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사용자 참여중심 디자인 패러다임 연구 -참여적 디자인, 공동창조, 리빙 랩, 오픈 디자인을 중심으로-

Title
사용자 참여중심 디자인 패러다임 연구 -참여적 디자인, 공동창조, 리빙 랩, 오픈 디자인을 중심으로-
Other Titles
Study on User Participation-Centered Design Paradigm -Focusing on a Participatory Design, Co-Creation, Living Lab, and Open Design
Author
현은령
Keywords
사용자 참여; 오픈 디자인; 공동창조; 참여적 디자인; 리빙 랩; User Participation; Open Design; Co-Creation; Participatory Design; Living Lab
Issue Date
2019-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 25, NO 2, Page. 459-468
Abstract
오늘날 점점 복잡해지는 사용자 요구에 대한 해답을 찾으려는 방법으로, 디자인 과정에 최종 사용자의참여를 촉진하는 새로운 접근법들이 등장하고 있다. 참여적 디자인, 공동창조, 리빙 랩, 오픈 디자인 등의용어로 요약되는 사용자 참여중심 디자인은 정책, 비즈니스, 사회문제의 다양한 분야에서 디자인 프로젝트를 통해 그 유용성을 증명하고 있다. 하지만 정작 사용자 참여 중심 디자인의 다양한 접근법들에 대한 개념과 상호관계성의 이해가 부족한 실정이다. 따라서본 연구에서는 사용자 참여 디자인방법론이 나오게된 배경 탐색과 더불어 참여적 디자인, 공동창조, 리빙 랩, 오픈 디자인의 등장 배경과 정의 및 특징을 문헌연구를 통해 고찰하였다. 나아가 각각의 사용자 참여 중심 디자인 접근법과 관련한 사례탐색을 통해 주요 도구 및 과정, 그리고 그 효과성을 확인하고자 하였다. 그 결과, 참여적 디자인, 공동창조, 리빙 랩, 오픈 디자인 등으로 정리되는 사용자 참여중심의 디자인 접근법들은, 사용자를 ‘대상’으로 인식하여 인터뷰, 관찰 정도의 도구를 통해 참여를 유도하는 사용자 중심 디자인과는 차별화된다는 것을 알 수 있었다. 따라서 본 연구에서는 사용자 중심 디자인을 사용자를 대상으로 보는 ‘소극적 참여단계’로 정의한다. 또 1970년대 시작된 참여적 디자인은 디자인에서 ‘사용자 참여’ 에 대한 개념의 시작으로, 그 후 20세기 초 공동창조및 리빙 랩에서 사용자의 역할을 협력단계의 ‘파트너’ 로 확장한다. 특히 공동창조는 비즈니스에서 기업과고객의 제품 및 서비스에 대한 공동가치 창조를 위해시작되었고, 리빙 랩은 사회문제 또는 지역 문제의 혁신적 해결을 위해 실제 생활공간에 있는 주민과의 협력을 강조한다는 점에서 두 개념이 구분되었다. 즉, 세 용어는 사용자를 파트너로 인식하는 상호관련성을바탕으로 ‘적극적 참여단계’로 정의될 수 있었다. 마지막으로 20세기 후반에 등장한 오픈 디자인은 사용자를 ‘창조자’로 인식하여 참여의 가장 높은 ‘개방단계’ 로 정의될 수 있었다. 개방단계에서는 디자이너와 사용자의 역할이 더 이상 분리되지 않으며 최종 사용자가 원하는 시간에, 원하는 장소에서 제품을 생산할 수있으며, 그들 스스로 사회문제를 건의하고 또 해결할수 있다. 이러한 참여적 접근들의 발전은 ICT 기술및 지능정보기술의 융합에 근거하고 있다. 결과적으로본 연구는 디자인에서 미래 사용자의 역할 변화를 인식하고 그 적용방안과 함께 디자이너가 앞으로 나아가야 할 방향을 논의하는 선행연구가 되는데 그 목적이 있다. New design approaches are appearing in order to meet user needs which becomes more diverse and complicated today. They promote participation of end-users in a design process. Designers are proving the usefulness of the new design approaches such as Participatory Design, Co-Creation, Living Lab, and Open Design in a various fields of policy, business, social issues. However, we do not fully understand the concept and mutual relation of the new design approaches so this study researches definition and features through literature review and the case studies. As a result, this study found that participatory approaches such as Participatory Design, Co-creation, Living Lab, Open Design can be distinct from user-centered design, recognizing user as subject. Thus, this study categorizes user-centered design in ‘passive participation stage’. In Participatory Design, the concept of ‘user participation’ was started and in Co-Creation and Liviing Lab, the role of users was expanded as ‘partner’ cooperating with a producer. Co-Creation was started in a point of view of business whereas Living Lab emphasis on social issues. Participatory Design, Co-Creation, and Living Lab can be categorized in ‘active participation stage’ as users are perceived as a partner. Lastly, in Open Design, a user is perceived as ‘creator’ and this study categorizes Open Design in ‘open stage’. In open stage, the role of designers and users is not divided and an end user can create a product at any time and any places when they want. And users can suggest social problems and solve them by themselves based on the progress of ICT. This study can be an advanced research that suggests the role of designer with understanding the change of the role of users in design.
URI
http://www.dbpia.co.kr/view/ar_view.asp?arid=4796173https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/121760
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
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