법으로 빈도분석, T검증, 변량분석, 신뢰도분석, 요인분석, 다중회귀분석, 공변량구조분석을 실시하였다. 이상과 같은 연구방법과 절차를 통하여 얻어진 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 추구편익, 웰빙의식, 소비행동에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 성별에 따른 차이는 추구편익에서 여성 골퍼의 성취편익이 남성 골퍼보다 높은 것으로 나타났고 소비행동에서는 용품구매에 있어서만 남성골퍼가 여성골퍼보다 높게 나타났다. 연령에 따른 차이는 추구편익에서의 오락편익은 50∼59세가 가장 높고 사회소통편익은 60세 이상이 가장 높았으며, 소비행동에서는 하위요인 전체에서 50∼59세가 가장 높았으며 50∼59세와 60세 이상이 다른 연령대에 비해 전반적으로 높은 유의도를 보였다. 결혼여부에 따른 차이는 소비행동의 용품구매와 미디어소비에서만 기혼 골퍼가 가장 높은 것으로 나타났다. 학력에 따른 차이는 추구편익에서의 성취편익은 학력이 높을수록 높고 사회소통편익은 학력이 낮을수록 높으며 오락편익에는 학력 집단 간에 차이가 없음을 알 수 있었으며, 웰빙의식에서는 학력이 낮을수록 신체적웰빙 지수가 높게 나타났고, 소비행동에서는 지속소비와 권유가 기타학력 골퍼에게 가장 높고 용품구매와 미디어소비는 고졸 골퍼에게 가장 높은 것으로 나타났다. 소득수준에 따른 차이는 추구편익에서 오락편익과 사회소통편익이 연소득 4천만 원 미만의 골퍼가 가장 높게 나타났고, 웰빙의식에서는 정신적웰빙 및 신체적웰빙 모두 4천만 원 이하의 연소득 수준을 가진 골퍼가 가장 높으나 연소득 1억 원 이상의 골퍼와는 유의한 차가 없음을 알 수 있었으며, 소비행동에서의 지속소비는 연소득 4천만 원 미만의 골퍼가 가장 높고 미디어소비는 연소득 8천만∼1억대의 골퍼가 가장 높게 나타났다. 직업에 따른 차이는 추구편익의 사회소통편익은 가정주부가 가장 높고, 웰빙의식에서는 정신적웰빙이 기타 직업군에 가장 높게 나타났으며 전문직, 자영업, 가정주부 직업군이 경영/관리자 및 군인/공무원 직업군이 상대적으로 높았고, 신체적웰빙은 자영업이나 전문직 직업군이 일반회사원, 경영/관리자, 군인/공무원 직업군에 비해 높게 나타났다. 또한 소비행동에서의 지속소비는 가정주부가 가장 높고 미디어소비는 자영업이 가장 높은 반면 일반회사원과 경영/관리자는 자영업과 전문직에 비해 상대적으로 낮음을 알 수 있다. 둘째, 이용행태적 특성에 따른 추구편익, 웰빙의식, 소비행동에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 골프경력에 따른 차이는 추구편익에서의 오락편익이 3∼5년 경력의 골퍼가 가장 높게 나타났으며, 소비행동에서의 지속소비는 1년 미만 경력의 골퍼가 가장 높고 미디어소비는 20년 이상 경력의 골퍼가 가장 높게 나타났다. 핸디캡에 따른 차이는 28타 이상 핸디캡의 골퍼가 다른 골퍼에 비해 추구편익 모든 하위요인에서 높게 나타났고, 역시 28타 이상 핸디캡의 골퍼가 다른 골퍼에 비해 전체적인 웰빙의식이 높은 것을 알 수 있으며 신체적웰빙의 경우 핸디캡이 많을수록 높다는 것을 알 수 있다. 소비행동에서는 핸디캡 28 이상의 골퍼가 지속소비, 권유, 미디어소비 등 전반적인 소비행동에서 핸디캡이 적은 골퍼보다 높았고 언더 골퍼는 다른 골퍼보다 모든 요인이 낮았다. 라운딩 횟수에 따른 차이는 추구편익에서 1∼2회 라운딩 하는 골퍼가 성취편익과 사회소통편익이 가장 높았으며, 웰빙의식의 정신적웰빙과 신체적웰빙 역시 1∼2회 라운딩하는 골퍼가 가장 높았고, 소비행동에서는 용품구매와 미디어소비가 라운딩의 횟수가 적을수록 높은 경향을 보였다. 라운딩 동반인에 따른 차이는 추구편익의 사회소통편익은 가족을 동반하는 골퍼가 가장 높았고, 웰빙의식에서 정신적웰빙은 친구, 가족, 사업관련자, 직장동료를 제외한 기타인을 동반하는 골퍼가 가장 높았으며 소비행동에서는 라운딩 동반인이 기타라고 대답한 골퍼의 권유가 다른 집단보다 높게 나타났다. 셋째, 골프참여자의 추구편익은 웰빙의식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 오락편익과 사회소통편익은 정신적웰빙에 영향을 미치는 반면 성취편익은 정신적 웰빙에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 오락편익, 성취편익, 사회소통편익 모두는 신체적웰빙에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 골프참여자의 추구편익은 소비행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성취편익을 제외하고 오락편익, 사회소통편익은 소비행동의 하위요인인 지속소비에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 추구편익의 모든 하위요인은 권유, 용품구매, 미디어소비에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 골프참여자의 웰빙의식은 소비행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 웰빙의식 전체 하위변인이 지속소비, 권유, 미디어소비에서 영향을 미치는 것으로 나타났고 용품구매에서는 신체적웰빙만 영향을 미치고 정신적웰빙은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 골프참여자의 추구편익이 웰빙의식을 통해 소비행동에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 웰빙의식은 추구편익과 소비행동을 매개하는 변인임이 밝혀졌다.| The purpose of this study is to investigate the effect of golf participants' benefit needs on well-being awareness and consumption behavior, and clarify their overall relationships. More specifically, the aim of this study is to identify the differences of factors of benefit need, well-being awareness, and consumption behavior according to various demographical aspects and using behavioral aspects of golf participants, and to explore the influences of benefit need to well-being awareness and consumption behavior thereafter investigate among those factors. In order to examine these aims, a sampling frame based on the golf practice driving ranges which are located in Seoul and Kyunggi Do area, was established and thereby 4 ranges were selected. Total 533 data out of 400 were collected by using the purposive random sampling. With the exception of respondent contents and date which were considered as unreliable and outlier of date, 317 data were analysed by SPSS 21.0 and AMOS 21.0. A composition index of questionnaire used in this study was composed of 5 sections encompassing factors of demographical, using behavioral, benefit needs, well-being awareness, and consumption behavior. In line with the purpose of data analysis, frequent analysis, t-test, one-way ANOVA, reliability analysis, factor analysis, multiple linear regression and covariance structure analysis. Through the research methods and procedures above, the conclusions of the study were obtained as followings: Firstly, there are differences among benefit needs, well-being awareness, and consumption behavior depending on demographical aspects. By the gender, female golfers' achievement benefit is higher then male golfers, and male golfers have higher equipment purchase then female golfers. By the age, age 50∼59 golfers have highest entertainment benefit under benefit needs factors, and all sub-factors of consumption behavior factor. and age 60 and more golfers have highest social communication benefit, By the education background, the golfers who have higher level of education background have the higher achievement benefit, whereas the golfers who have lower level of education background have higher social communication benefit. Also lower level of education background golfers have physical well-being awareness, and high school graduated golfers have highest equipment purchase and media consumption. By the income level, the golfers who have under 40,000,000 won annual income have highest entertainment benefit and social communication benefit under benefit needs factors, mental and physical well-being under well-being awareness factor, and continues consumption and recommendation under consumption behavior factor. By the occupation, house wives have highest social communication benefit and continues consumption, and professional workers, individual proprietors, and house wives have higher mental and physical well-being then office managers, government officer, and military personals. By the marital status, married golfers have higher equipment purchase and media consumption under consumption behavior factor. Secondly, there are differences among benefit needs, well-being awareness, and consumption behavior depending on using behavioral aspects. By the year of experience, 3∼5 years golfers have highest entertainment benefit, under 1 year golfers have highest continuous consumption, and more than 20 years golfers have highest media consumption. By the handicap, more than 28 handicap golfers' all sub factors of benefit needs, physical well-being, and all sub factors of consumption behavior except equipment purchase are higher than other golfers. By the frequency of rounding, 1∼2 rounding golfers have highest achievement benefit, social communication benefit, and both mental and physical well-being. By the accompany person, the golfers who accompany family have highest achievement benefit and social communication benefit, and accompany 'others' golfers have highest mental well-being, and recommendation. Thirdly, golf participants' benefit needs affect to well-being awareness. Entertainment benefit and social communication benefit affect to mental well-being, and all sub factors of benefit needs affect to physical well-being. Fourthly, golf participants' benefit needs affect to consumption behavior. Entertainment benefit and social communication benefit affect to continuous consumption, and all sub factors of benefit needs affect to recommendation, equipment purchase, and media consumption. Fifthly, golf participants' well-being awareness affect to consumption behavior. All sub factors of well-being awareness affect to continuous consumption, recommendation, and media consumption whereas physical well-being effect to equipment purchase. Sixthly, well-being awareness is identified as a mediator variable between benefit needs consumption behavior, and golf participants' benefit needs affect to consumption behavior through well-being awareness.; The purpose of this study is to investigate the effect of golf participants' benefit needs on well-being awareness and consumption behavior, and clarify their overall relationships. More specifically, the aim of this study is to identify the differences of factors of benefit need, well-being awareness, and consumption behavior according to various demographical aspects and using behavioral aspects of golf participants, and to explore the influences of benefit need to well-being awareness and consumption behavior thereafter investigate among those factors. In order to examine these aims, a sampling frame based on the golf practice driving ranges which are located in Seoul and Kyunggi Do area, was established and thereby 4 ranges were selected. Total 533 data out of 400 were collected by using the purposive random sampling. With the exception of respondent contents and date which were considered as unreliable and outlier of date, 317 data were analysed by SPSS 21.0 and AMOS 21.0. A composition index of questionnaire used in this study was composed of 5 sections encompassing factors of demographical, using behavioral, benefit needs, well-being awareness, and consumption behavior. In line with the purpose of data analysis, frequent analysis, t-test, one-way ANOVA, reliability analysis, factor analysis, multiple linear regression and covariance structure analysis. Through the research methods and procedures above, the conclusions of the study were obtained as followings: Firstly, there are differences among benefit needs, well-being awareness, and consumption behavior depending on demographical aspects. By the gender, female golfers' achievement benefit is higher then male golfers, and male golfers have higher equipment purchase then female golfers. By the age, age 50∼59 golfers have highest entertainment benefit under benefit needs factors, and all sub-factors of consumption behavior factor. and age 60 and more golfers have highest social communication benefit, By the education background, the golfers who have higher level of education background have the higher achievement benefit, whereas the golfers who have lower level of education background have higher social communication benefit. Also lower level of education background golfers have physical well-being awareness, and high school graduated golfers have highest equipment purchase and media consumption. By the income level, the golfers who have under 40,000,000 won annual income have highest entertainment benefit and social communication benefit under benefit needs factors, mental and physical well-being under well-being awareness factor, and continues consumption and recommendation under consumption behavior factor. By the occupation, house wives have highest social communication benefit and continues consumption, and professional workers, individual proprietors, and house wives have higher mental and physical well-being then office managers, government officer, and military personals. By the marital status, married golfers have higher equipment purchase and media consumption under consumption behavior factor. Secondly, there are differences among benefit needs, well-being awareness, and consumption behavior depending on using behavioral aspects. By the year of experience, 3∼5 years golfers have highest entertainment benefit, under 1 year golfers have highest continuous consumption, and more than 20 years golfers have highest media consumption. By the handicap, more than 28 handicap golfers' all sub factors of benefit needs, physical well-being, and all sub factors of consumption behavior except equipment purchase are higher than other golfers. By the frequency of rounding, 1∼2 rounding golfers have highest achievement benefit, social communication benefit, and both mental and physical well-being. By the accompany person, the golfers who accompany family have highest achievement benefit and social communication benefit, and accompany 'others' golfers have highest mental well-being, and recommendation. Thirdly, golf participants' benefit needs affect to well-being awareness. Entertainment benefit and social communication benefit affect to mental well-being, and all sub factors of benefit needs affect to physical well-being. Fourthly, golf participants' benefit needs affect to consumption behavior. Entertainment benefit and social communication benefit affect to continuous consumption, and all sub factors of benefit needs affect to recommendation, equipment purchase, and media consumption. Fifthly, golf participants' well-being awareness affect to consumption behavior. All sub factors of well-being awareness affect to continuous consumption, recommendation, and media consumption whereas physical well-being effect to equipment purchase. Sixthly, well-being awareness is identified as a mediator variable between benefit needs consumption behavior, and golf participants' benefit needs affect to consumption behavior through well-being awareness.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/125816http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486611
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