510 1538

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author정재찬-
dc.date.accessioned2019-12-10T06:40:30Z-
dc.date.available2019-12-10T06:40:30Z-
dc.date.issued2018-12-
dc.identifier.citation문학교육학, v. , no. 61, page. 237-267en_US
dc.identifier.issn1229-487X-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002421891-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/120883-
dc.description.abstract상호텍스트성을 통한 문학교육은 섭렵과 주해 방식의 문학교육에서 벗어나그 대안적 교육 방안으로 제시된 바 있다. 이는 학습자들이 상호텍스트성을 통해 텍스트 간의 관계를 발견하고, 이를 감상 텍스트로 생산하는 과정을 모두포함한다. 독자가 발견하는 텍스트 간의 관계를 은유적 관계와 환유적 관계로나눌 수 있으며, 이를 감상 텍스트로 구성할 때 활용하는 의미화 방식을 치환과 병치로 나눌 수 있다. 이러한 은유와 환유의 원리와 특징을 중심으로 상호텍스트적 의미 구성의 네 가지 원리를 살펴보았다. 이 글은 독자의 요소가 크게 개입되는 상호텍스트성을 통한 문학교육의 개별성을 체계화하고, 학습 독자의 실천적 국면에 적용할 수 있는 이론적 기반 마련으로서 의의가 있다. This study examines the principles of constructing intertextual meaning by readers when they product appreciating texts in literature education based on Intertextuality. The literature education based on intertextuality is suggested to be a substitution of the literature education of ‘coverage’ and ‘exegesis.’ In order to materialize the literature education based on intertextuality, the principles of constructing intertextual meaning must be came out into the open.Therefore, this study examines the principles by using the concepts and characteristics of ‘metaphor’ and ‘metonymy’ which are not only the two ways of thinking about relationship of two objects, but also the two methods of constructing texts. Thus, this study suggests four principles of constructing intertextual meaning by readers, and then applies the principles to proficient intertextual reader’s appreciating texts. These four principles would be a available concepts to anaylze the students’ texts to materialize the literature education based on intertextuality.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국문학교육학회en_US
dc.subject상호텍스트성en_US
dc.subject문학 감상 교육en_US
dc.subject독자의 의미 구성en_US
dc.subject은유en_US
dc.subject환유en_US
dc.subject치환en_US
dc.subject병치en_US
dc.subjectintertextualityen_US
dc.subjectliterature reading educationen_US
dc.subjectreader’s meaning-constructingen_US
dc.subjectmetaphoren_US
dc.subjectmetonymyen_US
dc.subjectdiaphoren_US
dc.subjectepiphoren_US
dc.title독자의 상호텍스트적 의미 구성 원리 - 은유적 관계와 환유적 관계를 중심으로 -en_US
dc.title.alternativePrinciples of Constructing Intertextual Meaning by Intersubjective Readers - Focusing on Metaphoric and Metonymic Relation of Texts -en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no61-
dc.relation.page237-267-
dc.relation.journal문학교육학-
dc.contributor.googleauthor이윤희-
dc.contributor.googleauthor정재찬-
dc.contributor.googleauthorLee, Yun-Hee-
dc.contributor.googleauthorJeong, Jae-Chan-
dc.relation.code2018018339-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF KOREAN LANGUAGE EDUCATION-
dc.identifier.pidiamjc-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE