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슈퍼히어로 영화의 스토리텔링 전략 연구

Title
슈퍼히어로 영화의 스토리텔링 전략 연구
Other Titles
The Stroytelling Strategy of Superhero Films
Author
이현중
Alternative Author(s)
Lee, Hyun-joong
Advisor(s)
정태수
Issue Date
2017-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 논문의 목적은 최근 새로운 경향성을 드러내는 슈퍼히어로 영화의 성질 변화를 파악하고, 이를 스토리텔링이라는 관점에서 연구하는 것이다. 여기서 말하는 슈퍼히어로 영화의 새로운 경향성은 디지털 패러다임에 의한 뉴 미디어 스토리텔링으로 요약할 수 있으며, 이는 구체적으로 트랜스미디어, 프랜차이즈 스토리, 향유 문화의 활성화 등으로 나타난다. 슈퍼히어로 영화의 이러한 특징들이 의도성을 지닌 스토리텔링 전략이라고 이해하는 것이 이 논문의 주장이며, 이를 미디어 환경 변화와 영화의 매체성 변화라는 과정 속에서 텍스트 분석을 통해 밝혀내는 것이 이 논문의 목표이다. 슈퍼히어로 영화는 이미지의 특이성, 블록버스터 액션 장르 속성, 코믹스를 원작으로 하는 전환콘텐츠라는 점 등이 부각되며 비교적 선명한 장르 정체성을 지니고 있다. 하지만 지금의 디지털 미디어 시대에서 슈퍼히어로 영화의 정체성은 이러한 표면적 양상이 아닌 뉴 미디어 확장성을 갖춘 엔터테인먼트 콘텐츠라는 점에서 더욱 특징화된다. 따라서 이 논문이 논의하는 슈퍼히어로 영화의 스토리텔링이란 텍스트 내적으로 구조화된 내러티브 유형에 대한 연구가 아니라 미디어, 기술, 산업, 사회성, 향유 문화의 특성을 아우르는 것이며, 이러한 부분들이 이야기에 영향을 주고받으며 스토리텔링 전략을 형성하는 지점들을 분석하는 것이다. 이를 위해 본문에서는 다음과 같이 구체적 논의들을 진행할 것이다. 제2장 「디지털 시네마텔링의 대두」에서는 이 논문의 전제가 되는, 미디어 환경이 디지털 테크놀로지에 의한 뉴 미디어 환경으로 변화하였고 그에 따른 새로운 스토리텔링이 구현되고 있으며, 영화 역시 그 영향력 안에 있음을 확인한다. 그에 따라 영화의 고착화된 서사 구조, 관객의 수동적 수용 문화에도 변화가 일어나고 있음을 설명한다. 제3장 「향유자 소구 전략으로서의 슈퍼히어로 영화의 사회 반영」에서는 슈퍼히어로 영화에 나타나는 사회성을 사회적, 정치적, 문화적 기준에서 구체적으로 살펴본다. 이 사회적 함의 발견이 목표로 하는 것은 사회성이 텍스트의 스토리에 영향을 미치는 슈퍼히어로 영화의 대중적 소구 전략으로 작용한다는 사실을 설명하는 것이다. 이를테면, 슈퍼히어로 콘텐츠에 나타나는 인종, 성별, 종교 등의 문화적 다양성이 슈퍼히어로 영화의 글로벌 마케팅 전략과 연계된 의도적 스토리텔링 전략임을 분석하는 것이다. 제4장 「슈퍼히어로 콘텐츠의 뉴 미디어 활용성과 향유 활성화 전략」을 통해서는 뉴 미디어로써의 슈퍼히어로 영화의 특성을 이해한다. 과거의 슈퍼히어로 영화 매체 전환에는 원작과 전환텍스트가 일대일로 구성되는 각색 형태의 전환이 이루어졌지만, 지금의 슈퍼히어로 콘텐츠 매체 전환에는 다양한 미디어가 새롭게 확장된 이야기를 만들어가는 트랜스미디어 스토리텔링이 활용된다. 이러한 변화를 통해 관객 문화 역시 변화하는데, 이를 가장 적극적인 이용자 참여 문화라 할 수 있는 팬덤 문화를 통해 살펴본다. 마지막으로 제5장 「마블 시네마-스토리텔링 전략」에서는 앞서 살펴본 슈퍼히어로 영화의 다양한 특성들이 이야기에 반영되는 양상을 연구한다. 슈퍼히어로 영화의 스토리텔링은 단순한 내러티브의 구성이 아니라 기술 영향성, 향유 문화, 마케팅과 수익 모델, 스토리 완성도 등이 총체적으로 고려되는 엔터테인먼트 콘텐츠 전략의 개념으로 이해해야 한다. 이를 위해 일괄적 스토리텔링 전략을 기획, 유지하는 마블 시네마틱 유니버스의 슈퍼히어로 영화를 중심으로 앞서 제기된 사회성, 디지털 미디어 특성 등이 스토리 구현과 발화 방식에 어떻게 적용되어 나타나는지를 분석한다. 이러한 논의들을 통해 이 논문은 슈퍼히어로 영화가 의미 없는 스펙터클 이미지만을 담은 블록버스터 영화가 아니라 뉴 미디어 스토리텔링 전략을 구축한 엔터테인먼트 콘텐츠임을 주장하고자 한다. 이처럼 슈퍼히어로 영화를 다양한 텍스트 관점에서 바라보고 스토리텔링 전략으로 구체화하는 과정은 점점 심화되는 미디어 환경 변화에 따른 영화의 매체 변이성을 이해하는 과정이기도 하다. 슈퍼히어로 영화는 기술의 적용, 다른 미디어와의 접합성, 뉴 미디어 스토리텔링 구현이라는 점에서 디지털 패러다임과 영화가 만나는 텍스트이다. 슈퍼히어로 영화가 스토리텔링 전략을 구축하는 양상, 디지털 기술을 활용하는 방식, 사회성을 상업 영화의 스토리텔링 요소로 적용하는 방법, 그리고 스토리와 콘텐츠 마케팅 전략 등에서 다른 미디어와 관계성을 갖는 모습 등을 구체적으로 살펴봄으로써 슈퍼히어로 영화는 디지털 미디어의 환경 변화 속에 영화의 현재적 변화 양상을 체험하고 예측하는 텍스트로 활용될 수 있을 것이다.|The purpose of this dissertation is to understand the changing elements inside superhero films and study it through the perspective of storytelling. The new trend of superhero films that I intend to reveal can be characterized as the New media storytelling of the digital paradigm. More specifically, this relates to transmedia and franchise narratives, that fuels enjoyment culture. This dissertation understands the characteristics of superhero films as an intentional, and strategic form of storytelling. And I intend to analyze the text throughout the changing environments of media and film materials. Superhero films have a clear identity as a genre. The peculiarity of the image, the characteristics of the action genre, and finally the original comic contents itself that clearly shows the identity of the genre. But in more recent superhero films, the identity of these features are more focused on a calculative form of entertainment rather than adhering to the above traits. Yet, the elements in these films can be expanded by new media, and it is here where the identity of such films lands. Therefore, this dissertation will not be the analyzation of basic narrative structures. It will seek to explore the cultural characters of media, technology, sociality and entertainment. Studies on how these branches influence each other to eventually becoming a fundamental strategy of storytelling in these films will play a central part to this discussion. In chapter two titled ‘The Rise of the Digital Cinema Telling’, this part of the discussion will document how media environment changed to New Media environments, and the influence of digital technologies to film media. Eventually, such changes that are made to encourage audiences to fixate on narratives along with passive behaviors are part of the consumption process. In chapter three ‘The Social Reflection of Superhero Films as an Attraction Strategy’, the discussion will turn to the analysis of sociality in social, political and cultural criteria of superhero films. The purpose of revealing these social undertones is to prove and explain the fact that social influences are against the narrative text which mainly works as an attraction strategy. For instance, the cultural diversity of race, sex and religion that lie within superhero films can be clearly analyzed as the strategy for global marketing. In chapter 4 ‘The Use of New Media in Superhero Contents and the Enjoyment Vitalize Strategy’ I will reveal the analysis studies of superhero films understood by the new media. In the past the cross media of superhero contents was a ‘one on one exchange’ followed by a dramatize touch. But in more recent superhero content, these are newly expanded trans media stories made by various platforms. These changes influenced the audience culture too. The strong participant culture called ‘Fandom’ will be revealed as a key part to this discussion. In the final chapter titled ‘Marvel Cinema-The storytelling strategy’, I will reveal the details how my previous statements reflect superhero stories in numerous characteristic elements. The storytelling of superhero films is not simply adapted to the narrative structure as a cinematic convention. It should be understood as a strategy for entertainment content that had been influenced by the latest technology, enjoyment culture, marketing profit models, and finally the completeness of the story. To illustrate this, I will use the ‘Marvel cinematic universe’ as the key model to address the previous statements that I made. More specifically, I will seek to state how the characteristics of sociality and digital media can influence, ignite and adapt the makings of the story. The contents of my dissertation will show that superhero films are more than just spectacle blockbuster images but rather are part of a new media storytelling strategy that formulates entertainment content. The perspective views on superhero films are the process of an alternative and advanced study for a storytelling strategy. Further strengthened by the deepened media environment that continues to evolve along with adaptable technology, connections with different forms of the media and the realization of new media storytelling, Superhero films can be the intersecting text for digital paradigms and films. In this dissertation, thorough analyses are made on how superhero films are formed as a form of strategic storytelling, how digital technologies are used, the method on social elements grinded to industrial film and the narrative content marketing to reveal the relationship between different forms of the media. Keywords: Superhero, Storytelling, New Media, Trans Media, Franchise Storytelling, Marvel, Enjoyment Culture, Fandom.; The purpose of this dissertation is to understand the changing elements inside superhero films and study it through the perspective of storytelling. The new trend of superhero films that I intend to reveal can be characterized as the New media storytelling of the digital paradigm. More specifically, this relates to transmedia and franchise narratives, that fuels enjoyment culture. This dissertation understands the characteristics of superhero films as an intentional, and strategic form of storytelling. And I intend to analyze the text throughout the changing environments of media and film materials. Superhero films have a clear identity as a genre. The peculiarity of the image, the characteristics of the action genre, and finally the original comic contents itself that clearly shows the identity of the genre. But in more recent superhero films, the identity of these features are more focused on a calculative form of entertainment rather than adhering to the above traits. Yet, the elements in these films can be expanded by new media, and it is here where the identity of such films lands. Therefore, this dissertation will not be the analyzation of basic narrative structures. It will seek to explore the cultural characters of media, technology, sociality and entertainment. Studies on how these branches influence each other to eventually becoming a fundamental strategy of storytelling in these films will play a central part to this discussion. In chapter two titled ‘The Rise of the Digital Cinema Telling’, this part of the discussion will document how media environment changed to New Media environments, and the influence of digital technologies to film media. Eventually, such changes that are made to encourage audiences to fixate on narratives along with passive behaviors are part of the consumption process. In chapter three ‘The Social Reflection of Superhero Films as an Attraction Strategy’, the discussion will turn to the analysis of sociality in social, political and cultural criteria of superhero films. The purpose of revealing these social undertones is to prove and explain the fact that social influences are against the narrative text which mainly works as an attraction strategy. For instance, the cultural diversity of race, sex and religion that lie within superhero films can be clearly analyzed as the strategy for global marketing. In chapter 4 ‘The Use of New Media in Superhero Contents and the Enjoyment Vitalize Strategy’ I will reveal the analysis studies of superhero films understood by the new media. In the past the cross media of superhero contents was a ‘one on one exchange’ followed by a dramatize touch. But in more recent superhero content, these are newly expanded trans media stories made by various platforms. These changes influenced the audience culture too. The strong participant culture called ‘Fandom’ will be revealed as a key part to this discussion. In the final chapter titled ‘Marvel Cinema-The storytelling strategy’, I will reveal the details how my previous statements reflect superhero stories in numerous characteristic elements. The storytelling of superhero films is not simply adapted to the narrative structure as a cinematic convention. It should be understood as a strategy for entertainment content that had been influenced by the latest technology, enjoyment culture, marketing profit models, and finally the completeness of the story. To illustrate this, I will use the ‘Marvel cinematic universe’ as the key model to address the previous statements that I made. More specifically, I will seek to state how the characteristics of sociality and digital media can influence, ignite and adapt the makings of the story. The contents of my dissertation will show that superhero films are more than just spectacle blockbuster images but rather are part of a new media storytelling strategy that formulates entertainment content. The perspective views on superhero films are the process of an alternative and advanced study for a storytelling strategy. Further strengthened by the deepened media environment that continues to evolve along with adaptable technology, connections with different forms of the media and the realization of new media storytelling, Superhero films can be the intersecting text for digital paradigms and films. In this dissertation, thorough analyses are made on how superhero films are formed as a form of strategic storytelling, how digital technologies are used, the method on social elements grinded to industrial film and the narrative content marketing to reveal the relationship between different forms of the media. Keywords: Superhero, Storytelling, New Media, Trans Media, Franchise Storytelling, Marvel, Enjoyment Culture, Fandom.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/124494http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000430225
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Ph.D.)
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