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브이로그 이용이 중국 대학생의 다문화 인식에 미치는 영향에 관한 연구

Title
브이로그 이용이 중국 대학생의 다문화 인식에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Influence of Viewing Vlogs on Multicultural Cognition of Chinese Undergraduate Students: Focusing on the Characteristic of Audience and Vlogger
Author
팡만슈왕
Alternative Author(s)
Pang, Man Shuang
Advisor(s)
김정기
Issue Date
2020-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The 21st century is an era of globalization, informationization and multi- culturalism. As diverse ethnic groups and races come to live together, the composition and structure of society as well as families are rapidly changing which have formed a complex cultural space. In this kind of situation, efforts to improve multicultural cognition should be carried out not only to strengthen the nation’s competitiveness but also to establish a harmonious social environment. Hence, as the media played an important role in providing users with an indirect multicultural experience beyond the constraints of economics, time or space, this study focused on vlog, a kind of mobile media content which mainly center around personal life. Vlog is the combination of video and blog which includes abundant cultural elements showing how people live their lives in different places in the world. Vlogs may offer its users informal access to multiculture. In particular, the use of vlogs, which spread on social media is not only a unitary viewing act but also the highly interactive process. In addition, vlog has a high degree of personification which can intuitively and vividly reflect the characteristics of the vloggers. There also have been a number of prior studies which demonstrated that the characteristics of the audience may influence the result of media use. Thus, the characteristics of the audience and vlogger have been further highlighted and explored as the factors which may differentiate the user’s multicultural cognition in this study. Moreover, as an audience-centered approach, uses and gratification theory was adopted to explore the viewing motivation of vlog as well as how the characteristics of the audience and vlogger influence multicultural cognition. Chinese undergraduate students who have viewed vlogs answered a survey with the aim to investigate their vlog viewing motivations, perception of the characteristics of themselves and their preferred vloggers. The result of this study indicated the structure of Chinese undergraduates’ vlog viewing motivation that including 8 factors, namely the motive for companionship, preference in particular cultures, convenience of use, motive for interesting indirect experience, the motive for self-realization, interest in particular vlogger, passing time and alleviating boredom. The viewing motive for preference in particular culture has been proven to have a negative effect on multicultural cognition which may due to the user’s internal bias in different culture. On the contrast, the motive for self-realization have been found to be a positive predictor of multicultural cognition. Self-esteem and parasocial interaction(PSI) were explored as characteristics of audience in this study. Self-esteem, which found to be positively correlated with an understanding of oneself in prior studies, has been proven to enhance one’s multicultural cognition in this study. PSI, which refers to a kind of psychological relationship experienced by members of the audience in their mediated encounters, has not been found predictive. As for the characteristics of vloggers, nonverbal factors such as fair-sounding tone, proper speed variation, steady volume as well as appropriate gesture, body language and posture had a positive effect on audiences’ multicultural cognition. This study also suggested that the vloggers who have dominant or friendly communication style would enhance user’s multicultural cognition, since they may draw more attention of the audience or stimulate the audience by admiration and encouragement.|21세기는 ‘세계화, 정보화, 다문화’의 시대라는 말이 있다. 다양한 민족과 인종이 함께 생활하게 되면서 사회, 가정의 구성도 급변하여 복합적은 문화공간을 형성시키고 있다. 이로써 다문화 인식 개선을 위한 노력은 국가의 경쟁력을 강화시킬 뿐만 아니라 사람들의 더욱 조화로운 삶을 누릴 수 있도록 수행해야 할 것이다. 그러나 다문화를 직접적으로 접하는 기회는 손쉽게 얻을 수 없으므로 경제적이나 시·공간적 제약을 벗어나 이용자에게 간접적인 다문화 체험을 제공해줄 수 있는 미디어가 중요한 역할을 하게 되었다. 이 연구는 전통적·고정적 미디어에서 전문 제작진 제작한 콘텐츠보다 주로 일반인 만들어내는 모바일 미디어 콘텐츠, 즉 브이로그에 초점을 맞추었다. 브이로그라는 영상 콘텐츠는 다양한 국가 및 지역의 사람들의 일상생활을 기록함으로써 이용자에게 비형식적인 다문화 접촉 경험을 제공할 수 있다. 특히 전통 미디어보다 소셜 미디어라는 토대에서 퍼진 브이로그에 대한 이용은 단일 시청 행위뿐만 아니고 상호작용성도 매우 강하다. 또한 브이로그가 인격화 정도가 높다는 특징을 가지고 있으므로 진행자의 외모, 성격, 사고방식과 같은 특성을 더욱 직관적으로 반영할 수 있다. 이와 더불어 이용자의 이용 동기와 특성에 따라 미디어 이용 효과가 차별적으로 나타나는 것을 입증한 선행연구도 많았다. 여기에서 브이로그 이용자와 진행자의 특성의 중요성은 더욱 부각되며 이 연구에서 다문화 인식에 영향을 미치는 요인으로 예상되었다. 또한 이 시대의 브이로그 이용자를 더 구체적, 심층적으로 이해하기 위하여 이 연구는 수용자의 사회적·심리적 특성을 투사하는 이용과 충족 이론을 적절한 뒷받침으로 활용하였다. 이용자의 특성에 관하여 자신에 대한 이해뿐만 아니라 타인에 대한 수용 또한 다문화 수용에 대해 긍정적인 영향을 미치는 자아존중감과 미디어 등장인물과 미디어 이용자 간의 관계를 설명하는 의사인간관계가 포함되었다. 진행자 특성의 경우 비언어적 요소, 진행자의 언어적 습관을 반영하는 커뮤니케이션 스타일과 이용자에게 인지된 자신과의 유사함을 대변하는 유사성과 같은 요인들은 조사되었다. 구체적으로 비언어적 요소가 시체외양, 유사언어, 신체행위로 구성되었으며 커뮤니케이션 스타일은 항상 주도권을 장악하려는 지배적 스타일, 타인의 입장을 고려하여 친근감을 전하는 우호적 스타일 또한 제스처를 빈번하게 사용하는 생동적 스타일을 포함하였다. 브이로그 이용 동기와 더불어 이용자와 진행자의 특성이 다문화 인식에 어떻게 영향을 미치는가는 연구에서 탐구되었다. 8개의 중국 대학생의 브이로그가 이 연구에서 확인되었다. 동반자 역할, 특정 문화에 대한 관심, 이용 용이성, 재미있는 간접경험, 자아실현, 진행자에 대한 관심, 시간 보내기, 기분 전환은 주요 동기로 도출되었으며 그 중의 ‘특정문화에 대한 관심’은 다문화 인식에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 특정 문화에 대한 관심은 기타 문화에 대한 심리적 편향성을 드러내므로 오히려 다문화를 동등하게 대처하지 못하는 바이다. 이와 반대로 자아실현 동기가 다문화 인식에 강하게 정적인 영향을 미치는 요인으로 발견되었다. 자아실현을 하려는 사람들은 자신들은 자신과 다른 존재를 가치 있는 존재로 존중하고 인정해준다는 특성을 가지고 있기 때문이다. 아울러 이용자 특성에서 자아존중감도 선행연구와 일치하게 다문화 인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 재확인 되었다. 진행자의 특성에서 진행자의 음색, 음높이, 전달속고, 억양변화가 대변하는 유사언어와 자연스럽고 매력적인 제스처, 떳떳한 몸자세, 카메라를 잘 응적할 수 있는 능력이 대변하는 신체행위가 다문화 인식에 현저히 정적인 영향을 미치는 비언어적 요소로 나타났다. 진행자의 언어적 습관을 반영하는 커뮤니케이션 스타일의 경우 항상 커뮤니케이션 상황에서 자신의 신념과 입장을 강하게 주장하는 지배적인 스타일과 항상 친절함을 보여주며 칭찬을 잘하는 우호적 스타일도 이용자의 다문화 인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 발견되었다. 브이로그는 소셜 미디어를 기반으로 한 모바일 영상 콘텐츠로서 역시 재미, 흥미, 공감 위주의 일상성과 세분화된 취향에 기초한 내용을 이룬다. 다양한 문화와 배경을 지니는 진행자가 개인의 소소한 일상생활을 촬영하여 다른 사람과 공유하는 브이로그는 다양성, 자유로움, 과식하지 않은 날것 그대로의 속성이 강하다. 이 연구는 이러한 젊은 세대 선호하는 콘텐츠의 상업적 가치를 넘어 다문화 인식 혹은 미래에서 다문화에 대한 이해를 증진하거나 다문화 수용 개선에 관한 문화적 측면의 가치를 발굴하였다. 또한 이 연구가 미디어 효과와 다문화 인식에 관한 대부분의 선행연구가 내용분석, 텍스트 분석 방법을 취한다는 점을 극복하였으며 이용자의 각도에서 실증연구를 전개시켰다. 이러서 미래의 브이로그 등과 같은 모바일 콘텐츠의 제작방향 및 진행 스타일을 시사한다. 브이로그가 바쁜 현대사회에서 시공간의 제약에서 벗어나 젊은 세대에게 비형식적·간접적인 문화체험을 제공할 수 있으며, 이어서 브이로그가 미래에서 이용자의 타인에 관한 공감이나 세상에 대한 이해를 증진하는 데 가치를 발휘되기를 기대한다.; The 21st century is an era of globalization, informationization and multi- culturalism. As diverse ethnic groups and races come to live together, the composition and structure of society as well as families are rapidly changing which have formed a complex cultural space. In this kind of situation, efforts to improve multicultural cognition should be carried out not only to strengthen the nation’s competitiveness but also to establish a harmonious social environment. Hence, as the media played an important role in providing users with an indirect multicultural experience beyond the constraints of economics, time or space, this study focused on vlog, a kind of mobile media content which mainly center around personal life. Vlog is the combination of video and blog which includes abundant cultural elements showing how people live their lives in different places in the world. Vlogs may offer its users informal access to multiculture. In particular, the use of vlogs, which spread on social media is not only a unitary viewing act but also the highly interactive process. In addition, vlog has a high degree of personification which can intuitively and vividly reflect the characteristics of the vloggers. There also have been a number of prior studies which demonstrated that the characteristics of the audience may influence the result of media use. Thus, the characteristics of the audience and vlogger have been further highlighted and explored as the factors which may differentiate the user’s multicultural cognition in this study. Moreover, as an audience-centered approach, uses and gratification theory was adopted to explore the viewing motivation of vlog as well as how the characteristics of the audience and vlogger influence multicultural cognition. Chinese undergraduate students who have viewed vlogs answered a survey with the aim to investigate their vlog viewing motivations, perception of the characteristics of themselves and their preferred vloggers. The result of this study indicated the structure of Chinese undergraduates’ vlog viewing motivation that including 8 factors, namely the motive for companionship, preference in particular cultures, convenience of use, motive for interesting indirect experience, the motive for self-realization, interest in particular vlogger, passing time and alleviating boredom. The viewing motive for preference in particular culture has been proven to have a negative effect on multicultural cognition which may due to the user’s internal bias in different culture. On the contrast, the motive for self-realization have been found to be a positive predictor of multicultural cognition. Self-esteem and parasocial interaction(PSI) were explored as characteristics of audience in this study. Self-esteem, which found to be positively correlated with an understanding of oneself in prior studies, has been proven to enhance one’s multicultural cognition in this study. PSI, which refers to a kind of psychological relationship experienced by members of the audience in their mediated encounters, has not been found predictive. As for the characteristics of vloggers, nonverbal factors such as fair-sounding tone, proper speed variation, steady volume as well as appropriate gesture, body language and posture had a positive effect on audiences’ multicultural cognition. This study also suggested that the vloggers who have dominant or friendly communication style would enhance user’s multicultural cognition, since they may draw more attention of the audience or stimulate the audience by admiration and encouragement.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/123487http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000437402
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > JOURNALISM & MASS COMMUNICATION(신문방송학과) > Theses (Master)
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