337 0

유치원 영어교사의 자질과 인성 연구

Title
유치원 영어교사의 자질과 인성 연구
Other Titles
A study of qualification and personality of ECE(Early Childhood Education)teachers
Author
정하랑
Alternative Author(s)
Jeong Ha-rang
Advisor(s)
김성연
Issue Date
2017-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
(국문 초록) 본 연구는 유아영어교사의 자질과 인성에 대한 인식을 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울, 경북, 경남 지역에 위치한 영어유치원, 영어교육기관에 근무하는 유아영어교사 51명을 연구대상으로 하였고, 유아영어교사의 자질과 인성을 알아보기 위하여 설문지와 인터뷰 그리고 교사의 성별과 경력에 따른 차이를 알아보기 위하여 빈도분석과 기술통계를 실시하였다. 이 논문의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 유아영어교사의 영어사용능력에 대하여 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 남성의 영어사용능력이 비교적 높은 것으로 나타났다. 또한 유아영어교사의 경력에 따른 교수법지식 및 교수기술에서도 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이는 3년 이상 경력의 영어교사가 3년 미만 영어교사보다 영어교수법지식 및 교수기술이 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 양적 연구와 질적 연구결과에서 유아영어교사의 교수법지식 및 교수기술에 대한 교사들의 인식에 차이를 나타냈다. 특히, 양적 연구에서는 유아를 가르칠 때 필요한 교수법지식과 의사소통 중심으로 수업을 한다는 응답 비율이 높은 반면에 질적 연구결과에서는 교수법 지식과 교수기술이 부족한 교사는 자격이 없다고 지적하였다. 셋째, 유아영어교사의 영어사용능력에 대한 양적, 질적 연구 결과가 상이하게 나타났다. 양적 결과에서 영어사용능력에 따라 유아영어교사의 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기에 대한 인식이 높게 나타났지만 반대로 질적 결과에서는 영어사용능력이 부족한 교사의 경우 자격이 없다는 인식이 많이 나타났다. 넷째, 유아학습자특성이해와 공감능력 그리고 성실성에 대한 교사들의 인식을 조사한 결과, 양적, 질적 결과에서 차이가 나타났다. 양적 결과에서는 유아의 특성을 고려하고 흥미 있는 수업을 진행하거나 유아의 질문에 친절한 답변을 해주며 수업을 최대한 결손 없이 진행한다는 인식이 높게 나타났다. 하지만 질적 결과에서는 반대로 유아의 특성을 이해하지 못한 교사나 유아의 말에 귀를 기울이지 못한 교사, 그리고 수업준비가 부족하고 불성실한 교사에 대한 비판적인 인식 나타났다. ABSTRACT A study of qualification and personality of ECE(Early Childhood Education) teachers Jeong, Ha-rang Department of English Education Graduate School Hanyang University The purpose of this study was to investigate the perception of the qualifications and the personalities of ECE (English Childhood Education) teachers. For this, 51 teachers working at English kindergartens or English education institutions located in Seoul, Gyeong-buk province, or Gyeong-nam province were selected as subjects. A questionnaire which included 30 multiple-choice, three open-ended, and five personal background information questions was given to each subject. Furthermore, to examine the significance of gender and teaching experience differences among the teachers, five early childhood English teachers were interviewed in a semi-structured manner. The data collected was analyzed using the SPSS 20 program to calculate the average and standard deviation, and to conduct an independent T-test. The results of this research follow: Primarily, there was a significant statistical difference between the genders of the teachers and their English proficiencies. Compared to the female teachers, male teachers showed higher proficiencies. Additionally, there was significant difference between the number of years of experience and the English instructional methods and teaching skills of the teachers. The results showed evidence that English instructors with more than 3 years of experience had higher perceptions of the need for good English instructional methods and teaching skills than that of instructors with less than 3 years of teaching experience. Secondly, quantitative and qualitative research studies showed significant differences in the teachers’ English instructional methods and general teaching skills. Specifically, quantitative studies showed that there were more perceptions of the need for appropriate English instructional methods and communication-based teachings. On the other hand, qualitative research studies revealed that teachers believe that those who lack general teaching skills and methods are not qualified to teach. Thirdly, quantitative and qualitative measures showed two distinct results about the teachers’ perceptions of the need for English proficiency. Quantitative research reveals that English childhood teachers show very high perceptions for the need to be proficient in English. However, qualitative results reveal that many teachers perceive lack of English proficiency as lack of qualifications. Therefore, early-childhood English teachers need to develop their proficiencies in English. Lastly, quantitative and qualitative studies showed different perceptions teachers had regarding the importance of understanding childhood developmental characteristics and being empathetic and diligent in teaching. Quantitative research results showed that teachers highly perceived the need for considering the children’s level of interest in the class and answering all the questions kindly. However, according to the qualitative research studies, teachers who fail to comprehend the childhood developmental characteristics, do not attentively listen to the children or teach the class unprepared is negatively perceived by others with criticism.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/124498http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000430359
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH EDUCATION(영어교육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE