41 0

교장지원이 전문학습공동체 및 집단책무성을 매개로 집단수준 교사기대에 미치는 효과

Title
교장지원이 전문학습공동체 및 집단책무성을 매개로 집단수준 교사기대에 미치는 효과
Other Titles
The Effect of Principal Support on Group-Level Teacher Expectations through Mediation of Professional Learning Community and Collective Responsibility
Author
박주호
Keywords
교사기대; 교장지원; 전문학습공동체; 집단책무성; teacher expectations; principal support; professional learning community; collective responsibility
Issue Date
2019-06
Publisher
한국교육학회
Citation
교육학연구, v. 57, NO 2, Page. 65-94
Abstract
학교에서 교사의 교육적 기대는 학생의 교육적 성공이나 학업성취에 중요한 역할을 하는 것으로알려져 왔다. 하지만, 최근까지 우리나라의 경우 학교조직 수준 변인들이 집단차원의 교사기대 형성과 어떠한 구조적 관계를 가지고 영향을 미치는지에 대한 실증연구는 없었다. 이러한 맥락에서 본 연구는 국내 174개 일반계 고등학교에 근무하는 1,747명의 교사 서베이를 활용하여 교장지원, 전문적학습공동체 및 집단책무성 변인이 집단차원의 교사기대와 어떠한 구조적 관계를 가지는지를 검증하였다. 분석 결과에 따르면, 우리나라 고등학교 교사들의 학생들에 대한 교사기대는 교장지원에 의해 직접적인 영향을 받기보다는 전문학습공동체나 집단책무성이라는 학교조직풍토를 통해서 간접적 영향을 받는다는 사실을 확인하였다. 즉, 교장지원은 전문학습공동체 풍토 또는 집단책무성 풍토를 통해서 간접적으로만 교사기대에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 교사의 학생에 대한 교육적 기대를 형성하고 촉진하기 위해서는 학교장이 긍정적인 학교조직풍토 조성과 같은 간접적 개입과 지원에 초점을 두는 것이 보다 더 중요하다는 점을 제언한다. Teacher expectations are important for students academic achievement or success in schooling. However, there is a paucity of empirical research to examine how school-level variables have a structural influence on teacher expectations, particularly group-level teacher expectations. In this vein, this study examined how principal support, professional learning community, and collective responsibility have a structural relationship with group-level teacher expectations by using a structural equation modeling. The participation of this study was 1,747 subject(Korean, English, and Math) teachers working in 174 general high schools. Based on the result of the study, we found that principal support had only indirect positive effects on shaping group-level teacher expectations through professional learning community and collective responsibility. Namely, the direct effect between principal support and group-level teacher expectations was not statistically significant. As a policy implication, we suggest that school principals should make an effort to create a positive school climate or an indirect intervention in order to effectively promote and shape the educational expectations of teachers.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050027260059https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/122048
ISSN
1225-4150; 2713-5926
DOI
10.30916/KERA.57.2.65
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE